2020-03-18, 06:55
Medlem
Läste på nyheterna om en svensk familj som sålt allt de äger för att resa jorden runt. Familjen har väldigt många barn och de och mamman är nu sjuka och behandlas dåligt och får knappt sjukhusvård.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3Mjdx/svart-sjuka-sexbarnsmamman-lisa-fast-pa-corona-o

Jag tycker såklart synd om dom men någonstans blir jag sjukt irriterad. Det finns alltid en risk med resande och det var ju olyckligt att Corona kom nu. Det gnager i mig för det är ganska oansvarigt att resa jorden runt med hela familjen och små barn då man kan stanna i Sverige och ha det bra och få svensk sjukvård. Eller är det så hemskt att bo i Sverige så alla svenskar bara flyr genom resor? Det är som otillräckligt att leva ett vanligt liv?
Eller har svenskarna väldigt mycket pengar eller är flygresorna billiga?

Familjen klagar på att de blir behandlade som råttor men länderna de är i är fattiga länder så de blir behandlade som vem som helst som bor där!

Välkommen till verkligheten, res till u-land så är det u-lands sjukhus du går till!

Tycker också det var typiskt att de bara inte gick på planet hem till Sverige fast två barn var sjuka i lite snuva!

Kanske jag är en hemsk person men blir både förbannad och skadeglad över verkligheten. Varför ska se särbehandlas (få bättre behandl ing) från resten av landets egna befolkning? Ett fattigt land har ju otroligt svårt att ta hand om pandemier pga dålig sjukvård och att smittan snabbt sprids!

Dags att alla Thailand-resande jordenrunt-resande svenskar vaknar upp och skaffar sig lite hälsosam relation till hemlandet. För jag förstår mig inte på detta!!

Hoppas såklart att familjen kommer hem säkert.
Senast redigerad av --cory 2020-03-18 kl. 06:57.
Citera
2020-03-18, 07:17
Medlem
GormDenGamles avatar
Har de ingen resförsäkring? Eller är det nu de gråter ut i media och vill ha ekonomiskt bistånd?
Väldigt kul att göra en sådan resa. Fler borde göra det.
Citera
2020-03-18, 08:01
Medlem
Sett till alla pengar svensk sjukvård kostar ligger vi nog i topp över mest ineffektiva sjukvård i hela världen om du frågar mig. Det är för fan upp mot 10 timmars kötid på akutavdelningen, och inte ens då får man mycket till hjälp.
Citera
2020-03-18, 08:19
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Läste på nyheterna om en svensk familj som sålt allt de äger för att resa jorden runt. Familjen har väldigt många barn och de och mamman är nu sjuka och behandlas dåligt och får knappt sjukhusvård.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3Mjdx/svart-sjuka-sexbarnsmamman-lisa-fast-pa-corona-o

Jag tycker såklart synd om dom men någonstans blir jag sjukt irriterad. Det finns alltid en risk med resande och det var ju olyckligt att Corona kom nu. Det gnager i mig för det är ganska oansvarigt att resa jorden runt med hela familjen och små barn då man kan stanna i Sverige och ha det bra och få svensk sjukvård. Eller är det så hemskt att bo i Sverige så alla svenskar bara flyr genom resor? Det är som otillräckligt att leva ett vanligt liv?
Eller har svenskarna väldigt mycket pengar eller är flygresorna billiga?

Familjen klagar på att de blir behandlade som råttor men länderna de är i är fattiga länder så de blir behandlade som vem som helst som bor där!

Välkommen till verkligheten, res till u-land så är det u-lands sjukhus du går till!

Tycker också det var typiskt att de bara inte gick på planet hem till Sverige fast två barn var sjuka i lite snuva!

Kanske jag är en hemsk person men blir både förbannad och skadeglad över verkligheten. Varför ska se särbehandlas (få bättre behandl ing) från resten av landets egna befolkning? Ett fattigt land har ju otroligt svårt att ta hand om pandemier pga dålig sjukvård och att smittan snabbt sprids!

Dags att alla Thailand-resande jordenrunt-resande svenskar vaknar upp och skaffar sig lite hälsosam relation till hemlandet. För jag förstår mig inte på detta!!

Hoppas såklart att familjen kommer hem säkert.

På tal om jorden runt-resor. Vet alla att man slipper jet-lag och allmän trötthet om man flyger österut i minst 48 timmar. Då blir nämligen dygnen bara 16 timmar långa, och det blir en väldans massa vila, sömn och sova.
Citera
2020-03-18, 08:33
Medlem
sleevs avatar
Har vi inte skolplikt i Sverige? Hur kommer det sig att dom inte studerar.
Citera
2020-03-18, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
På tal om jorden runt-resor. Vet alla att man slipper jet-lag och allmän trötthet om man flyger österut i minst 48 timmar. Då blir nämligen dygnen bara 16 timmar långa, och det blir en väldans massa vila, sömn och sova.

Det låter faktiskt ganska skönt. Såg nu att orsaken till att familjen resar var en burn out och att de var trötta på samhälls stressen. Det kan jag relatera till. Hoppas verkligen att alla kommer hem friska....
Citera
2020-03-18, 08:43
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Har vi inte skolplikt i Sverige? Hur kommer det sig att dom inte studerar.

Går att ansöka om dispens och anordna hemundervisning.

Jag anser att de skulle skaffat en sjukförsäkring på samtliga familjemedlemmar.. Neb det skulle kosta en hel del..så de skippade detta men nu får de inse att det är korkat att inte teckna en försäkring av ren snålhet..Som med de som blir arbetslösa utan a-kassa skyll er själva kom inte och gråt hos andra över era egna dumma val.
Citera
2020-03-18, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Har de ingen resförsäkring? Eller är det nu de gråter ut i media och vill ha ekonomiskt bistånd?
Väldigt kul att göra en sådan resa. Fler borde göra det.

Jo man skulle tycka det. Synd är det ju för dom med coronan. Är kanske smyg avundsjuk så att man blir skadeglad då det skiter sig för folk som gör det man själv drömmer om. Hoppas de kommer fram till Sverige i trygghet.
Citera
2020-03-18, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Går att ansöka om dispens och anordna hemundervisning.

Jag anser att de skulle skaffat en sjukförsäkring på samtliga familjemedlemmar.. Neb det skulle kosta en hel del..så de skippade detta men nu får de inse att det är korkat att inte teckna en försäkring av ren snålhet..Som med de som blir arbetslösa utan a-kassa skyll er själva kom inte och gråt hos andra över era egna dumma val.

Så kan jag känna också att det är så oroligt korkat agerat! Skyll er själva men får dåligt samvete över min skadegladhet
Citera
2020-03-18, 08:51
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Så kan jag känna också att det är så oroligt korkat agerat! Skyll er själva men får dåligt samvete över min skadegladhet

Skulle tro att deras bekanta och vänner tagit upp denna fråga med dem innan de reste så de har spelat på lotto angående familjens hälsa och förlorat..
Citera
2020-03-18, 09:00
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Jag anser att de skulle skaffat en sjukförsäkring på samtliga familjemedlemmar.. Neb det skulle kosta en hel del..så de skippade detta men nu får de inse att det är korkat att inte teckna en försäkring av ren snålhet..

Vart framgår det att de saknar reseförsäkring?
Citera
2020-03-18, 09:21
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Vart framgår det att de saknar reseförsäkring?

De beklagar sig över bristen på vård och kvaliteten..

Läser man igenom de inslag aftonbladet haft så tycks de förlita sig på en vanlig 45dagars försäkring som kostar 48 000 efter 45dagar så är försäkringskostnaderna astronomiska runt 100 kr för en person och vecka. (var vad jag betalade under mina nästan 2 år i filippinerna.) är antagligen dyrare nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in