2020-03-18, 07:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Deras uppfattning är precis vad SVT´s korre säger.
Man tar till kraftigare åtgärder i finland än i många andra länder, vad dom gör framgår i reportaget.
Då länkar jag till youtube istället. Notera att dom inte säger ett ord om att smittan är luftburen.
Se reportaget här. Källa.SVT(se länk)
https://www.youtube.com/watch?v=TgPu3s4lF6I
Finland har övergett idén om flockimmunitet. Dödstalen kan därför komma att sänkas.
Citera
2020-03-18, 07:59
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Du förstår inte. Du länkar till samma klipp.
Vad säger finska myndigheter, deras folkhälsomyndighet? Jag har nämligen inte hört någon annan än svt-corren prata om de siffrorna. Var kommer de ifrån?
Den frågan får du ta med korren, maila och ställ frågan, det ska jag göra.
Citera
2020-03-18, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Du säger alltså att 10,000 dör i influensa i finland varje år?

Läs ALLT jag skrev.
Tar man bort att en stor del av befolkningen vaccineras varje säsong, samt att viss immunitet finns bland befolkningen så kan inte vanlig influensa döda i så stort antal fast det är en droppsmitta.
Tar man bort att folk vaccineras och att folk har en viss immunitet så skulle dödsantalet, och antal sjuka skjuta i höjden.
Påståendet var ju att droppsmitta inte kan göra detta, men det kan ju det om det inte finns vaccination eller immunitet.

Precis som i Sverige, det dog över 1000 personer under säsongen 2017-2018 med koppling till vanlig influensa. Detta fast vi har vaccination och immunitet. Hur många hade det inte blivit om vi inte hade vaccination och immunitet? Det är kanske vad vi får se nu.
Men en bra bit över 1000 döda i Sverige av Corona ska dock inte höja några ögonbryn. Fullt normalt.
Citera
2020-03-18, 08:00
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Just another day in Wuhan...

"Tensions are rising between ordinary people and gov. employed disease control personnel."

(lite otäck video, från den 14:e mars)
https://twitter.com/jenniferatntd/status/1238837884007915521

Gud vad hemsk. Lite bråk baaa. Sker bara 1000 gånger per dag i Kina.
Citera
2020-03-18, 08:01
Medlem
Grollarens avatar
...och för er som vill veta vad som EGENTLIGEN pågår i Kina kan kika på dessa videos:

https://www.youtube.com/c/JenniferZeng
Citera
2020-03-18, 08:01
Medlem
Är det ett Söderfenomen att folk går ut på balkongerna kl 20 för att visa sitt stöd för vårdpersonal som kämpar med corona-virus.

https://twitter.com/kritaen5a/status/1239975583695527936
Citera
2020-03-18, 08:02
Medlem
nobbenss avatar
Ser det ut så här överallt nu?
https://twitter.com/lopp/status/1239676109731647491
Citera
2020-03-18, 08:02
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Idiot walking tänker jag när jag ser sådana som dig.

Nästan alla (ja nästan ALLA) får alla kringflygande förkylningsvirus förr eller senare. Det kallades fram till några veckor för att "dö av ålder" när äldre som de allra flesta gör dör i infuensa, lunginflammation, sepsis och halsfluss. NÄR de som dör idag, just idag, av andra förkylningsvirys och inte har det nya Coronaviruset kallas det att dö av ålder. Man räknar dem inte ens.

Att gamla dör av minsta lilla är i sin ordning.

Det tycker jag du ska tänka på när du kör utan säkerhetsbälte till flygplatsen för att flyga på en töntig skidcharter med en Boeing 737MAX till norra Italien.

Men oroa dig inte, snart poppar den svenska bostadsmarknaden samtidigt som du blir uppsagd. Då får du något lite mer konstruktivt att tänka på.

Senast redigerad av kaminocho 2020-03-18 kl. 08:06.
Citera
2020-03-18, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Och där jag bor är det väldigt många friska äldre över 80 år de går och handlar som vanligt och bryr sig inte om Tegnells senast nyck. Finns inte det minsta tecken på att dom har minskat i antal. Det vore inte heller rimligt för det är tusentals som frekventerar samma affär.

ICA levererar till dörren för många redan i dag dom som inte orkar bära. Att skala upp det till tusental kan inte fungera. En litet gäng frivilliga är helt otillräckligt och de anhöriga har kanske barn och jobb det hinner inte. De bor kanske någon annan stans.

I mitt hus skulle ca 10 personer få handla åt 30 stycken som är 70+, om Tegnells galna åldersgräns skulle tas på allvar. Nu ska jag snart gå ut och handla fikabröd.

Andra länder är vettigare de säger du kan gå till mataffären men inget annat!

"Det är svårt att lära gamla hundar att sitta". I sista han får väl butiker porta äldre. Helt enkelt förbjuda dem att komma in. Skämt åsido i Frankrike hörde jag att de låter äldre handla tidigt på morgonen före alla andra.

Vi har massor av föreningar som kan organisera sig. Till ex Jag pratade med scoutledare i en annan kommun och de funderade på att organisera hemleveranser. Sverige är väl ett av länderna som har flest organisationer i världen per Capita. Enklast är ju förstås om grannar kan hjälpa till.

Jag har varit med om tre översvämningar. Och alla hjälpte alla och mat kom fram. Så det ska väl vara möjligt i Sverige.
Citera
2020-03-18, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Ja men det var också delvis framställt redan innan utbrottet. Sen var det också förhastat som vi alla vet, det är också ett skäl till att detta vaccin kommer ta längre tid

Absolut. Tog det inte då och kommer inte ta det nu. Men ändå. Såg att det var några stackare som var testpersoner, jösses säger jag bara. I usa kan de bli lurade till vad som helst 😟
Citera
2020-03-18, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Det tycker jag du ska tänka på när du kör utan säkerhetsbälte till flygplatsen för att flyga på en töntig skidcharter med en Boeing 737MAX till norra Italien.

Men oroa dig inte, snart poppar den svenska bostadsmarknaden samtidigt som du blir uppsagd. Då får du något lite mer konstruktivt att tänka på.

Ja inte beror det på att människor i arbetsför ålder blir sjuka från jobbet en vecka, eller att gamla och multisjuka dör. Det beror på panikåtgärder för att stoppa dito.
Citera
2020-03-18, 08:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag har aldrig upplevt något grymmare i hela mitt liv. Tänk dig att ha betalat skatt hela livet, och sen på ålderns höst rangeras ut, utan några som helst betänkligheter.

Fruktansvärd tanke, förhoppningsvis ger de en avlivningsspruta eller åtminstone försätter de bortprioriterade i koma. Pricken över i:et är om det går så långt att anhöriga aldrig får gravsätta urnan utan döda hamnar i en kollektiv förbränning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in