2020-03-18, 07:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ser du väl på initialerna - vår statsepidemiolog Anders Tegnell
Uttalade han sig nu på morgonen? Missade det, vilken kanal var det?
Citera
2020-03-18, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu tar militären över i Stockholm:

Karolinska går in i militär styrning – rustar för kraftig ökning av smittade
Karolinska universitetssjukhuset och hela Region Stockholm styrs nu enligt ett hierarkiskt militärt system hämtat från Nato.

I helgen väntas antalet svårt sjuka coronapatienter öka kraftigt.

– De närmaste dagarna tror vi att man behöver öka kapaciteten så att vi kan ta emot flera hundra smittade patienter, säger sjukhusdirektör Björn Zoëga.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/karolinska-gar-in-i-militar-styrning-rustar-for-kraftig-okning-av-smittade/

Karolinska smäller upp ett militärtält, och med den informationen tror du att militären tar över Stockholm? Hur är det med läsförmågan?
Citera
2020-03-18, 07:50
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
En väninna till mig som kan kinesiska. Säger att rykten säger att detta virus redan startde i October 2019. Hon har läst detta men kina blockar nyheter. Hon bor i usa.

Det var en artikel på Svenska tidigare i vinter om ett nytt tidigare okänt corona virus som dödade ormar i wuhan. Jag hittar inte artikeln. Det kan ha varit på svt.se i oktober. Det kanske är en källa till eventuella rykten som uppstått. Det stod i artikeln att forskarna inte trodde att det viruset skulle skapa sjukdom hos människa men att de var vaksamma. Det stod troligen i artikeln att de döda ormarna påträffats nära ett labb som forskar på biologiska stridsmedel. Det finns ett sådant labb i wuhan nära den matmarknad i Wuhan där utbrottet av SARS-CoV-2 misstänks startat. Det stod i artikeln att ormviruset påträffats nära en matmarknad i Wuhan.

Rykten cirkulerar om att SARS-CoV-19 läkte från ett labb som forskar på biologiska stridsmedel i Wuhan.

Kunskap om Kinas biovapenforskning i Wuhan har funnits långt innan utbrottet.

Citat:
Virus-hit Wuhan has two laboratories linked to Chinese bio-warfare program

Dany Shoham, a former Israeli military intelligence officer who has studied Chinese bio warfare, said the institute is linked to Beijing’s covert biological weapons program.

The deadly animal virus epidemic spreading globally may have originated in a Wuhan laboratory linked to China’s covert biological weapons program, according to an Israeli biological warfare expert.

Radio Free Asia this week rebroadcast a local Wuhan television report from 2015 showing China’s most advanced virus research laboratory known the Wuhan Institute of Virology, Radio Free Asia reported.

The laboratory is the only declared site in China capable of working with deadly viruses.

washingtontimes.com
Citat:
CORONAVIRUS is a bioweapon which was accidentally leaked from the Wuhan Institute of Virology, a level four biosafety laboratory seven miles from the epicentre of the outbreak, according to sensational claims from the man who drafted the first multilateral disarmament treaty banning biological warfare.

express.co.uk

Citat:
China has slammed Israel’s recent claim that the lethal new Coronavirus (2019-nCoV) originated from the mainland’s leaked biological warfare lab in the city of Wuhan as Chinese researchers are busy making vaccines to contain the epidemic that has affected 16 countries so far.

insideover

Källa:

washingtontimes.com,Virus-hit Wuhan has two laboratories linked to Chinese bio-warfare program, https://www.washingtontimes.com/news/2020/jan/24/virus-hit-wuhan-has-two-laboratories-linked-chines/

express.co.uk, Coronavirus shock claim: ‘Smoking gun of Chinese lab leak’ exposed by bioweapons expert, https://www.express.co.uk/news/weird/1253778/coronavirus-chinese-lab-leak-bioweapon-wuhan-institute-virolgy-francis-boyle-spt

https://www.insideover.com/society/china-slams-israeli-claim-that-coronavirus-came-from-bioweapon-lab.html 30 January 2020
Senast redigerad av singularitet 2020-03-18 kl. 08:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
https://www.dn.se/nyheter/sverige/karolinska-gar-in-i-militar-styrning-rustar-for-kraftig-okning-av-smittade/

https://mitti.se/nyheter/corona-akutmottagningar-sortera-patienter/?omrade=kungsholmen

Bra länkar om förväntad anstormning av som kan misstänkas för corona som tas om hand i militärtält utanför på grund av smittorisken. Men inga uppgifter om hur det är med folk som söker för andra sjukdomar vad jag kunde se. För coronan sätter väl inte stopp för alla andra krämpor?
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Varför skulle det inte vara möjligt? Med tanke på det antal som dör i vanlig influensa varje säsong..
Du säger alltså att 10,000 dör i influensa i finland varje år?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Detta är en pandemi inte populationsstudie på hypertoni. Man får ta den data som finns och extrapolera. Detta verkar dock omöjligt i Sverige, kosta vad det kosta vill.

Visst, men resultaten blir därefter. Data från Sverige ger en dödlighet under 0.66% och de som dött har varit gamla och sjuka. Extrapolera det som du vill.
Citera
2020-03-18, 07:51
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är något konstigt med att man vill säkra tillgången på toapapper. Jag ser alltid till att ha en toarulle i bilen, planerar man en långpromenad så skall toarullen med i ryggsäcken, hyr man en stuga glömmer jag aldrig toarullar.

Många siktar nog på att hitta en toalett när de är ut alla är ju inte beredda att huka sig ned bakom en buske i skogen. Men jag kör som du alltid en rulle med.
Citera
2020-03-18, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Ser vi några lastbilar som är ute och kör ut mat och förnödenheter till riskgrupperna?

Såg häromdagen en fet gammal gubbe med rollator när jag var och handlade. Gubben stirrade på mig och undrade säkert vad det var frågan om där jag stormade fram med mitt munskydd och latexhandskar.

Dead man walking tänkte jag.
1-0 till den feta gamla gubben.
Citera
2020-03-18, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Enkelt att förklara en prepper går in och tar ett årsbehov på ICA. En tant som ser det vet att hon har 2 rullar kvar hämtar ett 12 rullarspaket för hon känner att inte går att torka mig i röven utan papper. En annan tant ser det också, hon tar ut 24 rullar -"man kan ju inte vara utan". Sedan rullar det på när vanliga människor som köper toapapper var 14 dag ser att hyllorna är nästan tomma.

All vill säkra sitt skitpapper en fullt naturlig reaktion. Kan bara motverkas genom att mätta efterfrågan.

Jag har jobbat med dimensionering av system där kunden själv styr efterfrågan. Den ökar alltid i en bristsituation och finns bara en bot, det är att överdimensionera. Det sker till exempel inte i stadstrafik i Stockholm då bildas köer kallas kösystem. Men det går också att trycka ned efterfrågan med biltullar till exempel. Jämför då att ta dubbelt betalt för toarullarna eller införa en skatt, det skulle minska efterfrågan. Ingen prepper köper då ett helt årsbehov!

Man kan göra det inom sjukvården också höja patientavgiften till 1000:- per besök och viktigare inte tillåta högkostnadsskydd. Tror man sig ha Coronavirus feber och hosta så bryr man sig inte om kostnaden man söker sig till vården ändå men man slipper de som inte är allvarligt sjuka.

Lustigt att du citerar just mitt inlägg när du ska förklara hordandets bakomliggande psykologi.
Allt jag sa var att bara för att någon går hem med två paket toapapper från affären betyder det inte att hen är en prepper.
Jag har alltid köpt två paket åt gången. Tror faktiskt att det är ganska vanligt. 2 för 45 är en klassiker.
Men nu vet vi att du jobbat med dimensionering av system där kunden själv styr efterfrågan. Kul!

Min teori är att rotchakrat sitter vid röven och det är där man känner rädsla.

Namaste!
Citera
2020-03-18, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Karolinska smäller upp ett militärtält, och med den informationen tror du att militären tar över Stockholm? Hur är det med läsförmågan?

Militären har gått in och finns även på st göran som jag vet. Konstigt att media inte rapporterar om det bara 🤭
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Usch, det enda han gör nu är att förstöra välfärden. Det kanske är deras mening inför flytt till globalism.

Så länge dom styr, blir det ingen koll på corona, varför får vi inte veta hur många som egentligen är drabbade, döda, sverige 2020, en ny sovjetstat

Jag har aldrig upplevt något grymmare i hela mitt liv. Tänk dig att ha betalat skatt hela livet, och sen på ålderns höst rangeras ut, utan några som helst betänkligheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja det gör det kanske men Sverige har inte resurser att ta in alla som tror de har virus. Hade vi haft testresurser så är det enkelt att köra som S Korea rada upp dem i en bilkö vid sjukhuset och beta av dem alla, även hypokondrikerna. Absolut optimalt men det klarar inte arma Sverige.

Journos borde fråga om vad myndigheterna gjort för att utöka testresurserna. I början hade Sverige bara FHMs labb för att testa corona. Men sedan öppnades fler ställen, 8 tror jag. Såg någonstans att Halland varit duktigt med testandet pga de haft eget labb att tillgå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in