2020-03-18, 02:30
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vad hade ditt inlägg med corona att göra förutom att håna svenskar?

Som vanligt, ni klarar ej av att smaka på era jävla egna medicin

Ja just det, det är därför svensken köper 1000 rullar toapapper, för att torka sig i röven innan araben kliver på.
Citera
2020-03-18, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja men vi vet ju inte antalet smittade bara döda nu så det blir fel på många plan..
Finnes det en oversikt som viser antall døde pr 1M innbyggere, for hvert av landene?
Citera
2020-03-18, 02:36
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Precis, för svensken blir skötnödig, springer och köper 1000 rullar toapapper och gömmer sig sedan på dass i två år.

Imponerande.

Onödigt bunkrande till trots, så har det varit väldigt folktomt på stan de senaste dagarna. Långt före politiker uppmanat folk att minska sina sociala kontakter.

Folket ligger flera steg före politikerna i Sverige, och det har de alltid gjort.
Citera
2020-03-18, 02:37
Medlem
Citat:
02:01
HEIMEVERNET VED GRENSEN
Forsvaret bekrefter at militære mannskaper er på plass ved grensen mot Sverige og at soldater fra Heimevernet blir sendt til flere grenseoverganger mot Sverige og Finland. skriver NRK.

HV-soldatene får begrenset politimyndighet og kan dermed gjennomføre pågripelser, men de skal ikke bære våpen. Til nå er 300 soldater innkalt til oppdraget som varer til 26. mars. (NTB)
https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/194047
,
Citera
2020-03-18, 02:38
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Vore väldigt märkligt om de åt upp varandra, virus är en "död" mekanism. Antagligen skyddar antalet dem från uttorkning eller någon annan miljöpåverkan.
Ja inte vet jag vad som händer med dem. Jag vet däremot att ju fler virus som ligger tillsammans så verkar smittan längre och då måste det väl betyda att antalet virus på något sätt skyddar viruset.
Kan ett virus bli smittat av ett annat virus som gör att det bryter ner första viruset.
Kan man få ett ofarligt virus att bryta ner det farliga viruset eller är det just det ett vaccin är.
Vilka jäkla funderingar alltså. Kommer att drömma om virus snart.
Citera
2020-03-18, 02:39
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vet inte. Jag har i allafall inte bunkrat.
Hänger med i nyheterna istället och tar del utav media som jag förut varit anti emot.
COVID-19 har tvingat mig att bli lite vän med expressen. Absolut inte aftonbladet.
Tror inte att den här sjukdomen leder till att man inte kan gå ut och handla ens.
Eller vara ute i friska luften. COVIDA- 19 flyger ju inte runt i luften och anfaller en direkt.
Folk stannar ju hemma vid symptom. Vi hjälper varandra på det sättet trotts allt.
Jag har hållt mig inne sedan förra måndag. Men idag bröt jag det och handlade det jag behövde. Höll mig på avstånd. Hostade inte.
Ska inte göra om det.

Faktiskt så flyger det omkring i luften. Det finns studier på det, flera stycken seriösa om att viruset kan hänga kvar i luften alltifrån 30 minuter(en studie, på en buss) till 3 timmar(en annan), finns säkert fler oxå. 4.5 meters avsånd ifrån en infekterad finns det dokumenterat att folk blivit smittade på, men det finns ju många andra "mystiska" fall där man inte kan förstå hur patienten blev smittad heller. Kanske var det en vindpust som drev en hostning ett par hundra meter som någon andades in och blev infekterad.

Inomhusmiljöer är dock värst, som köpcentrum osv, en hostning där drivs ju inte av vinden utan ligger kvar, tex utanför mjölkkylen eller rulltrappan, till nästa person som kommer och andas in den.

Har du blodgrupp 0 har du dock 33% mindre chans att bli infekterad än B och AB, medans blodgrupp A har 20% högre chans enligt en annan studie.

Allt finns länkat tidigare i tråden.
Senast redigerad av NeoVain 2020-03-18 kl. 02:42.
Citera
2020-03-18, 02:40
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Finnes det en oversikt som viser antall døde pr 1M innbyggere, for hvert av landene?
Ja: www.worldometers.info/coronavirus/ Edit: Sorry läste för glest. Visar bara smittade per 1M
Citera
2020-03-18, 02:41
Medlem
Tänkte bara påpeka en liten fun fact nu när Coronasmittan spridit sig så i väst-Europa:

Regionen Alentejo i Portugal med 760.000 invånare har fortfarande inte ett bekräftat fall av Covid-19.

Det samma gäller bland annat Kymmenedalen samt Kajanaland i Finland, men dessa har ju "bara" 178.000 respektive 75.000 invånare (men jo jag vet att i Finland verkar de varit försiktiga med att testa, så naturligtvis påstår jag inte på något sätt att ingen faktiskt har det där). Provar bara sprida lite nördiga goda nyheter

Förövrigt delstaten West Virginia är nu den enda delstaten i USA som inte har något bekräftat fall av Covid-19.

Så grattis till dessa!
Citera
2020-03-18, 02:41
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
,

Intressant. Skall Norge stänga sina gränser nu?
Citera
2020-03-18, 02:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Det handlar inte om vilken ålder man har på pappret, det skiter viruset i. Det handlar om din riktiga ålder, din fysiska ålder, dina kroppsliga status, din hälsa. I västvärlden innebär det helt enkelt att 70+ på pappret är samma sak som att kroppen är tillräckligt sliten för att viruset kan bli ett problem. I Afghanistan kanske det är 45+ som gäller då.

Är du lika ointelligent som du verkar vara?

Jag tror du har rätt, det är inte bara ålder som spelar roll. De sjukdomar som betyder något i detta fall är nästan alla förknippade med det kosthåll många har i väst värden. Diabetes och hjärt och kärlsjukdomar.

”De vanligaste dödsorsakerna i Afghanistan är infektioner i luftvägarna, hjärtsjukdom, diarréer, stroke, väpnad konflikt och graviditets- eller förlossningskomplikationer. Malaria finns i Afghanistan, men drabbar bara ungefär en procent av befolkningen. Det är inte heller särskilt vanligt med hiv och aids. ”
https://sak.se/afghanistan/halsa/sjukvard-och-folkhalsa

Sjukdomar i cirkulationsorganen är den vanligaste dödsorsaken i Sverige följt av tumörsjukdomar.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikamnen/dodsorsaker/

Sjukdomar i cirkulationsorganen är hjärt och kärlsjukdomar den farligaste sjukdomen att ha i kombo med corona.
Citera
2020-03-18, 02:42
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Faktiskt så flyger det omkring i luften. Det finns studier på det, flera stycken seriösa om att viruset kan hänga kvar i luften alltifrån 30 minuter(en studie, på en buss) till 3 timmar(en annan), finns säkert fler oxå. 4.5 meters avsånd ifrån en infekterad finns det dokumenterat att folk blivit smittade på, men det finns ju många andra "mystiska" fall där man inte kan förstå hur patienten blev smittad heller. Kanske var det en vindpust som drev en hostning ett par hundra meter som någon andades in och blev infekterad.

Inomhusmiljöer är dock värst, som köpcentrum osv, en hostning där drivs ju inte av vinden utan ligger kvar, tex utanför mjölkkylen eller rulltrappan, till nästa person som kommer och andas in den.

Har du blodgrupp 0 har du dock 33% mindre chans att bli infekterad än B och AB, medans blodgrupp B har 20% högre chans enligt en annan studie.

Allt finns länkat tidigare i tråden.
Ok. Tack. Skall leta efter länken.
Citera
2020-03-18, 02:43
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711

Förövrigt delstaten West Virginia är nu den enda delstaten i USA som inte har något bekräftat fall av Covid-19.

Inte längre: https://time.com/5805097/west-virginia-covid-19-testing/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in