Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Vet inte. Jag har i allafall inte bunkrat.
Hänger med i nyheterna istället och tar del utav media som jag förut varit anti emot.
COVID-19 har tvingat mig att bli lite vän med expressen. Absolut inte aftonbladet.
Tror inte att den här sjukdomen leder till att man inte kan gå ut och handla ens.
Eller vara ute i friska luften. COVIDA- 19 flyger ju inte runt i luften och anfaller en direkt.
Folk stannar ju hemma vid symptom. Vi hjälper varandra på det sättet trotts allt.
Jag har hållt mig inne sedan förra måndag. Men idag bröt jag det och handlade det jag behövde. Höll mig på avstånd. Hostade inte.
Ska inte göra om det.
Faktiskt så flyger det omkring i luften. Det finns studier på det, flera stycken seriösa om att viruset kan hänga kvar i luften alltifrån 30 minuter(en studie, på en buss) till 3 timmar(en annan), finns säkert fler oxå. 4.5 meters avsånd ifrån en infekterad finns det dokumenterat att folk blivit smittade på, men det finns ju många andra "mystiska" fall där man inte kan förstå hur patienten blev smittad heller. Kanske var det en vindpust som drev en hostning ett par hundra meter som någon andades in och blev infekterad.
Inomhusmiljöer är dock värst, som köpcentrum osv, en hostning där drivs ju inte av vinden utan ligger kvar, tex utanför mjölkkylen eller rulltrappan, till nästa person som kommer och andas in den.
Har du blodgrupp 0 har du dock 33% mindre chans att bli infekterad än B och AB, medans blodgrupp A har 20% högre chans enligt en annan studie.
Allt finns länkat tidigare i tråden.