2020-03-17, 23:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Var har du läst att ljudupptagningar inte kommer att lämnas ut?
Vet inte inte om det har sagts något officiellt, men nog lutar det väl däråt med tanke på hur man har velat krångla till det hittills med 14 000-sidors pappersfup, inspelningsförbud osv. Finns några tidigare inlägg:

Någon som vet hur pass vanligt det är att ljudupptagningen från en rättegång inte lämnas ut?
Senast redigerad av Draifos 2020-03-18 kl. 00:06.
Citera
2020-03-17, 23:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
/.../ Hantelset, inköpt av LW på Intersport 11 maj:
Själva stången som är räfflad, väger ett par kilo och mäter 36 cm. I FUP är bredden på märkena i trädet c:a 1 cm.
Stången är också perfekt för tvåhandsfattning samt för att hålla välbehövlig distans till offret. Vidare kan noteras ”stötskador” på LW.

Här kan en bild som SD den 3 maj skickat till LW vara av intresse: Aktbil. 164 Del A, s. 271 (Filnamn: 1336). - Det kan f.ö. konstateras att SD fick vetskap av LW:s Norge-resa senast 180506; s. 271.

Samma dag (om datumet ovan stämmer) har SD varit och tränat på gym: https://coord.info/GLVQTF53
(hans gymkort har dragits 3/5 kl. 19,01, 11/ 5 kl. 17.26, 14/5 21.21-25 (tre ggr - säger sig den 14/5 ha blivit insläppt av någon som lämnat gymmet),
Aktbil.145, s.70ff + Aktbil. 151, s. 248.

Som framgår av SD:s träningsrum nere i den blodbesudlade men välvattnade tillika välstädade källaren: Aktbil. 157 Del B, s. 260f, finns ett träningsrum med bl.a. två crosstrainermaskiner. I hobbyrummet, s. 262f, förvaras mängder med olika sportprylar mm.
Citera
2020-03-17, 23:46
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Finns där nån bild på BO och MGM? Förutom den på LW som syns överallt i media?

LWs GC-logg:

https://www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=56ff6bbc-6ad8-4e64-b211-97a164c252fa&wid=04773e1f-249a-491b-8060-ade7089e8cc0&ds=2&tab=gallery#profilepanel

SDs GC-logg:

https://www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=2aebb93b-28a8-4788-a720-2c4ed249e81c&wid=7ec3d30f-4c28-4ee9-9bec-b7ae57e63a41&ds=2&tab=gallery#profilepanel
Citera
2020-03-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Då var jag klar med samtliga Aktbilagor av intresse, fram till idag.
Det blir en helt annan sak när man får höra dom live, för det blir så opersonligt när man bara läser det i text.

He he he, jag kan nu också förstå att man lätt kan tröttna på Stefans röst, för herre-jösses vad pipig han är... Och inte fan ser han ut som 45. Han ser ut som en 22 åring.

Jag påbörjar jakten på nya aktbilagor från tingsrätten, och hittar jag några av intresse så hämtar jag såklart hem dom, men det känns som att vi börjar närma oss slutet på FUP.

Med dom orden tackar jag för mig ikväll, och jag hoppas att ni är nöjda.

Vi hörs.

// J.

Du, jag tror verkligen att Lenas barn kommer vara så tacksamma i framtiden att du och övriga hjältar här i tråden (FUP-skaffandet, skannandet, uppladdandet) för att ni gör deras mammas röst hörd efter hennes död. För att ni bidrar till att allmänheten får se hur hon hade det och vad som föranledde hennes död. Det är så viktigt att "vanligt folk" i Örebro och annorstädes får möjlighet att följa vad som hände Lena. TACK.
Citera
2020-03-18, 00:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Aktbilaga 371.

Lena och hennes pojkar.

Slänger in den igen då den kommer i den ordningen i pappershögen, och för min egna ordning.

Kul läsning Från halva sid 1 och neråt.
Lena Lena Lena...

https://docdro.id/JOVHkjF

Otroligt

Istället för att försöka hjälpa sin vän LW
så stöter prästen på henne. 😮
Citera
2020-03-18, 00:09
Medlem
Reflektioner utifrån det hjälten Krmkr lagt upp idag:

Lena låter så sympatisk. Hennes helt klart oerhört "jobbiga" meddelanden till SD kan jag nu liksom "höra" i ett annat ljus. När man hör henne säga samma saker som hon skriver till SD framstår de plötsligt som mer rimliga och man kan läsa in hennes utsatthet så mycket bättre efter att ha ört hennes röst säga samma saker.

Rekommenderar särskilt samtalet mellan Lena och vänninan, för er som inte börjat lyssna ännu.

Bland så mycket annat berättar Lena om sitt samtal med polisen om när SD våldsamt slitit i henne så honf fått blåmärken, samt stalkat henne genom att smyga och fota genom hennes fönster:

"Jag frågar hur det kommer gå till nu efter detta, kommer jag erbjudas skydd? Eller kommer jag bara bli kvar själv hemma utan skydd och bara få sitta och vänta på att han kommer och gör verklighet av hoten och slår ihjäl mig?"

Svaret på Lenas retoriska fråga i det förtroliga samtalet med vännen vet vi ju nu.
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2020-03-18 kl. 00:17.
Citera
2020-03-18, 00:44
Medlem
Lyssnar nu på Lenas samtal till polisen (ett av dom). Där säger hon bland så mycket annat att hon är rädd att "han" (SD) skall komma och "bränna ner huset". Det här med att SD tagit sig in i hennes bostad och placerat ett ljus i hennes säng blir plötsligt ett så mycket mer tydligt hot.

Man hör också hur rädd Lena är, och hur hon frågar mycket om vilket skydd hon kan få av samhället om hon går vidare och anmäler det han gör mot henne. Hon får ytterst lama svar

Tycker Lena låter så jävla gullig och vettig när man hör henne prata, berätta och stillsamt gråta över allt med SD. Började själv gråta nu när jag lyssnade....
Citera
2020-03-18, 00:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Jäklar vad poetiskt det blev!😂

Religion är alltid bortkastat. Förr fanns väl nån mening då man använde budord osv som lagar/regler för att få något sånär civiliserat samhälle.
Idag har vi som sagt lagar och även om de inte biter på alla så är vi hyfsat civiliserade ändå (jämfört många andra djurarter).

Man försöker. Man måste ha en teori.
Vad saker kallas är kanske inte så noga om man förstår hur saker hänger ihop. Men allt är ungefär ändå en och samma sak. På ett ungefär. Det finns egentligen inget utrymme för tvivel, på det. Lagen är en.
Citera
2020-03-18, 00:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Reflektioner utifrån det hjälten Krmkr lagt upp idag:

Lena låter så sympatisk. Hennes helt klart oerhört "jobbiga" meddelanden till SD kan jag nu liksom "höra" i ett annat ljus. När man hör henne säga samma saker som hon skriver till SD framstår de plötsligt som mer rimliga och man kan läsa in hennes utsatthet så mycket bättre efter att ha ört hennes röst säga samma saker.

Rekommenderar särskilt samtalet mellan Lena och vänninan, för er som inte börjat lyssna ännu.

Bland så mycket annat berättar Lena om sitt samtal med polisen om när SD våldsamt slitit i henne så honf fått blåmärken, samt stalkat henne genom att smyga och fota genom hennes fönster:

"Jag frågar hur det kommer gå till nu efter detta, kommer jag erbjudas skydd? Eller kommer jag bara bli kvar själv hemma utan skydd och bara få sitta och vänta på att han kommer och gör verklighet av hoten och slår ihjäl mig?"

Svaret på Lenas retoriska fråga i det förtroliga samtalet med vännen vet vi ju nu.

Vad bra, då behövde inte polisen titta så långt efter en misstänkt. Det var ju liksom klarspråk där. Check.

Var kan Lena vara?
Citera
2020-03-18, 00:58
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Lyssnar nu på Lenas samtal till polisen (ett av dom). Där säger hon bland så mycket annat att hon är rädd att "han" (SD) skall komma och "bränna ner huset". Det här med att SD tagit sig in i hennes bostad och placerat ett ljus i hennes säng blir plötsligt ett så mycket mer tydligt hot.

Man hör också hur rädd Lena är, och hur hon frågar mycket om vilket skydd hon kan få av samhället om hon går vidare och anmäler det han gör mot henne. Hon får ytterst lama svar

Tycker Lena låter så jävla gullig och vettig när man hör henne prata, berätta och stillsamt gråta över allt med SD. Började själv gråta nu när jag lyssnade....

Instämmer med dig! Det gör ont i hjärtat att höra detta.

LW låter som både intelligent, gullig, vettig och ödmjuk. SD låter både extremt korkad och extremt hotfull.

Sorgligt att hon skulle falla en för en sådan fullständig nolla och psykopat. Äcklas av att folk skyddar detta monster och samtidigt sitter dygnet runt och skriver vidriga kränkningar mot LW och hennes barn.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-03-18, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad bra, då behövde inte polisen titta så långt efter en misstänkt. Det var ju liksom klarspråk där. Check.

Var kan Lena vara?

Tänker du att det är case closed avseende misstänkt eller menar du mer att åklagarens case om att SD är mördaren är osäkert och kanske beror på att de bestämt sig på förhand vem som är gärningsman...?
Citera
2020-03-18, 01:17
Medlem
Jag blir så JÄVLA ARG och så ledsen av att lyssna på lenas samtal till polisen, hur hon så tydligt uttryckte hotet hon var under och hur hjälplös hon var i situationen, hur hon var rädd och behövde hjälp och SKYDD.

Hon fick INGET. INGET fick hon av polisen. Inte mista hänvisning till kontakter avseende hjälp med våld i nära relationer. Inte en kontaktperson hos polisen. Ingenting. De la till ochmed ner ALLA anmälningar Lena gjorde mot SD. Mindre än ett år senare är hon ihjälslagen. Precis enligt vad hennes förövare hotat om att han skulle göra så många många många gånger. Precis så som Lena berättade för polisen att han hotat att göra.

Lena anmälde. Lena sökte sig till centret för våld i nära relationer. Lena anmälde igen. Lena sökte hjälp hos vården. Hos polisen. Hos våld-inära-relation-teamet. Hon gjorde allt on kunde för att få skydd. För att få hjälp och skydd. Hon fick INGET. Inte ens en hänvisning vidare till vart hon kunde få skydd. Sen slogs hon ursinnigt ihjäl.

Hoppas för FAN att polisen gjort en lex-vad-det-nu-heter-anmälan på sig själva om detta.

Trodde verkligen inte Sverige var ett sånt ULAND gällande våld i nära relationer. Jag ar bott i Storbritanien och där är det standard att allokera en kontaktperson från polisens sida DIREKT redan vid det första samtalet till polisen som har minsta konnotation till våld i nära relation. Kontalrpersonen håller sen kontakt med den som ringde in, även om det inte resulterade i en brottsanmälan, för att hjälpa kvinnan vidare till stöd och kontakter som kan hjälpa, stödja och skydda.
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2020-03-18 kl. 01:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in