2020-03-18, 01:10
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Yersinis Pestis är en bacterie och kan behandlas med antibiotika enkelt, den skulle aldrig kunna uppstå igen.

Däremot är detta en "hundraårspandemi" precis som pesten som upptäcktes första gången oxå kring samma tid, fast då för 2200 år sedan, på 220 talet före kristus.

Pesten "uppstår" årligen på t ex Madagaskar. Finns bra vicedokumentär. I år extra långt och svårt utbrott.
Citera
2020-03-18, 01:11
Medlem
Tror alla fattar att myndigheterna mörkar rejält faran med detta virus, men den här norskan som räknade ut att 150000 kan dö i Norge baserar ju det på Italiens siffror utan att ta hänsyn till att det finns ett mörkertal bland smittade på 10-20 gånger officiella siffrorna eller hur? Alltså borde inte fler än 15000 dö i Norge eller?
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Det gick förbi en granne med två paket toalettpapper nyligen.

Vad är det jag har missat, varför är alla så hysteriska över toalettpappret?

Jag har sett slagsmål från USA och plundrare i Sydkorea/Hong Kong som stjäl toalettpapper.

Jag förstår inte vad det är med dem? Varför toalettpper?

De vill väl inte krafsa sig i röven med en pinne under tiden de gömmer sig från viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Så kan man också se det. Dock hade han levt idag om han inte hade blivit smittad av corona...

Ja du det blir bara en spekulation ändå om han levt idag eller inte, omöjligt att säga när vi inte vet hur långtgående/allvarlig hans leukemi var.
Citera
2020-03-18, 01:12
Medlem
Covids avatar
Yersinia pestis lever i högsta välmåga… ett dussintal länder har regelbundna pestutbrott. Det går inte att utrota bakterien, eftersom den har flera värdar utöver människa.

Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Yersinis Pestis är en bacterie och kan behandlas med antibiotika enkelt, den skulle aldrig kunna uppstå igen.

Däremot är detta en "hundraårspandemi" precis som pesten som upptäcktes första gången oxå kring samma tid, fast då för 2200 år sedan, på 220 talet före kristus.
Citera
Medlem
Någon som har hittat någon vettig källa som man kan hitta regional fördelning (i antal smittade i tal) för länderna

Irland (finns delvis listade var de nya fallen kommer på på Wikipedia, men ingen sammanställning av antal från var och en av regionerna), syftar på Connacht,Leinster,Munster (det räcker så)

Danmark (finns en karta och länk på Wikipedia, men hittar inget nytt uppdaterat), syftar ej på kommunnivå, utan de 5 danska distrikten Nordjylland osv...

Ska använda det till min karta.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Kina har inte skapat något virus, men däremot vidtagit de åtgärder som krävs för att rensa smittan. Kina är nu det enda land i världen där ingen smittspridning sker. Resten får du skylla på EU, statsepidemiologer, skidresenärer och andra puckon som inte såg vad som kunde komma och som därför inte vidtog rätt åtgärder.

Det vet vi ju inte, men det kvittar. Det vi ska göra nu är drakoniska åtgärder. Finns det något tillfälle i världshistorien att göra det, så är det nu! Kosta vad det kosta vill. Visst du kommer höra många kapitalister gnälla, so what? "The needs of the many outweighs the needs of the few". Stoppa skiten.

Helt underbart egentligen att en osynlig fiende får oss på fall medan ryssen sitter och tittar på.
Citera
2020-03-18, 01:13
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Det är en humoristisk bild på länken, svårt att förklara med ord. Men den symboliserar hur Sverige, Storbrittanien och Nederländerna tillsammans kommer bygga immunitet medans alla andra länder sitter i karantän och sänker sina ekonomier.

Här är den igen.
Jag har precis gjort något jag aldrig trott att jag skulle. Handlat receptfria läkemedel för 700. Är min kropp ovanligt stark och självläkande eller svag och försöker döda mig ibland? Jag vet inte. Idag har jag funderat på om jag ska vårda sjuka om någon omkring mig blir dålig. Lite rysk roulette över det men jag är barnlös. Jag klarar mig normalt alltid och gör jag inte det så är det livets gång. Jag tror faktiskt mer på att det är Guds hand över oss och människor ska inte ha storhetsvansinne och tro sig märkvärdiga. Jag tror inte på en Gud som favoriserar. Däremot kommer de svagaste slås ut och fattiga länder drabbas hårdast. Är det här på riktigt ens? 🧐
Citera
Medlem
Covids avatar
Teoretiskt är lösningen trivial. Stäng inne alla människor i tre veckor med tillräcklig föda (och toapapper). Riv samtidigt upp alla hyror och räkningar för att kompensera lönebortfallet. En enda global semester.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är med på kärringens förslag, stäng ner skiten i en månad- 6v. Sen kan vi utvärdera. Under tiden får företagen ha en snabel in i riksbanken. Better safe than sorry! Alla måste vara med på tåget, de som inte är det släpas skrikandes in i närmaste barb-wire karantän! Det här är inte en tid för liberalism och flum flum.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
En sak har jag tänkt på mycket ett tag.
Man visar staplar på hur många som är smittade i Sverige.
Hur vet man det när ingen med symptom får kolla sig?
Ingen får besöka mottagningarna med sina symptom.Endast telefonkontakter tillåtna.
Vem är personerna i staplarna. De som kommer till sjukhusen dödssjuka?
Vilka smittade är det de talar om, alla de måste ju haft stora problem som gjort att de blivit mottagna.
Jag tycker att det är missvisande att endast prata om smittade i Sverige när man endast pratar om dem som verkligen fått tillträde till sjukvården.
Tänker jag fel?
Citera
2020-03-18, 01:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Alla försöker, det är bara Sverige som inte vill vara med..

Ja då kan man ju fråga vad agendan är? Jag är redan med, har satt mig själv i karantän!
Citera
2020-03-18, 01:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Teoretiskt är lösningen trivial. Stäng inne alla människor i tre veckor med tillräcklig föda (och toapapper). Riv samtidigt upp alla hyror och räkningar för att kompensera lönebortfallet. En enda global semester.

Ja egentligen är det ju jävligt chill, lite Netflix och HBO, chips/popcorn och knäppa en öl. Har man turen av att ha en fjälla - priceless! WTF lixom? Frys allt - sen kör vi igen!

Edit:
Nä istället ska vi käbbla med 1%.arna. Fuck em!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in