Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Kopplingen till Bo Ragnar Ståhl är intressant liksom hans umgänge med präster och militärer. CG Östling bodde ju ett tag i norra Tyskland där mannen också hade bott. Tänker även på Alf Enerströms uppgifter om de personer som han uppger varit i kontakt med honom gällande Palme. Det här var intressant faktiskt. Han kan säkert ha haft kännedom om eller varit inblandad i mordet utan att tvunget själv vara den som höll i vapnet. Kvinnan ger överlag ett trovärdigt intryck.

Håller helt med, tyckte att hennes story hade nåt men behöver som sagt inte innebära att hennes man var mördaren men att han kan ha varit inblandad på nåt sätt. Flyktbil, gömt vapnet eller liknande.
Synd bara att Swebbtv som vanligt är så kassa på att ställa frågor till personerna i deras program, till exempel en enkel fråga om hur lång hennes man var eftersom det var en så tydlig och viktig grej till varför han inte var mördaren enligt KP.
Citera
2020-03-17, 23:29
Medlem
Man träffades på frimurarnas/tempelriddarnas/Swedenborgskyrkans lägenheter som hängde ihop med frimurarnas/tempelriddarnas lokaler Därifrån var det nära till Grand. Var det inte någon från knarkspan som sett någon springa på Tegnergatan det passar in på vägen i så fall.
kvinnan borde få komma in till stationen o beskriva o se på bilder på rätt längd o va det var för typ av vapen ska nu se om jag kan luska ut vilka som bodde i dessa lägenheter/lokaler 1985

Det enda adliga namnet som bor där 1985 är didrik reuterskiöld född 1914
Märtha Reuterskiöld (von Hofsten)
https://www.geni.com/people/Didrik-Reuterski%C3%B6ld/1521476
Fan jag trodde von hofsten var med här det var han inte http://jagvillvarafarlig.blogspot.com/2013/02/lingardes-f-koder.html på kammakargatan vet ja inte var jag skulle söka på för adress.
Senast redigerad av aktapirenelskling 2020-03-18 kl. 00:10.
Citera
2020-03-18, 00:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Hon har ju inte vågat säga något innan. Har du läst boken?
Anki Robrandt hade med skumma bilar utanför där hon bodde + fick anonyma brev.
Nej, jag har inte läst boken. Har hon någon förklaring till varför hon inte är rädd längre? Förmodligen inte.

Jag påstår inte att hon ljuger, men jag har fog för att vara skeptisk.
Citera
2020-03-18, 00:14
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Nej, jag har inte läst boken. Har hon någon förklaring till varför hon inte är rädd längre? Förmodligen inte.
Jo. Du har grova problem med dina fördomar.

Citat:
Jag påstår inte att hon ljuger, men jag har fog för att vara skeptisk.
Din skepticism har hamnat i obalans med din nyfikenhet. Läs boken om du är intresserad av frågorna. Hon ger förklaring till varför det blivit som det blivit från hennes sida.
Citera
2020-03-18, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gorjer
Håller helt med, tyckte att hennes story hade nåt men behöver som sagt inte innebära att hennes man var mördaren men att han kan ha varit inblandad på nåt sätt. Flyktbil, gömt vapnet eller liknande.
Synd bara att Swebbtv som vanligt är så kassa på att ställa frågor till personerna i deras program, till exempel en enkel fråga om hur lång hennes man var eftersom det var en så tydlig och viktig grej till varför han inte var mördaren enligt KP.
Om du kollar på instruktionerna för klippet så har SwebbTV uppdaterat genom svar på en hel del funderingar.

Där ingår även att mannens längd var cirka 170 cm.
Citera
2020-03-18, 00:29
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jo. Du har grova problem med dina fördomar.

Din skepticism har hamnat i obalans med din nyfikenhet. Läs boken om du är intresserad av frågorna. Hon ger förklaring till varför det blivit som det blivit från hennes sida.
Det är alltså för komplicerat för att kortfattat förklara varför hon inte är rädd längre. Fördomsfull eller godtrogen, det är frågan.

Du som är moderator borde väl veta att det är regelbrott att skriva "Du har grova problem med dina fördomar"?

Väldigt märkligt resonemang när någon är skeptisk: "Läs boken". Eftersom jag skrev att jag är skeptisk är jag naturligtvis öppen för att ändra min uppfattning.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-03-18 kl. 00:55.
Citera
2020-03-18, 01:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det kvinnan berättar om Bo Ragnar Ståhl var allmänt känt redan tidigt 90-tal , likaså att han nämndes med förhandskunskap om MOP. Med tanke på religionsintresset är det troligt att det hon säger om vänskapen mellan maken och BRS stämmer.

En bra koll ang trovärdigheten är uppgiften om att Leif Jensen i självförsvar skulle slagit ihjäl en man i ett parkeringsgarage. En sådan händelse kan lämnat avtryck i pressen och med tanke på att övervakningskamera nämns kan det inte ligga allt för långt bak i tiden.

Sedan skulle det vara spännande att få veta kroppslängden på LJ.

En detalj som ändå är värd att notera, kanske har varit uppe i tråden tidigare:

Den 27 juli 1989 dömdes CP av en oenig tingsrätt till livstids fängelse för Palmemordet. Försvaret överklagade domen till hovrätten.

Den 24 augusti 1989 dog mannen som tipsat om att han hört från Säpo att Palme skulle skjutas, dvs Bo Ragnar Ståhl. Föll i koma pga misskött diabetes.

Den 12 september 1989 inleddes rättegången mot CP i hovrätten.

Det här har säkert inget samband men jag reagerade när jag såg att Ståhl dog 24/8 1989, dvs i princip samtidigt med att CP:s försvarare överklagade till hovrätten. Jag vet inte exakt vilket datum överklagandet lämnades in till hovrätten. Har letat. Någon?

Det kan trots allt ha varit så att CP-försvaret kunde ha snokat upp Ståhl och genom honom funnit en alternativ mordteori som skulle fria CP. Nu behövdes inte det, men det visste inte CP:s försvarare innan rättegången i hovrätten.

Ståhls utsaga var alltså farlig för åklagarsidan.

Just a thought.
Citera
2020-03-18, 01:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En detalj som ändå är värd att notera, kanske har varit uppe i tråden tidigare:

Den 27 juli 1989 dömdes CP av en oenig tingsrätt till livstids fängelse för Palmemordet. Försvaret överklagade domen till hovrätten.

Den 24 augusti 1989 dog mannen som tipsat om att han hört från Säpo att Palme skulle skjutas, dvs Bo Ragnar Ståhl. Föll i koma pga misskött diabetes.

Den 12 september 1989 inleddes rättegången mot CP i hovrätten.

Det här har säkert inget samband men jag reagerade när jag såg att Ståhl dog 24/8 1989, dvs i princip samtidigt med att CP:s försvarare överklagade till hovrätten. Jag vet inte exakt vilket datum överklagandet lämnades in till hovrätten. Har letat. Någon?

Det kan trots allt ha varit så att CP-försvaret kunde ha snokat upp Ståhl och genom honom funnit en alternativ mordteori som skulle fria CP. Nu behövdes inte det, men det visste inte CP:s försvarare innan rättegången i hovrätten.

Ståhls utsaga var alltså farlig för åklagarsidan.

Just a thought.
Inte omöjligt att det finns ett samband. Lite långsökt dock. Advokaten kan väl inte komma med alternativa mordteorier för att försvara sin klient?
Citera
2020-03-18, 01:31
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Citat:
"Du har grova problem med dina fördomar"?
Detta är en av de saker du kan ta reda på enkelt, fördjupa dig i, bilda dig en underbyggd uppfattning. Det är helt onödigt att gissa kring detta och sprida sina gissningar.

Däremot finns det andra saker inom MOP där det är oändligt svårt att ta reda på hur det ligger till, vad som är sagt och vad som är sant. Där måste man spekulera tillsammans för att se vart man kan komma.
Citera
2020-03-18, 01:40
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Inte omöjligt att det finns ett samband. Lite långsökt dock. Advokaten kan väl inte komma med alternativa mordteorier för att försvara sin klient?

Visst kan han det. Men det gäller att dom är väl underbyggda. Annars kan dom slå tillbaka med full kraft.
Citera
2020-03-18, 01:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Nej, jag vet. Ett skott i mörkret. Ibland är det bra att bara kasta ut något för att se om någon annan har pusselbitar som kan passa. Har de inte det så har man i alla fall försökt bidra efter bästa förmåga.

Jo, det är väl närmast försvararens uppgift att så rimligt tvivel och då kan ju en alternativ gärningsman vara intressant.

Men det är säkert inget.

Ser att Ståhl är intressant på andra sätt i tråden just nu. Bra tycker jag. Hans uppgift från Säpo tycker jag kommit i skymundan. Ser den som mkt intressant. Det borde ju inte vara så svårt för PU att ta reda på vilka kontakter Ståhl hade på Säpo.
Citera
2020-03-18, 02:02
Medlem
p.norths avatar
Artikel av Bertil O. Wedin ur Contra nummer 5 1996.
"... Snart fick jag från Sverige veta att denne Anders Larsson hade förhörts av den svenska polisen som starkt misstänkt för att på förhand ha känt till mordet på statsministern. Enligt säkra uppgifter hade engelsmannen och Larsson länge arbetat för sovjetisk underrättelsetjänst, ofta tillsammans."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in