2020-03-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag har varit med i stort sett från start när det var bara nån tusen smittade i Kina och följt Anders Tegnell. Jag tror han tidigt insåg vart det skulle leda och vilka resurser Sverige har för att möta sjukdomen. Från början kände jag ilska för jag var oförstående. Men allt eftersom har jag utvecklat förståelse för dom beslut han tagit.

Tror vi alla måste tänka till både en och annan gång före vi postar för karln är ju trots allt den mest kompetenta vi har. Han har suttit i dammiga kontor hela sitt vuxna liv och läst rapporter och forskat kring sjukdomars effekter i samhällen så att avfärda hans teorier utan att ha tillgång till all fakta blir bara dumt.

Så det stör dig inte att han har ljugit, alternativt haft åt helvete fel om och om och om igen?
Om han är "den mest kompetenta vi har" så ligger vi jävligt risigt till.
Citera
2020-03-17, 21:55
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Jag har varit med i stort sett från start när det var bara nån tusen smittade i Kina och följt Anders Tegnell. Jag tror han tidigt insåg vart det skulle leda och vilka resurser Sverige har för att möta sjukdomen. Från början kände jag ilska för jag var oförstående. Men allt eftersom har jag utvecklat förståelse för dom beslut han tagit.

Tror vi alla måste tänka till både en och annan gång före vi postar för karln är ju trots allt den mest kompetenta vi har. Han har suttit i dammiga kontor hela sitt vuxna liv och läst rapporter och forskat kring sjukdomars effekter i samhällen så att avfärda hans teorier utan att ha tillgång till all fakta blir bara dumt.
Tyvärr, så har du fel. Anders Tegnell är en tyrann.

För, Hemligheten bakom frihet är att utbilda folk, medan hemligheten bakom tyranni är att hålla dem i okunskap
Citera
2020-03-17, 21:59
Medlem
Citat:

Om den mest kompetenta vi har ,inte kan se orsak och verkan utan tycker att "vänta och se" teroin är räcker. Då är han inte kompetent nog.

Om samma person inte kan tåla att bli kritiserad,främst för att han inte kan leverera tillräcklig infrormation för att en regering ska kunna ta beslut om den sannolikt största krisen sedan 2015, utan gråter om hur mobbad han blir,då är han en ömhuding.

Så om du tycker att en inkompetent ömhuding, som generellt har fel i sina gissningar, som dessutom lämmnar landet i den största krisen han och myndigheten han representerar stått inför på många många år, är den mest kompetenta person vi har i landet, då är det rätt illa. Men samtidigt väldigt talande för hur populasen har fortsatt förtroende för de som styr.
Citera
2020-03-17, 22:07
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Om den mest kompetenta vi har ,inte kan se orsak och verkan utan tycker att "vänta och se" teroin är räcker. Då är han inte kompetent nog.

Om samma person inte kan tåla att bli kritiserad,främst för att han inte kan leverera tillräcklig infrormation för att en regering ska kunna ta beslut om den sannolikt största krisen sedan 2015, utan gråter om hur mobbad han blir,då är han en ömhuding.

Så om du tycker att en inkompetent ömhuding, som generellt har fel i sina gissningar, som dessutom lämmnar landet i den största krisen han och myndigheten han representerar stått inför på många många år, är den mest kompetenta person vi har i landet, då är det rätt illa. Men samtidigt väldigt talande för hur populasen har fortsatt förtroende för de som styr.

”Övertygelser är värre fiender till sanningen än lögner.”
Nietzsche.
Citera
2020-03-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
”Övertygelser är värre fiender till sanningen än lögner.”
Nietzsche.

Ja,jag hade nog valt det andra citatet:
"Övertygelser är ofta sanningens farligaste fiender"

Eller möjligen att
"Propaganda är den gren av lögnen som ofta lurar ens vänner utan att någonsin lura ens fiender"
går att applicera på situationen.

fast det är nog bara för att jag gillar att vara motvalls,hur som helst det ligger mycket i det.
Senast redigerad av Throwaway1912 2020-03-17 kl. 22:14.
Citera
2020-03-17, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
I coronavirusets spår har vi fått en helt ny insyn i Folkhälsomyndigheten.
Det verkar vara ytterligare en dysfunktionell myndighet som kostar betydligt mer än den smakar.

Folkhälsomyndigheten med Anders Tegnell i spetsen framstår som en totalt inkompetent myndighet!
Vem är Anders Tegnell? Han uppvisar samma inkompetens som Dan Eliasson!
Är det verkligen ett signum inom Sveriges myndigheter att högt uppsatta personer är totala idioter?

Ena dagen så finns det absolut ej någon anledning att stoppa direktflyg från drabbade länder med kraftiga coronautbrott, det kommer inte att göra den minsta skillnad.
Svenska myndigheter har god beredskap och en utomordentlig kontroll på vilka som kommer in i landet med de aktuella flygen från de drabbade områdena (Yeah Right!!).
Dagen efter går Folkhälsomyndigheten ut med att man vill stoppa flyg från t.ex. Iran men kan inte göra det för att det är Transportstyrelsen som måste ta det beslutet. Två timmar senare är alla flygningar till och från Iran bannlysta.

Anders Tegnell går ut och meddelar att det finns ingen anledning att stänga skolor.
Gör man det för tidigt så ger det en ganska liten positiv effekt, gör man det för sent så kan det effekten tvärt om bli negativ. Så man beslutar sig för att avråda från att stänga skolor!
Sunt förnuft för en vanlig människa borde vara att stänga dem omedelbart och dra nytta av den lilla positiva effekten medan man kan, men så resonerar inte Anders Tegnell, nej han väntar med att stänga skolor tills det är försent och allt verkligen har ballat ur!

Anders Tegnell meddelar att coronaviruset inte är farligare än än vanlig influensa (dödlighet på 0,1%).
Trots att den statistik som finns tillgänglig tyder på att dödligheten ligger på mellan 3-4%.

5-6 mars går Anders Tegnell ut och meddelar att landet nått peak, från och med nu kommer det bara att bli bättre!
Samtidigt går medicine professorer ut och meddelar att enligt datakörningar kommer en överväldigande del av befolkningen att drabbas av viruset.

Ett flertal professorer går ut och kraftfullt kritiserar Anders Tegnells analyser och beslut.
Anders Tegnell står på en presskonferens och nyser/hostar i båda händerna medan den kraftigaste rekommendationen för att minska smittspridning från hans egen myndighet är att nysa i armvecket.
När detta uppmärksammas på socialmedier så känner Anders Tegnell sig mobbad ock kränkt och gråter ut i en artikel i Aftonbadet.

Anders Tegnell och Folkhälsomyndigheten JO-anmäls av ca 30st olika personer för sin inkompetens inom loppet av 2dygn.

Vem är denna idiot/Bagdad Bob Anders Tegnell?
Vad har han ytterligare gjort för fadäser?
Är det verkligen ett anställningskrav föra att få ett toppjobb hos svenska myndigheter, att man är totalt inkompetent?

Detta är tråden där vi samlar alla fakta kring Anders Tegnells och Folkhälsomyndighetens velanden och misslyckanden rörande hur Coronaviruset drabbat Sverige och dess befolkning.
Kronisk nedsatt lungkapacitet

https://www.google.com/amp/s/nyheter24.se/amp/nyheter/942114-sa-mar-de-som-blivit-friska-efter-corona-som-frostat-glas
Citera
2020-03-17, 22:14
Medlem
Citat:
Tyvärr, så har du fel. Anders Tegnell är en tyrann.

För, Hemligheten bakom frihet är att utbilda folk, medan hemligheten bakom tyranni är att hålla dem i okunskap
Kronisk nedsatt lungkapacitet

https://www.google.com/amp/s/nyheter24.se/amp/nyheter/942114-sa-mar-de-som-blivit-friska-efter-corona-som-frostat-glas
Citera
2020-03-17, 22:15
Medlem
Citat:
Svenska journalister är som hjärndöda råttor ( Nu generaliserar jag förstås, finns en del undantag).
Dock, blir man förbannad, när man hör de extremt löjliga frågor de ställer. De bör ställa de ansvariga mot väggen! Exempelvis bör Anders Tegnell få mycket tuffare frågor och naturligtvis regeringen.

De Presskonferenser man lyssnat på är som en dålig fars
Så har det "alltid" varit i Sverige, när det är t.ex. ekonomiska kriser, som ex. 90-tals krisen jamsar media och inte minst PS i stort med makthavarnas verklighetsbeskrivning. Även när de skenbart ställer kritiska frågor får makthavarnas svammel sista ordet. Som t.ex. i dag när hon på Aktuellt vagt tar upp att Kina, Sydkorea och några andra gjort annorlunda får Tegnell utan motfrågor säga att det inte är någon skillnad egentligen. Ren "damage control", de vet att det finns andra åsikter om detta men det ska tonas ner.
Citera
2020-03-17, 22:21
Medlem
Asmodeusvults avatar
Vår allas statsepidemiolog får på nytt på nöten på debattsidorna. Denna gång i SvD; https://www.svd.se/statsepidemiologer-inte-heliga--de-maste-kunna-kritiseras

Några citat;

” Jag är enig om att kritik kan undergräva förtroendet, men ser samtidigt att det finns en gräns för hur många gånger man tar fel och hur fel man har.”

”Anders Tegnell vet mer om epidemiologi än jag och många andra. Men som vi har sett tar även experter som Tegnell fel, och hans jobb har många fler dimensioner än expertkunnande.

Hans kompetens vad gäller att till exempel bemöta kritik eller pedagogiskt och konsekvent informera allmänheten, är vi många som kan bedöma. Och här har han förlorat mitt förtroende.”

”Jag menar, att det i denna svåra situation inte bara krävs expertkunskaper – det krävs också personliga egenskaper av en annan art än dem som Anders Tegnell besitter.”

Herman Holm
Överläkare Psykiatri Malmö
Citera
2020-03-17, 22:37
Medlem
Korv-Bajss avatar
Så, nu har vi fått in alla virus vi behöver i landet.
Nu kan vi stänga gränserna.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/regeringen-infor-inreseforbud-i-30-dagar/
Citera
2020-03-17, 22:55
Medlem
Några problem med Anders Tegnells linje som han fortsatte att försvara i Agenda.
Ännu värre är det att inga journalister frågar det uppenbara:

- Om de väntar med åtgärder för att sätta in ’social distancing’ i rätt skede, varför testar de inte fler för att kunna uppskatta hur många som bär på smittan? Just nu kan smittspridningen pågå explosionsartat i det tysta utan att vi har en aning om det.

- Om en av de faktorerna som gör corona så problematiskt är just att det smittar under inkubationstiden då människor är asymtomatiska, hur kan det då räcka med att folk är hemma några dagar när de får symptom?

- Om sjukvården bara har 95 intensivvårdsplatser I Stockholm, och man vet att det behövs mycket större beredskap, inklusive inköp av utrustning, träning och organisering, borde det inte vara akut att stoppa spridningen så fort det bara går, för att vinna mer tid?

- Om ett vaccin är på gång, och kliniker och forskare varje dag kommer närmare svar på vilka läkemedel (ex anti-virala) som fungerar i läkningsprocessen, borde inte det vara ytterligare ett argument för att vinna tid nu?

- Vad är det för ”tung brittisk forskning” AT hänvisar till? Situationen med corona är ju helt ny; det är inte helt klarlagt hur /när/ vilka corona smittar. Varför vägrar AT ta in kunskap från länder som redan genomgått det vi har framför oss? Har han bjudit in kinesiska kliniker? Besökt Italien? Nej, naturligtvis inte. Ingen kan lära honom något, gissar jag.

- Tror han verkligen att han, likt en trollkarl, kan veta när ”exakt” tid skulle vara rätt för att stänga skolor och införa fler restriktioner? Och att alla länder som drabbats hårt – inklusive WHO - enstämmigt varnar för faran att införa lockdown för sent, men Anders Tegnell vet minsann bättre?

Dåren måste avgå. Nu.
Citera
2020-03-17, 22:59
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vår allas statsepidemiolog får på nytt på nöten på debattsidorna. Denna gång i SvD; https://www.svd.se/statsepidemiologer-inte-heliga--de-maste-kunna-kritiseras

Några citat;

” Jag är enig om att kritik kan undergräva förtroendet, men ser samtidigt att det finns en gräns för hur många gånger man tar fel och hur fel man har.”

”Anders Tegnell vet mer om epidemiologi än jag och många andra. Men som vi har sett tar även experter som Tegnell fel, och hans jobb har många fler dimensioner än expertkunnande.

Hans kompetens vad gäller att till exempel bemöta kritik eller pedagogiskt och konsekvent informera allmänheten, är vi många som kan bedöma. Och här har han förlorat mitt förtroende.”

”Jag menar, att det i denna svåra situation inte bara krävs expertkunskaper – det krävs också personliga egenskaper av en annan art än dem som Anders Tegnell besitter.”

Herman Holm
Överläkare Psykiatri Malmö

Precis!
Hur kompetent som epidemiologi Tegnell är kan inte jag heller bedöma.
(Fast det ser onekligen ut som om han har fel mest hela tiden.)

Men när det gäller hans förmåga att bemöta kritik och pedagogiskt och konsekvent
informera allmänheten känner jag att jag med gott samvete, och som varande en del av målgruppen,
kan ge honom betyget minus fem respiratorer, på en skala 1 - 10.

Folkhälsomyndigheten kanske har något bra skrivbord han kunde sitta bakom,
istället för att uttala sig offentligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in