2020-03-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
I min mening inte. Central Banker och Regeringar pumpar in pengar för att stödja börsen men - detta är ju ett lån som ska betalas tillbaka. Av oss skattebetalare.
Är det ett sätt att rädda de stora elefanternas pengar? Så att de kan dra sig ur börsen utan att skapa allt för stort börsfall?
Jag frågar för jag begriper inte. Köper staten aktier?
Citera
2020-03-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Är botten nådd nu?

Inte ens nära, tror jag. OMX har flera gånger vart på väg ner mot 1200-nivån. Det ser jag som första stoppet och där bör vi vara inom 1 vecka.

Sen när Coronafallen i USA ökar kraftigt kan vi nå 1050 på OMX.

I värsta fall och vid total Corona-kris kombinerat med recession kan vi nå 900 på OMX, men lägre än så är nog nästan omöjligt. Detta pga kvaliten på företagen, och de generellt starka finanserna hos bolagen.
Citera
2020-03-17, 22:02
Medlem
Utopia.s avatar
Vi går nog en turbulent tid till mötes då Sverige (och framförallt övriga västvärlden) redan har spelat ut alla kort man har på handen inför en sådan här kris: nollränta, hög statsskuld (inte sverige primärt) och nu pumpar man in pengar i realekonomin.

Innan valet pratade många om att använda statsskulden till att baila ut kommunernas underskott. Det kan nog bli svårt att göra den typen av investeringar framöver.

Detta är mer långtgående effekter som inte har samma omedelbara verkan på börsen imorgon. Men jag tror inte nödvändigtvis att vi är ute ur skiten bara pandemin planar ut.
Citera
2020-03-17, 22:04
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Inte ens nära, tror jag. OMX har flera gånger vart på väg ner mot 1200-nivån. Det ser jag som första stoppet och där bör vi vara inom 1 vecka.

I värsta fall och vid total Corona-kris kombinerat med recession kan vi nå 900 på OMX, men lägre än så är nog nästan omöjligt. Detta pga kvaliten på företagen, och de generellt starka finanserna hos bolagen.

Jag tror man skall vänta tills man ser effekterna i staterna, man kan tänka sig en usa-variant av Italien om man snackar worst case = totalt kaos. Utbrottet har inte börjat i usa ännu. Jag skulle satsa på exact bear några veckor till. Och sedan byta till exact bull. Enklast så.
Citera
2020-03-17, 22:05
Medlem
quts avatar
Citat:
Är botten nådd nu?
Jag har en känsla av att botten snart är nådd, men kommer börsen vända till januaris nivå i närtid?
Citera
2020-03-17, 22:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY

Det låter sunt, men kan börsen verkligen gå ner mer än den gjorde 87?
Tänker att det blir oskäligt billigt att köpa högkvalitativa företag (som du säger på 900 nivån)?

Citat:
Ursprungligen postat av qut
Jag har en känsla av att botten snart är nådd, men kommer börsen vända till januaris nivå i närtid?
Beror på vad man menar med närtid och hur bråttom man har.
Har en känsla av att denna dipp är av annan karaktär än tidigare lågkonjunkturer. När det värsta har släppt kommer folk att hjälpas åt att resa samhällert och ta igen allt kul de missat. . . . kanske.
Citera
2020-03-17, 22:20
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
En av mina "gurus" tror att olja kan gå ner under 10 dollar. Så ja, prova chansa om du hittar billigt cert.

Jag var inte en idiot... Tack!
Citera
2020-03-17, 22:22
Medlem
quts avatar
Citat:
Tänker att det blir oskäligt billigt att köpa högkvalitativa företag (som du säger på 900 nivån)?

Har en känsla av att denna dipp är av annan karaktär än tidigare lågkonjunkturer. När det värsta har släppt kommer folk att hjälpas åt att resa samhällert och ta igen allt kul de missat. . . . kanske.
Jag tänker att det är dags att handla om någon dag och min känsla är att värsta chocken är över och vi anpassats till situationen.
Att kunna se/känna framtid ger stabilitet.
Citera
2020-03-17, 22:24
Medlem
Jag själv sitter likvid med 1.4M på sparkonto med låg ränta för tillfället. Redo att gå in, men kommer vänta ut stormen. Hellre går jag in liite försent än att förska tajma det här för det är omöligt att se vart detta är påväg.

Dock undrar jag lite hur era tankar är kring kronan, när man sitter på över miljonen på sparkonto. Är det värt att fundera kring att flytta över pengar till annan valuta, eller är alla valutor lika riskabla? Har lite dålig koll på detta.
Citera
2020-03-17, 22:28
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Citat:

Investor var nere på en hundring -08 när finanskrisen var som värst, vad står dom i nu, fallhöjden är hur hög som helst. Allt är bara uppblåst med luft pga. en ränta på 0% dom senaste 10 åren. Ett litet jävla virus , poff så exploderar skiten på 2 sekunder.
Citera
2020-03-17, 22:36
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WillweEver
Jag själv sitter likvid med 1.4M på sparkonto med låg ränta för tillfället. Redo att gå in, men kommer vänta ut stormen. Hellre går jag in liite försent än att förska tajma det här för det är omöligt att se vart detta är påväg.

Dock undrar jag lite hur era tankar är kring kronan, när man sitter på över miljonen på sparkonto. Är det värt att fundera kring att flytta över pengar till annan valuta, eller är alla valutor lika riskabla? Har lite dålig koll på detta.

Om jag var dig så skulle jag lägga in 500k på bear x4 under några veckor. Det kan bli en fin affär
Citera
2020-03-17, 22:38
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
I min mening inte. Central Banker och Regeringar pumpar in pengar för att stödja börsen men - detta är ju ett lån som ska betalas tillbaka. Av oss skattebetalare.
Lånen kommer knappast betalas tillbaka utan kommer förnyas och ligga kvar på centralbankernas balansräkning. Skattebetalarna betalar inte, utan snarare alla som sitter med cash som faller i värde. Därför är börsnedgången bara ett panikspel där alla som sålt vill tillbaka men inte förrän panikförsäljningarna är slut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in