2020-03-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Vem är kvinnan?

Kolla "Debatten" mitt på sidan. Man får spola tillbaks (om det går att se i Sverige).

https://www.nrk.no/
Citera
2020-03-17, 21:58
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Hur många beräknas bli smittade -under hur lång tidsperiod och % som dör?. Berättade man om detta?

Det smittar extremt fort, finns ingen kontroll. Ni måste isolera er!
Citera
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så enligt di så är det fel på »attityden« hos den som kräver mer substans i ett kritisk situation än anekdotiskt resonemang?

Fråga dig själv varför du väljer att lita på sådant som talar om katastrof utan att du har någon vederhäftig källa och varför du säger att den som ifrågasätter obevisade uttalanden har en »attityd«?

Din inställning gör mig faktiskt rädd. Det är precis den inställningen som gör det möjlig att sprida vad som helst, inte bara SARS-CoV-2, i ett samhälle och fullständigt kollapsa det.

Det kommer oavsett kollapsa. Kyss farväl till lilla bostadsbubblan och ditt opium på hemnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Säg att vi stänger ner samhället en månad. Sen då? Viruset kommer ju finnas kvar. En veckas normalt och sen stänga ner samhället en månad. I 1,5 år tills vi kanske har ett vaccin.

Tiotals miljoner människor kommer dö i andra sjukdomar till följd av den ekonomiska kollapsen nedstängning leder till.

"Farlig virus - stäng stäng stäng. Ta inga risker. Stäng. " är inte ansvarsfullt

Fattar du inte att viruset har en begränsad livslängd, om det inte kommer i kontakt med andra kroppar att infektera? Hur svårt kan det vara för dig att fatta detta ytterst enkla faktum? du är inte bara inhuman men riktigt jävla korkad också. Social distansering i några månader och bevakade gränser. Därutöver regelbunden testning ett bra tag. Nej, det kommer inte ens kosta bråkdelen av det folkmord och det kaoset du förespråkar.
Citera
2020-03-17, 21:59
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
NRK live nu: 150 000 norrmän kan komma att dö.

Sitat : « Det här är krig»

« Det här är ingen influensa, det är pest»
Letar och letar men går bet. Går detta att se från Sverige?
Citera
Medlem
Ratis avatar
Är det i stort sett faran över nu? Tegnell lät ju väldigt positiv i tv nyss.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Forskning visar dock att virus ofta försvagas i symtom vid mutering då det inte är fördelaktigt för virusets överlevnad att ta kål på bäraren, för då sprids det inte. Evolutionärt muteras det därför till svagare varianter. Enligt vad jag läst iallafall.

Nja, först och främst måste man förstå hur viruset förökar sig, det görs mänskliga celler.

Om en människa smittas med en virusstam som ger svåra symptom och dödar människan snabbt, stannar individen hemma på grund av sjukdom, viruset hinner inte smitta någon annan människa, den virusstammen dör då ut, puts väck.

Om en människa är immun och drar på sig viruset eliminerar immunförsvaret viruset innan det hinner förökas, människan smittar inte en annan människa, den virusstammen försvinner, puts väck.

Om en människa smittas med en virusstam som ger lätta symptom, individen uppfattar inte att hen är smittad, kan individen träffa andra människor, viruset kan smitta en annan människa, viruset fortsätter att existera.

Typ så, lite förenklat, rätta om fel.

Mutationer sker vad jag har förstått slumpmässigt, de agressivare som uppstår(smittar lättare och ger svårare symptom) och har högre odds för att spridas snabbt och brett, och mildare varianter lägre odds för att spridas snabbt och brett.

Jag tror att det är ungefär så det fungerar.

Viruset kan inte tänka, det kan inte se sina egna för och nackdelar, det som sker är evolution?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnell nu i Aktuellt

Tegnell: Här i Sverige har vi en mycket god bild av hur många som är smittade.
Reporter: Hur många är det då?
Tegnell: Det är jättesvårt att veta.

Var det ett skämt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Med tanke på att de med "milda symtom" går undet radarn världen över kan man anta att antalet är ännu högre %.

Fast man fastställer alltid dödsorsak. Det är en provtagning. Så nej, jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Då borde det alltså bli ännu mindre procentandel med det du säger. Hur får du det till högre?
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Då går hon emot all tillgänglig statistik som finns.

Gamla siffror, dom stämmer inte. Tro vad fan du vill, men det här är ingen vanlig influensa.
Citera
2020-03-17, 22:00
Medlem
Var nere och handlade nyss. Väldigt glest på hyllorna för godis/chips/läsk.
Många som tröstäter i dessa tider? Jag gör det men måste dra ner på det.
Vet att det inte är bra...

Sen detta enorma bunkrande av toapapper. Helt slut i butiken.
Kan NÅGON ge mig en vettig anledning till det, please??
Citera
2020-03-17, 22:00
Avslutad
Stavanger sjukhus bestller cobas 6800 som kan testa 1000 pers om dagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här