Citat:
Ursprungligen postat av
Haloumi
Forskning visar dock att virus ofta försvagas i symtom vid mutering då det inte är fördelaktigt för virusets överlevnad att ta kål på bäraren, för då sprids det inte. Evolutionärt muteras det därför till svagare varianter. Enligt vad jag läst iallafall.
Nja, först och främst måste man förstå hur viruset förökar sig, det görs mänskliga celler.
Om en människa smittas med en virusstam som ger svåra symptom och dödar människan snabbt, stannar individen hemma på grund av sjukdom, viruset hinner inte smitta någon annan människa, den virusstammen dör då ut, puts väck.
Om en människa är immun och drar på sig viruset eliminerar immunförsvaret viruset innan det hinner förökas, människan smittar inte en annan människa, den virusstammen försvinner, puts väck.
Om en människa smittas med en virusstam som ger lätta symptom, individen uppfattar inte att hen är smittad, kan individen träffa andra människor, viruset kan smitta en annan människa, viruset fortsätter att existera.
Typ så, lite förenklat, rätta om fel.
Mutationer sker vad jag har förstått slumpmässigt, de agressivare som uppstår(smittar lättare
och ger svårare symptom) och har högre odds för att spridas snabbt och brett, och mildare varianter lägre odds för att spridas snabbt och brett.
Jag tror att det är ungefär så det fungerar.
Viruset kan inte tänka, det kan inte se sina egna för och nackdelar, det som sker är evolution?