2020-03-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Nej - Vi är många som inte förstår allvaret eftersom det är påhittat, inbillning, trolleri trollera. Är du över 80 och sjuk och svag är det en fara med smittan men vaddå? Det dör nästan 1000 pers varje år i Sverige i lunginflammation, hela samhället lägger av och all verksamhet pausas för att några sjuka gamlingar inte ska kola vippen, detta är tidernas största "råttan i pizzan", jag är förbannade av att svagbegåvade knallhattar påverkar hela samhället att lägga ner allt,
Självklart sitter idrottsledare, tränare och spelare i media och med gravallvarlig min säger en sak,men kan garantera mellan skål och vägg är det annat språkbruk, vika ner sig för att samhället kräver det.
Inget fotbolls em, inget hockey vm. Varför? Det är ju inte klena 80-åringar som deltar.
Unga friska idrottare bekommer inte detta virus.

Hallå Hans "virus "Lindberg - var är du ??

Dödstalet för de mellan 30-39 ligger på 0,2%, eller 1 på 500 om man så vill. 75% av de som dör har en bakomliggande sjukdom, där den största andelen har cardiovaskulära sjukdomar.

25% av 0,2% är alltså 1 på 2000 som omkommer om man är fullt frisk och är mellan 30-39.

Om vi är 740 000 mellan 30-39 i Sverige så kommer alltså 370 personer att dö om man är fullt frisk om samtliga i åldersgruppen i Hela Sverige smittas, vilket inte lär hända.

Källa: https://www.worldometers.info/corona...navirus-cases/

Någon sinnessjuk hysteri det här blivit av det här... folk måste fan ta sig samman.
Citera
Medlem
Läkare och forskare ved OUS - Oslo Universitetssykehus - jämför detta med pest och tror kanske 150k normänn vill dö worst case. Och hon gråter nästan på direkt-Tv. "vi måste vakna!" säger hon.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ställ honom en fråga två gånger samma dag, en på förmiddagen och en på eftermiddagen så får du två rakt motsatta svar.

Han är väl kvalificerad som amerikansk president då
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ja, man testar inte längre, så inga siffror är tillgängliga hur många som är smittade. Men, fick en idé, statistik är ju offentliga uppgifter i det här landet. Skulle man inte kunna gå en annan väg, jämföra hur många som går hemma sjukskrivna just nu, via Försäkringskassan, och jämföra detta med samma uppgifter från förra året vid denna tid?

Eller missar jag något? Är aldrig sjuk så vet inte hur det fungerar nuförtiden, om arbetsgivare rapporterar till Försäkringskassan eller inte nuförtiden. Finns säkert någon annan som är mer insatt i om det går att gå den vägen.

tanken är god men tror rätt missvisande, vem som helst kan anmäla sig sjuk då karensdagen är borttagen och FK inte kräver några intyg längre.
nu är det bara en bråkdel av en lön.. men tror ändå det är helt ok för många att ta extra tid hemma och chilla istället för exponera sig själv.

sidospår, men smått orolig hur ladan kommer se ut efter det här, hela landet kommer landa på bidrag vid en lockdown.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janHels
Har vanliga svenskar redan börjat förbereda sig för epidemin? Jag tror att de flesta här i Finland har börjat bygga matlager sedan förra fredagen på riktigt. Nuförtiden är det vanligen brist på pasta, mörkt bröd, konserver och malet kött i butikerna men annars finns det allting att köpa.

Köttfärs heter det.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tack! Skall ligga här och läsa på lite om vaccin, Covid- 19 , hur länder agerar, hur staplar ser ut osv.
Ganska intressant också mitt upp i allt.
Har aldrig förut brytt mig om influensors kurvor, upp och nergång osv
Inte tänkt på flockimmunitet osv. Heller aldrig vetat om att coronavirus ligger bakom olika influensor, skulle också vilja förstå varför det blldas en ny sjukdom likt Covid-19 ur SARS-CoV- 2 osv. Vad som händer och varför det byter skepnad osv.
Lite roligt mitt upp i allt.
Eftersom jag har släkt från lägren även om överlevarna inte var släkt till mig, vill jag läsa gåtan om sjukdomsutbrott och epigenetik.

Olika sjukdomar uppträder olika. Jag är intresserad av lungsjukdomar och om de har samband med psykossjukdomar eller andra virus (o bakterier) som potentiella orsaker till autoimmuna sjukdomar. De som är gravida är gravida. Jag hoppas människor som planerar graviditet kanske skjuter upp det till efter att de varit sjuka. Jag vet inte hur det fungerar. Evolutionen har alltid slipat oss.

Virus ändras ofta. Det lever inte men fungerar efter samma princip av att mot alla odds anpassa sig efter miljön och föröka sig. Vilken kapprustning livet kör mot oss levande varelser och hur sega är vi inte? Måste läsa o lära själv också. Inte bara gissa vilt som jag gör
Citera
Medlem
kugutts avatar
NRK live nu: 150 000 norrmän kan komma att dö.

Sitat : « Det här är krig»

« Det här är ingen influensa, det är pest»
Citera
2020-03-17, 21:48
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnell nu i Aktuellt

Tegnell: Här i Sverige har vi en mycket god bild av hur många som är smittade.
Reporter: Hur många är det då?
Tegnell: Det är jättesvårt att veta.

Han svajar hit o dit för att rädda sitt eget skinn. Tidigare idag var samhällssmittan ett gigantiskt isberg som vi bara såg toppen av, detta har han tydligen blivit förbjuden att säga nu. Helt klart är att AT och hans UK-kollega planerade ett folkmord, detta satte den engelska konsekvensanalysen stopp för.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbAA9a/anders-tegnell-toppen-av-ett-gigantiskt-isberg
Citera
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Bra, föregå då med ett gott exempel själv och smyg in dig på ett sjukhus. Se på informationstavlorna vid ingången :

-Intensivvård
-Lungavdelning

Där kan du få "napp" !

Kom ihåg att även posta pics på dig själv i tråden, när du har fått en på trynet.

Utmärkt idé, en selfie med en svårt coronasjuk i respirator i bakgrunden med lite lagom smakfull ”bokeh”.

Har du fler bra idéer?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Han är väl kvalificerad som amerikansk president då

Jo, då är han överkvalificerad.
Citera
2020-03-17, 21:49
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Sparar mycket pengar att slippa magasinera i onödan.
Även med magasin så hade det tagit slut kort efteråt ändå med det gamla tänket.. så vet inte vad den lilla detaljen hade förbättrat mer än ett par dagars extra yrande.

Jobbar man med JUST-IN-TIME så tillsätter man ALLTID en plan B för risk i produktionen, att snabbt dynamiskt kunna öka ordervolym från flera håll om nått skulle dyka upp, är lite av förutsättningen att ligga på marginalen att man snabbt ska kunna reagera.

Nått sånt verkar inte finnas här.isf hade stora beställningar gått iväg så snart viruset dök upp och man kunde klargöra vad som mest troligt behövs.
Skulle problemet blåsa förbi så sätter man stop på order och arbeta ner lagret till just-in-time igen.

Jag skulle säga sveriges problem är att inte säkra industri kontrakt, som dikterar att de slår om till producera brist-varor åt staten vid nödläge, likt försvarsmakten har sina kontrakt i krigstid så hade det varit MSB naturliga uppdrag att ha produktionskanaler redo. Nått sånt verkar nu inte finnas, därför sjukvårdsperonal tejpar ihop sina egna skyddsdräkter desperat just nu ute på våra sjukhus.
Finns 100-tals företag som kan göra ansiktskärmar här lokalt i landet, men inga avtal är klar, och nu är fel läge börja förhandla när det är panik.

Bra att du säger emot dig själv.
Citera
2020-03-17, 21:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ställ honom en fråga två gånger samma dag, en på förmiddagen och en på eftermiddagen så får du två rakt motsatta svar.

En powernap och en kaffe med Steffe fick honom känna ny optimism..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in