2020-03-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
NRK live nu: 150 000 norrmän kan komma att dö.

Sitat : « Det här är krig»

Jag tror henne. Hon är på gråten, och det verkar nästan som hon inte törs säga hela sanningen. Men bra! Hoppas alla norska politiker tittar!
Citera
2020-03-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Detta var det mest fegaste jag har läst i svensk media"

"– Om man är 90-95 år gammal behöver man ha en diskussion med sina anhöriga. Man måste ställa sig frågan om man blir allvarligt sjuk, ska man åka in akut och göra alla intensivvårdsbehandlingar, eller ska man tänka på ett annat sätt, sa han i P1-programmet Godmorgon, världen i söndags"

Tänka på ett annat sätt handlar väl om man skall ge upp och dö. Varför vågar dessa fega människor inte skriva detta?

"– Om man är 90-95 år gammal behöver man ha en diskussion med sina anhöriga. Man måste ställa sig frågan om man blir allvarligt sjuk, ska man åka in akut och göra alla intensivvårdsbehandlingar, eller ska man välja att dö i hemmet, sa han i P1-programmet Godmorgon, världen i söndags"

Så skulle han ha sagt och varit ärlig i frågan!!! Ingen vågar snacka om att 100000 tals människor i Sverige kommer att dö!

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukhus-kan-tvingas-neka-patienter-vard/

Du har helt rätt. En del nittoåringar är dessutom jävligt pigga och krya, och hade haft relativt goda förutsättningar att med behandling klara sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vet inte om du varit ute de senaste dagarna. Vad som redan hänt, utan dina förslag.
Filmstades samtliga biografer stängs.
Mindre folk ute på stan, ( inte Stockholm)
Mindre folk på gallerior och i affärer.
På bussen går man in i bakdörrarna, ingen biljett behöver visas.
På pedeltåget sitter folk på säkerhets avstånd ifrån varandra. Dock, fortfarande biljettkontroll
Gymnasium och högskolor stängs i morgon.
EU:s och Sveriges gränser stängs, dock ej för EU medborgare och norrmän, (Norge är ett högrisk land).
Gamlingar uppmanas att hålla sig inne, (följs, än så länge långtifrån, av alla).

Ser att AT säger att mörkertalet ligger på minst 10 gånger antalet rapporterade fallen.

Men jag tror, absolut, att det vore ide att begränsa folksamlingar och evenemang till maximalt 50 personer.

Däremot tror jag inte att smittan kan "tryckas tillbaka". För det kräver drakoniska åtgärder som inte kan upprätthållas en längre tid. Skall detta pågå i 1-3 år? Då kommer nog t.ex många äldre dö, av ren plågsam tristess.

Mycket bra dock att en test som visar om man redan haft covid-19 kommer snart. Bra, främst, för de som jobbar inom vård och omsorg. Immuniserad vårdpersonal kan jobba utan skyddsutrustning. De som arbetar inom omsorgen och är immuniserad, vet i alla fall att hostan inte beor på covid-19 Men framförallt så kan myndigheterna anpassa sina åtgärder beroende på hur stor del av befolkningen som hunnit fått immunitet.

Det fetstilade har jag noterat också.

Undrar om det är gamlingar utan släktingar nära till hands som är ute i butikerna?

Jag har inte sett några råd för desssa - finns något stöd på plats för de gamlingar som är riskgrupper men inte sedan tidigare kvalificerat sig för hemtjänst?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Nej - Vi är många som inte förstår allvaret eftersom det är påhittat, inbillning, trolleri trollera. Är du över 80 och sjuk och svag är det en fara med smittan men vaddå? Det dör nästan 1000 pers varje år i Sverige i lunginflammation, hela samhället lägger av och all verksamhet pausas för att några sjuka gamlingar inte ska kola vippen, detta är tidernas största "råttan i pizzan", jag är förbannade av att svagbegåvade knallhattar påverkar hela samhället att lägga ner allt,
Självklart sitter idrottsledare, tränare och spelare i media och med gravallvarlig min säger en sak,men kan garantera mellan skål och vägg är det annat språkbruk, vika ner sig för att samhället kräver det.
Inget fotbolls em, inget hockey vm. Varför? Det är ju inte klena 80-åringar som deltar.
Unga friska idrottare bekommer inte detta virus.

Hallå Hans "virus "Lindberg - var är du ??

Det går inte att bedriva elitidrott om alla i truppen bär runt på det här viruset i flocken. spelare kommer dö eller få men för livet. Är inte elitsoldater som ska offra sig för landet direkt...

Så här gick det för en elitsoldat när han fick körtelfeber men bet ihop och körde ändå. Ett lättare virus än Corona. Med lite fantasi kan du gissa dig vad som händer med elitidrotterna om de kör på ändå..

Läkare och sjuksystrar kommer dö nu och få men för livet för de måste köra på och rädda liv. Finns inget jag har ont i fittan nu för dem.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fick-livslanga-men-under-varnplikten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
NRK live nu: 150 000 norrmän kan komma att dö.

Sitat : « Det här är krig»

« Det här är ingen influensa, det är pest»

NRK kan tydligen inte räkna.
Citera
2020-03-17, 21:51
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ställ honom en fråga två gånger samma dag, en på förmiddagen och en på eftermiddagen så får du två rakt motsatta svar.
Förvirra och härska
— Sun Tzu
Citera
Medlem
Kan någon försöka bena ut vad riskgruppen Hjärt- och kärlsjukdomar innebär?

Förra året fick 25.000 svenskar akut hjärtinfarkt. Om vi utgår ifrån ett snitt om 25.000 svenskar per år som drabbas av hjärtinfarkt, och räknar tillbaka på t.ex. 10 år så har vi 250.000 människor, varav ca 50.000 har dött och resten äter hjärtmedicin.

Det finns ju förstås väldigt allvarliga komplikationer till följd av en hjärtinfarkt, som t.ex hjärtsvikt, medan andra mår hur bra som helst. Men var drar man gränsen för riskgrupp? Har svårt att se att alla 200.000 skulle ha lika stora problem med detta virus.

Tycker generellt att FHM behöver förtydliga riskgrupperna då de är svårtolkade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Tegnell som statsminister. Han vet när det är dags att låta bilan falla.
Tegnell anställdes aldrig med tanken att vara ansiktet utåt när det svenska folket skulle ledas genom en nationell kris. De som borde gått i bräschen gick under jorden och lämnade AT i sticket, är min mening. Sådana saker hoppas jag att man reflekterar noga kring i framtiden.
Citera
2020-03-17, 21:52
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Förvirra och härska
— Sun Tzu

"Söndra och härska"....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du kan ju jämföra mitt track-record med Anders Tegnells om du vill (vill dock inte skryta).

I princip allt jag har sagt sedan slutet av januari, när smittan i princip bara fanns i Kina, har stämt och stämmer precis på pricken med den utveckling jag förutspådde. Förutom en sak: Tidsfaktorn. Det verkar som krisen ligger ungefär 4-8 veckor senare än jag trodde.

Anders Tegnell däremot: Han hävdade in i det längsta att vi inte skulle få ett enda fall i Sverige. Sen hävdade han att vi bara skulle få enstaka fall. Sen hävdade han att det absolut inte skulle kunna spridas i Sverige. Han har från första början visat sig vara helt otrovärdig. Om det beror på okunskap eller propaganda vet jag inte. Det finns till och med trovärdiga källor på att FHM varnades i slutet av januari men valde att ignorera varningarna.

Du spammar tråden varje dag i en takt med dina förutsägelser som gör det omöjligt att gå igenom din posthistorik och kontrollera allt du spyr ut dig. Jag har tagit din mest tydliga prognos utan att ens ha kunnat kolla igenom 10% av de olika siffror som du ständigt ändrar. Hur fel menar du att man kan ha på tidsaspekten och fortfarande skriva en vettig prognos?

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag räknade lite på detta (Excel) och satte in ökningtalet 1.45 ggr per dag, vilket verkar stämma ungefär både på smittade och döda.

Det blir nästan matematiskt exakt (skrämmande!) om man räknar på dessa datum exempelvis:
- Första dödsfall i Wuhan
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Wuhan och dödstal i Wuhan
- Första smittade i Peking
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Peking och dagens första dödsfall i Peking
- Första smittade utanför Kina
- Nuvarande antal bekräftat smittade utanför Kina

Dag för dag stämmer siffrorna med skrämmande korrekthet. Man får exempelvis fram att första dödsfall kan väntas utanför Kina (dvs USA/Kanada/Thailand) ca 30/1.

Man kan också se att Wuhan kollapsar som samhälle någon gång 15/2, då var 3:e är smittad och drygt 100.000 av stadens 10 miljoner invånare har dött.

Världen utanför Kina ligger ca 14 dagar efter Wuhan i antal fall (naturligtvis är det mycket lägre andel av världens befolkning, så vi kollasar inte i början av mars...).

Men månadsskiftet februari/mars så kommer vi ändå att ha ca 3 miljoner bekräftat smittade utanför Kina, och runt 100.000 döda.

Jag är rätt säker på att myndigheterna i alla länder räknar så här men inte kan publicera detta, tänk paniken det skulle innebära. Men man förstår nu Kinas extrema åtgärder bättre.
Citera
Medlem
sannes avatar
Kanske därför Tegnell blivit sig "själv" igen ikväll. Siffrorna pekar på att fler får milda symptom enligt Worldometer.

Currently Infected
107,784
Mild Condition
100,764
(93%)

Serious or Critical
7,020
(7%)

Siffran för bara någon dag sen var 90% 10%
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Nu är det så att vi tänker lite längre än er som gärna dödar av den äldre delen av befolkningen. Det är betydligt fler än 81-åringar som behöver sjukhusvård. Och det är många som behöver det på en gång. Det ser vi nu i länder som Kina, Italien, Spanien och Frankrike.
Sen ökar dödligheten rejält redan vid 70+ och det är jävligt cyniskt av dig att du skriver som om livet inte var värt något för mina och andras föräldrar. Medan vi fattar hur smittsamt det är (och JA du kommer bara behöva snyta dig en gång, sen är det över. Grattis att du har åldern inne. Jättebra. Kul) och förstår vad social distansering betyder för smittspridningen.

Och till sist, nej. Många äldre är oroliga, speciellt de med andra sjukdomar. Varför ska de inte få leva många år till?

Säg att vi stänger ner samhället en månad. Sen då? Viruset kommer ju finnas kvar. En veckas normalt och sen stänga ner samhället en månad. I 1,5 år tills vi kanske har ett vaccin.

Tiotals miljoner människor kommer dö i andra sjukdomar till följd av den ekonomiska kollapsen nedstängning leder till.

"Farlig virus - stäng stäng stäng. Ta inga risker. Stäng. " är inte ansvarsfullt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in