Citat:
Jag vet inte om du varit ute de senaste dagarna. Vad som redan hänt, utan dina förslag.
Filmstades samtliga biografer stängs.
Mindre folk ute på stan, ( inte Stockholm)
Mindre folk på gallerior och i affärer.
På bussen går man in i bakdörrarna, ingen biljett behöver visas.
På pedeltåget sitter folk på säkerhets avstånd ifrån varandra. Dock, fortfarande biljettkontroll
Gymnasium och högskolor stängs i morgon.
EU:s och Sveriges gränser stängs, dock ej för EU medborgare och norrmän, (Norge är ett högrisk land).
Gamlingar uppmanas att hålla sig inne, (följs, än så länge långtifrån, av alla).
Ser att AT säger att mörkertalet ligger på minst 10 gånger antalet rapporterade fallen.
Men jag tror, absolut, att det vore ide att begränsa folksamlingar och evenemang till maximalt 50 personer.
Däremot tror jag inte att smittan kan "tryckas tillbaka". För det kräver drakoniska åtgärder som inte kan upprätthållas en längre tid. Skall detta pågå i 1-3 år? Då kommer nog t.ex många äldre dö, av ren plågsam tristess.
Mycket bra dock att en test som visar om man redan haft covid-19 kommer snart. Bra, främst, för de som jobbar inom vård och omsorg. Immuniserad vårdpersonal kan jobba utan skyddsutrustning. De som arbetar inom omsorgen och är immuniserad, vet i alla fall att hostan inte beor på covid-19 Men framförallt så kan myndigheterna anpassa sina åtgärder beroende på hur stor del av befolkningen som hunnit fått immunitet.