2020-03-17, 21:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
Stänga barer, caféer restauranger, biografer allt som drar folk!! Fortfarande alldeles för mycket idioter som inte tar detta på allvar. Det är så jävla helvetiskt efterblivet beteende.

Jag vet inte om du varit ute de senaste dagarna. Vad som redan hänt, utan dina förslag.

Filmstades samtliga biografer stängs.

Mindre folk ute på stan, ( inte Stockholm)

Mindre folk på gallerior och i affärer.

På bussen går man in i bakdörrarna, ingen biljett behöver visas.

På pedeltåget sitter folk på säkerhets avstånd ifrån varandra. Dock, fortfarande biljettkontroll

Gymnasium och högskolor stängs i morgon.

EU:s och Sveriges gränser stängs, dock ej för EU medborgare och norrmän, (Norge är ett högrisk land).

Gamlingar uppmanas att hålla sig inne, (följs, än så länge långtifrån, av alla).

Ser att AT säger att mörkertalet ligger på minst 10 gånger antalet rapporterade fallen.

Men jag tror, absolut, att det vore ide att begränsa folksamlingar och evenemang till maximalt 50 personer.

Däremot tror jag inte att smittan kan "tryckas tillbaka". För det kräver drakoniska åtgärder som inte kan upprätthållas en längre tid. Skall detta pågå i 1-3 år? Då kommer nog t.ex många äldre dö, av ren plågsam tristess.

Mycket bra dock att en test som visar om man redan haft covid-19 kommer snart. Bra, främst, för de som jobbar inom vård och omsorg. Immuniserad vårdpersonal kan jobba utan skyddsutrustning. De som arbetar inom omsorgen och är immuniserad, vet i alla fall att hostan inte beor på covid-19 Men framförallt så kan myndigheterna anpassa sina åtgärder beroende på hur stor del av befolkningen som hunnit fått immunitet.
Citera
2020-03-17, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Forskning visar dock att virus ofta försvagas i symtom vid mutering då det inte är fördelaktigt för virusets överlevnad att ta kål på bäraren, för då sprids det inte. Evolutionärt muteras det därför till svagare varianter. Enligt vad jag läst iallafall.

Läst samma.
Citera
2020-03-17, 21:38
Medlem
Citat:
21:22
HAR GJENNOMFØRT KLINISKE STUDIER AV POTENSIELL MEDISIN
Kinesiske forskere har gjennomført kliniske studier av favipiavir. Medisinen skal ha vist lovende resultater i behandling av coronaviruset, ifølge China Daily.

Ifølge avisen skal pasienter som har blitt behandlet med medisinen blitt raskere friske enn de i kontrollgruppen.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/194047
Tar det lang tid før resten av verden får mulighet til å benytte denne medisinen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Var det i början av intervjun eller emot slutet?

Mot slutet.
Citera
Medlem
Upp som en sol
ned som en pannkaka!

Tony Heller:
Vanlig influensa har dödat 100 ggr fler i USA än Corona under samma säsong:

https://www.youtube.com/watch?v=z5CZ7SS06es

Dr Wodarg:
Coronavirus är här varje år:

https://www.youtube.com/watch?v=yn074EB5NNY&feature=youtu.be
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shiverdog
Jag jobbar som förskollärare. Undrar rent krasst hur det kommer funka egentligen om förskolor ändå ska vara öppna för samhällsviktiga personer vid eventuell stängning? Ska alla samlas på en förskola då? Hur kommer fördelningen av förskollärare se ut? Ska jag behöva jobba tills jag stupar i Corona själv?

Tror du att det är den här FB-tråden som ska utforma den lösningen? Du får väl se vad det blir om det blir så. Det är inte lönt att spekulera för då kommer det att bli en meningslös diskussion om det.

Du får ju räkna med att de jobbar med den frågan, men att de helst inte vill stänga vare sig förskolan eller grundskolan.
Citera
2020-03-17, 21:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Yngre personer tror att risken är högre att smittas kan vara att de fått en mer alarmistisk uppfattning om viruset från internet, enligt Andreas Olsson, psykologiprofessor vid Karolinska institutet. Sociala plattformar är fyllda med information om coronaviruset.

Äldre är inte så oroliga däremot. Dör jag så dör jag, är en vanlig attityd.

Precis. Så har jag skrivit upprepade gånger här.
F.ö. är medianåldern på de avlidna i Italien 81 år. Dvs samma som medelvislängden i Italien.

Är det hela en mediabubbla?
Man blåser upp som man tidigare gjort med Sars, Aids. Och om nåt år eller två är få eller ingen som kommer ihåg detta.
Fast det var det värsta som hänt i mannaminne!!!

Vi var ju några här i tråden som relativt tidigt påstod att viruset är samhällsfarligt då sjukvården kan överbelastas då ingen är immun, stor och snabb spridning, men att viruset i sig själv, sjukdomen, inte är märkligare än någon annan sjukdom som dödar äldre och svaga varje år.

Mediabubbla, nej det tycker jag inte, det är ju en allvarlig situation.

Alarmism florerar i sociala medier, det är mindre bra.
Citera
2020-03-17, 21:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Danmarks ekonomi blir intressant att följa.

Alla länder kommer att vara underkastade hur det går med den globala ekonomin.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Det där är inte alls hur virus funkar. Du bör nog läsa på lite me...

Hahahaha va? Menar du att den där jävla haschtomten som skrev helt osammanhängande om hur virus blir superdipervirus genom grupptryck inte vet vad han snackar om? Hur räknade du ut det hahahah
Citera
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnell nu i Aktuellt

Tegnell: Här i Sverige har vi en mycket god bild av hur många som är smittade.
Reporter: Hur många är det då?
Tegnell: Det är jättesvårt att veta.

Helt fantastiskt. I samma inslag säger han först att det är viktigt att ta reda på hur många smittade det finns, bara för att lite senare säga att det inte är viktigt. Här är en länk till avsnittet, Tegnell intervjuas på 15:00 och framåt:

https://www.svtplay.se/video/24741378/aktuellt/aktuellt-17-mars-21-00?info=visa
Citera
Bannlyst
Ja, man testar inte längre, så inga siffror är tillgängliga hur många som är smittade. Men, fick en idé, statistik är ju offentliga uppgifter i det här landet. Skulle man inte kunna gå en annan väg, jämföra hur många som går hemma sjukskrivna just nu, via Försäkringskassan, och jämföra detta med samma uppgifter från förra året vid denna tid?

Eller missar jag något? Är aldrig sjuk så vet inte hur det fungerar nuförtiden, om arbetsgivare rapporterar till Försäkringskassan eller inte nuförtiden. Finns säkert någon annan som är mer insatt i om det går att gå den vägen...

PS, man kanske kan kolla hur många som sökt ersättning för karensdagen, för denna går via Försäkringskassan, inte arbetsgivaren som ersätter denna?
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2020-03-17 kl. 21:43.
Citera
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Nix inte Stockholm, Gävle! Jag sa som det var, handlar lite åt gamlingar i släkten så vill vara extra försiktig (har dock börjat ställa kassorna på deras trapp så vi inte heller träffas).

Jo det är nog smartast så! Alltså jag har ju så jag klarar mig ändå om jag skulle bli dålig, storhandlade åt morföräldrarna och då tog jag Willys e-handel faktiskt. Kanske är idé att handla på det sättet även till sig själv.
Du måste även tänka på dig själv. Om du blir sjuk så bör du ha mat och resurser till dig själv så du klarar dig ett par veckor. Se till att snarast ordna det du behöver för en karantän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in