2020-03-17, 21:18
Medlem
Jofs avatar
Yngre personer tror att risken är högre att smittas kan vara att de fått en mer alarmistisk uppfattning om viruset från internet, enligt Andreas Olsson, psykologiprofessor vid Karolinska institutet. Sociala plattformar är fyllda med information om coronaviruset.

Äldre är inte så oroliga däremot. Dör jag så dör jag, är en vanlig attityd.

Precis. Så har jag skrivit upprepade gånger här.
F.ö. är medianåldern på de avlidna i Italien 81 år. Dvs samma som medelvislängden i Italien.

Är det hela en mediabubbla?
Man blåser upp som man tidigare gjort med Sars, Aids. Och om nåt år eller två är få eller ingen som kommer ihåg detta.
Fast det var det värsta som hänt i mannaminne!!!
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Samtliga ansvariga måste med alla medel avsättas och göra extremt varnande exempel av.

Jag är frivllig att lägga snaran om deras hals.

EDIT: Det stod tydligen avsättas, inte vad jag läste först...
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Vars sa han det?

Brottsjournalen, det blev lite snack om Coronan där, att det har blivit lugnare för övriga brott, sen om man har störande grannar t.e.x då ska man hosta i brevlådan, så då blir det lugnt sen hehe.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymo8
Tänkte på en sak då min gymnasieskola stängdes idag. Borde inte vi få mera pengar till mat? Jag går i 2:an och nyligen fyllt 18. Visst vi har ju pengar till mat men jag menar, mina föräldrar behöver ju betala för min lunch varje dag för att skolan stängs. Är det nåt ni tror kommer att hända eller kommer CSN fortsätta vara på 1250kr?

Matlåda från middagen dagen innan är nästan gratis, så det är inget problem.
För du menar väl inte att dina föräldrar ska betala pizza varje dag?
Du kommer fortsätta få CSN som vanligt.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tepobamthe
Den här skräckcirkusen med Tegnell som huvudnummer är förhoppningsvis över nu..
Jag har bokstavligen haft mardrömmar om Tegnell..
Känner mig plötsligt väldigt positiv , det här fixar!!
Ja jag känner detsamma. Man träder fram som regering och låter experterna stå bakom dem istället för före dem.
Positivt i det negativa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
I Spanien, utanför Barcelona
Hur har ni det då? Utegångsförbud?
Citera
2020-03-17, 21:19
Medlem
Sverige har testat 12-13 000 säger Tegnell.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Anders Tegnell ska prata i Rapport nu... på svt2

Han säger att allt är lugnt. Man har testat 12 000 personer och det är väldigt få som är smittade.

Sedan testar man ju 500 personer för vanlig infielsa varje vecka. Och där har man bara hittat enstaka med Corona.

Så allt är rätt lungt enligt honom. Inget mörkertal i Sverige. Enligt honom.
Citera
Medlem
Är det bara jag som börjar känna mig lite försiktigt positiv kring utvecklingen?

Jag vet att det inte är läge att hoppa högt, men vi har tagit en majoritet av viktiga åtgärder som andra länder, med några grejer som ska till.

Vaccin kommer att dröja, men bromsande medicin kan göra mycket. Den här sommaren kommer inte bli ett dugg rolig. Inställd fotboll, begränsat om ens någon semester i Europa. Folk måste ställa in sig på detta. Det kommer inte blåsa över på två månader. Det här kan bli ett nytt sätt att leva i minst ett halvår till.
Citera
Medlem
Covids avatar
Digerdöden banade väg för nationalstat och kapitalism samt förebådade renässansen. Inte den enda faktorn, men den pandemin bidrog till att förändra Europa och världen stort.

Utvecklingen nu innebär att Kina har the upper hand och att Europa och USA sitter med svarte petter. Det accelererar ett tronskifte som länge har varit på väg.

Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Mänskligheten har fixat digerdöden och åter tusen farsoter, självklart kommer vi fixa Corona också. Däremot undrar man ju vad priset blir - det lär dröja innan vi vet.
Citera
2020-03-17, 21:20
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnell nu i Aktuellt

Tegnell: Här i Sverige har vi en mycket god bild av hur många som är smittade.
Reporter: Hur många är det då?
Tegnell: Det är jättesvårt att veta.

Ja just det.
Den mannen.
Citera
2020-03-17, 21:20
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Allt inte nödvändigt borde givetvis stängas. Alla butiker förutom matvaru, apotek och kanske några andra. Stänga restauranger, bibliotek, pubar o.likn.
Man kan inte räkna med att folk är rationella. Är en krog öppen så går folk dit.
Det är allvar nu. Det bör även de styrande inse. Stängningar gör dessutom att medelsvensson kanske fattar allvaret.
Jag håller med till 100%
Folk tvingas arbeta i butiker just nu trots att dom hellre skulle hålla sig hemma för att minska risken för smitta till sin familj.
Och alla verkar inte förstå allvaret heller ännu tragiskt nog.
Tänk om regeringen kunde tänka lite längre och snabbare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in