2020-03-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Exakt. Fattar inte hur man kan sitta här som frisk 18-60 åring och på riktigt vara rädd för att dö av detta virus. Då är man fan bra hypokondrisk. Om 4 veckor är det glömt och dessa går tillbaka för att nojja över cancer och hjärtproblem lol.

Jag är en av dessa hypokondriker. Logik biter inte på oss. Halva min hjärna säger att jag är frisk och i fin form, andra halvan säger att jag kommer att dö när som helst. Ångrar nu att jag inte gick i KBT innan denna skit började.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis. Det finns hypoteer om att viruset kan ligga latent så att man testar negativt. Senare kan virus (antagligen för att man trappar ut antivirala lkm) bli aktiva igen och man får då en exacerbation av COVID-a9. Det innebär alltså inte att man smittas om igen.

Ja så kan det vara också¨men det är inget vida förekommande eller som du skriver bevisat. Det finns snart lika många hypoteser som läkare. Men att basunera ut dom som sanningar och skrämma folk är fan sjukt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Norge ligger på 1 443 fall medan Sverige har 1 191 fall.

Samtidigt har Sverige 8 döda medan Norge har 3 döda.

Måste betyda att mörkertalet är stort i Sverige?

Förutom att det kan finnas en rad tänkbara faktorer till detta annat än att Sverige har ett större mörketal så är det inte tillräcklig data för att förkasta nollhypotsen (lika stor dödlighet) med konfidensgrad 0.95.

Vi får abs(3/1443-8/1191)/sqrt(11/2645*2634/2645*(1/1446+1/1199))) = 1,845 vilket är mindre än den klassiska 1.96 om man kör tvåsidigt hypotestest med. Alltså hade det varit mer än 5% sannolikhet att denna skillnad uppstått av en slump, i scenariot att nollhypotesen var sann. Om jag nu inte gjorde något slarvfel.

Så bara av den anledning kan man tycka det är lite tidigt att dra några större växlar på just det...
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Intressant, vi väntar och ser.. skicka gärna några fler dagar om du har lust (eller har du skrivit ut innan) har inte riktigt haft tid att följa dagligen..

Användaren som skrev det heter TSD. Jag hoppas han kommer med fler dagar så vi kan fortsätta följa. Jag vet inte var han hittade dag för dag siffrorna. Jag har bara några till.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Bra att det finns en hel del rabulister och icke PK människor här som inte vill moralisera i panikens namn.
Panikslagna dödar fler än Corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vårda ditt språk. De flesta kommer att få lätta symptom, men många kommer att dö och det på grund av att vi saknar sjukvårdsmateriel, mediciner och resurser. Vi är inte beredda på detta. Därför måste vi undvika att bli sjuka och sakta ned kurvan. Det är tragiskt att det finns människor som inte begriper bättre och dessa utgör nu en livsfara för befolkningen i stort, de som inte förstår budskapet: Sakta ned sjukkurvan, så att vården hinner med. Unga och friska behöver inte oroa sig nu, men alla som inte är i topptrim och alla över 50 år behöver göra det. Dag 6. Då dör du, om det saknas vårdresurser. Om tillräckligt många blir sjuka.

Ta ditt ansvar. Smitta inte någon nu. Vi kan ta hand om fler sjukfall framåt sommaren, inte nu. Man måste ta höjd för det värsta, och hoppas på det bästa. Ditt ansvar. Mitt ansvar.

Jag har inte sagt någonting om det du säger. Däremot allt svammel om att unga dör på löpande band och att regeringen mörklägger reagerar jag på. Är trött på alla dårar som sprider fake news här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Som sagt, folk är mestadels idioter och om inte någon går in och tar befälet så fortsätter denna kockobahia.
Vad tycker du befälet ska göra isf?
Citera
2020-03-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det är ganska underhållande att se all skepticism här ändå.

Det är nästan lite som en utvecklingsstörning, dvs. något man inte kan hjälpa.

Många av de som var skeptiska från början, och skrattade åt exakt det scenario vi har nu, som vi varnade för flera veckors sedan, SER ju idag att vi hade rätt och de hade fel.

Men de fortsätter ohämmat att skratta och fnysa åt vad vi har att berätta, trots att de gång på gång bevisas fel. Lär de sig aldrig?

Komiskt.

Det är tydligt att alla kan inte ta in verkligheten, det är jobbigt att göra det men jag tror det är ännu jobbigare att leva i förnekelse, för någonstans tar hjärnan in och det kostar på orken att trycka ner sanning som är så klar och tydlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Jag är en av dessa hypokondriker. Logik biter inte på oss. Halva min hjärna säger att jag är frisk och i fin form, andra halvan säger att jag kommer att dö när som helst. Ångrar nu att jag inte gick i KBT innan denna skit började.

Slappna av, du kommer inte dö i Corona. Risken är löjligt liten. Inte ens om du blev smittad skulle det hända särskilt mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Ja så kan det vara också¨men det är inget vida förekommande eller som du skriver bevisat. Det finns snart lika många hypoteser som läkare. Men att basunera ut dom som sanningar och skrämma folk är fan sjukt.
Nej det är, precis som jag skrev, hypoteser.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Ge mig en referens som styrker det du påstår. En enda seriös länk. Ingen konspirationsteoretisk blogg. Presentera en vetenskaplig studie som antyder att covid-19 kan ge följdskador.

The influence of COVID-19 on the human body is like a combination of SARS and AIDS as it damages both the lungs and immune systems
/Peng Zhiyong, director of the intensive care unit of the Zhongnan Hospital of Wuhan University in Wuhan

* apparent damage to the patient's lungs
* excess production of mucus spilled out of the alveoli, indicating COVID-19 causes an inflammation response that damages deep airways and pulmonary alveoli.
* Fibrosis in his lungs

https://www.globaltimes.cn/content/1181121.shtml
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
vilka prov tester görs for att veta man är covid19 positiv patient ?

Det körs framförallt PCR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in