2020-03-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
14% återinsjuknade i Kina. Jag vill inte avfärda det med undermålig testning utan vidare.

Vi får se, men vi kan vara säkra påatt världens ledare har data som vi saknar.

Jag tror att de vet någonting som vi inte vet, någonting obehagligt.
Citera
Medlem
Ny kritik! Sveriges åtgärder håller inte.
Läs!
https://twitter.com/dagenssamhalle/status/1239979060085657601
Citera
Medlem
Efter det här måste det bli en ny regering. Det tycker alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brevportot
jag har O minus,så det blir jag som handlar och där det är mycket folk osv.
känns ju bra om det verkligen stämmer🙂

Okej så man blir inte sjuk lika lätt? För man kan väl ändå smitta? Haha. Vad rörigt det blev. Jag missade själva grunden till det hela; vad är fördelarna med vilken blodgrupp och vilken rh? 🙈
Citera
2020-03-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Under pressträffen tidigare idag, så tackade statsministern alla de som hjälper tex gamla att handla mm.
Jag hade hellre sett att han hade sagt något i stil med:

"Det behövs inte, vi har en fungerande hemtjänst i Sverige som har gått ut med information till alla hushåll. Så anmäl er till hemtjänsten istället, och hör om de behöver någon hjälp. Det är bara dumt att okunniga människor riskerar att smitta gamla och sjuka människor."

Sen hade jag också gärna sett att han hade sagt något i stil med:

"Många i Sverige oroar sig över var de ska ta vägen om de blir sjuka och bor tillsammans med flera andra, för att undvika att smitta dem. Vi har därför en tjänst på våran hemsida där ni kan gå in, och få plats i särskilda isolerade boenden om ni blir sjuka."

Men regeringen har kanske annat de vill lägga pengarna på än hemtjänst och isolerade boenden, tex stödpengar till SAS?

Sen så tycker jag att regeringen borde tvinga större livsmedelskedjor att ha särskilda öppettider för riskgrupper, ungefär som det här:

https://www.expressen.se/gt/butikschefen-marcus-har-extraoppet-for-riskgrupper/

Och kanske även ha särskilda butiker enbart för riskgrupper, och andra butiker enbart för smittade, där personalen samlar in och lämnar ut maten på ett hygieniskt sätt.
Eller ännu bättre, att alla butiker stängs och bara personalen får samla in och lämna ut maten till kunderna.

Med tillägg att "vi har nu så många fina hotell som står tomma så vi har har hyrt/övertagit några där de smittade kan bo".

Och vad gäller butiker så hade han kunnat åtminstone kunnat säga att butikerna inte längre får släppa in hur många som helst utan x antal per kvadratmeter. Har sett att metoden används i Kina och i Italien.
Citera
Medlem
tuff-negerkilles avatar
Känns som att A.Tegnell redan är klar för en nominering i ”årets Flashbackpris”.
Maken till skojare har man ju inte sett på länge.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jag förstår. Men varför är SAS så viktigt då? Är ju massvis med små flygbolag som gått i konkan i Sverige.

För att SAS är samhällskritiskt.

Ska du vara beroende av utländska flyg i krissituationer?

Om det blir krig i Sverige kan SAS transportera hundratusentals människor till säkrare platser på några få veckor.

TÄNK LITE.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Varje år dör 60 miljoner. 60 000 000. Det är 160 000 om dagen.
Det är så konstigt att först nu har folk upptäckt att de är dödliga. Särskilt de som passerat pensionsåldern med marginal. Vad trodde du liksom?

Svårt att ta in, jaha, joho. Det är därför det finns religion för att försöka hantera det psykologiskt. Men du hade aldrig tänkt på det? Du trodde att det här var nånting helt nytt? (Underkänt som betyg till svenska skolan!)

Har en svår relation till döden, har nog lite dödsångest.
När du rabblar upp dessa siffror, så blir liksom livet meningslöst. Det jag gör idag spelar ingen roll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Så vad säger ni nu då alla flock-immunitets-påhejare och ni som snällt ställt er i leden efter Tegnell och Carlson?
.Viruset dör på 3 veckor. Lämna det åt sitt egna öde. Smittan kommer finnas kvar i de mer tätbefolkade länderna (eftersom social distansundervisning är svårare där) men vid det laget gar vi ett fingerande vaccin.
Fortsätt önsketänka - vi är minst två och ett halvt år från räddning
Citera
2020-03-17, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
För att SAS är samhällskritiskt.

Ska du vara beroende av utländska flyg i krissituationer?

Om det blir krig i Sverige kan SAS transportera hundratusentals människor till säkrare platser på några få veckor.

TÄNK LITE.

Varför skulle inte BRA kunna göra detta?? Finns massvis med länder som inte har ett nationellt flygbolag...
Citera
2020-03-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Anders Tegnell prognos nu i Expressen:

Sverige kommer att ha totalt några hundra döda i Coronavirus.
Peaken blir inom en månad.

Detta är Anders Tegnell prognos, 2020-03-17, klockan 19:12

Länk?
Citera
2020-03-17, 20:06
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
4,05% dödlighet nu.
Stiger snabbt för tillfället.

De allra flesta länder runtom i världen masstestar ju dock inte. Mörkertalet i typ alla länder förutom Sydkorea är antagligen massivt. Sydkorea har testat typ 300 000. Deras siffra är antagligen närmast sanningen.

De andra siffrorna är antagligen bullshit då endast de som faktiskt kommer till vården blir registrerade och kontrollerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in