2020-03-17, 20:00
Medlem
-GGs avatar
Citat:
20,000 could die, says government as UK coronavirus deaths increase by SIXTEEN to 71 – including Britain’s youngest victim, 45 – and infections soar by 407 to 1,950 – but the real number could be over 70,000

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8121845/Governments-chief-scientific-adviser-says-55-000-cases-coronavirus-UK.html
Citera
Medlem
7195 danskar är testad (längst ned i saken) https://www.dagbladet.no/nyheter/nye-tiltak-i-danmark/72261388

Menar det är mer enn 18k norska som är testade. Antal registrerade smittade i Norge är i så fall lågt jämfört med Danmark och antal testade.
Citera
Medlem
Danmark stänger ner nästan allt..

Citat:
Regeringen lukker

natklubber,

fitnesscentre,

restauranter,

storcentre,

frisører ...

Citat:
For at komme smitten til livs lukkes der fra onsdag klokken 10 ned for fitnesscentre, solcentre, frisører og tatovører for en periode. Det gælder også natklubber, barer, vandpibecaféer, arkader og store shoppingcentre, der vil blive lukket.

De förbjuder även grupper av fler än tio personer.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/regeringen-forbyder-forsamlinger-over-ti-personer/8052793
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Vad är det för
Rön gällande rheususfaktor? Det har jag missat helt..

Alla i min familj är 0- utom jag.... orättvist som det verkar. 😵
jag har O minus,så det blir jag som handlar och där det är mycket folk osv.
känns ju bra om det verkligen stämmer🙂
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Virus kan sitta i kroppen väldigt länge och kanske t.o.m. livet ut.
14% återinsjuknade i Kina. Jag vill inte avfärda det med undermålig testning utan vidare.

Vi får se, men vi kan vara säkra påatt världens ledare har data som vi saknar.
Citera
2020-03-17, 20:01
Medlem
Så vad säger ni nu då alla flock-immunitets-påhejare och ni som snällt ställt er i leden efter Tegnell och Carlson?

Detta skriver Boris Johnsons rådgivare om den nya strategin som innebär en tvärvändning och ett erkännande av oss som alltid trott på att bekämpa smittan istället för låta gå (läs: låta dö) -principen:

"Strategy
-Suppression - break chains of transmission, effectively trying to stop the epidemic in its tracks, and bring cases down as low as possible, as China has done"

Äntligen får vi se lite fart i arbetet att stoppa smittan. Viruset dör på 3 veckor. Lämna det åt sitt egna öde. Smittan kommer finnas kvar i de mer tätbefolkade länderna (eftersom social distancing är betydligt svårare där) men vid det laget har vi ett fungerande vaccin. Så min strategi är: suppress til we have a vaccine
Senast redigerad av Luddewolsson 2020-03-17 kl. 20:05.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twenty4Seven
Nån som hört info ang det senaste dödsfallet i sverige? Tycker man läst om alla förutom det senaste. Kan det h varit en ung/frisk person som dog? Därav tystnaden?

Kan ju även bara vara jag som missat vad som skrivits ang detta.

"Ytterligare en coronasmittad person har dött på ett sjukhus i Region Sörmland, uppger regionens presstjänst för Aftonbladet.

Personen var äldre och hade underliggande sjukdomar."

Stod det på aftonbladet
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Först 500 miljarder till bankerna. Sedan ytterligare 300 miljarder. Nu säger Ingves att det inte finns något tak. En obegränsad mängd pengar kan lånas ut till bankerna.

Jag undrar åter var fan dessa obegränsade mängder pengar fanns när sjukvården sattes på en aldrig avtagande svältkur och kommunerna gått på knäna sedan 2015? För att inte tala om försvaret som aldrig tycks få tillgång till de pengar det behöver för sin återuppbyggnad.

Kan någon nationalekonomiskt kunnig i tråden förklara på ett lättbegripligt sätt?

Staten avstår inkomster och ser satsningarna som investeringar med en förväntad positiv effekt genom att rädda branscher som sedan kan säkerställa skatteinkomster genom sig själva och löneanställda.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
BRA ägs av norrmännen och de har egna pengar. Dessutom är det ett litet bolag och inte samhällskritiskt i Sverige.

Jag förstår. Men varför är SAS så viktigt då? Är ju massvis med små flygbolag som gått i konkan i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Om du är positiv eller negativ.

Till coronaviruset? 🤣

Nej jag menade självklart hur ska reususfaktorn påverka sjukdomsbilden? Har hört att blodgrupp noll är allmänkänd att klara sjukor bättre men aldrig om rh.
Citera
2020-03-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twenty4Seven
Nån som hört info ang det senaste dödsfallet i sverige? Tycker man läst om alla förutom det senaste. Kan det h varit en ung/frisk person som dog? Därav tystnaden?

Kan ju även bara vara jag som missat vad som skrivits ang detta.

Vet ej men statistiskt vore det ganska osannolikt att det är en ung person.
Citera
2020-03-17, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Skulle tro att det är nog den största orsaken. Då danska regeringen gjort likadant och dem är också delägare.
Men även att flygindustrin är i dagens samhälle ett otroligt viktig transportredskap. Att rädda större flygbolag kommer att hjälpa samhället mer än att hjälpa små bolag som har några enstaka rutter och småkärror.

Mm, kanske. Som göteborgare tänker jag på City Airline som gick i konkurs för ca 10 år sedan. Men kanske är för att det är SAS och ett ”samhällsintresse”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in