2020-03-17, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Italien har större mörkertal. De har bara gjort ca 80.000 tester (siffran från 12/3) medan Kina redan 26/2 hade gjort 320.000.

https://ourworldindata.org/coronavirus-testing-source-data

Kinas siffra på 80.000 smittade stämmer nog rätt bra. Italiens är en mycket grov underskattning. De har sannolikt fler smittade än Kina.

Generellt är Europa kassa på detta. Asiatiska länder testar mer omfattande, har mycket mer proaktiva åtgärder för att stoppa smittspridning, och kan redovisa mycket bättre utfall. Det gäller Kina, Japan, Sydkorea, Taiwan, Singapore och många andra länder i den regionen.

Kina rapporterade en snittålder på 51 år. Italien 63 år. I Sydkorea är den 45 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är en helt orimlig åtgärd som inte kommer att föra med sig något positivt.

Det har jag ingen aning om, men att minska situation var mænniskor træffas borde væl hjælpa?
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Domedagsprofeterna fortsätter att leka statistiker ser jag. Nästan alla som dör av corona skulle dött av något annat inom den närmaste tiden. Italien är ett bra exempel på detta. Landet med flest åldringar i hela världen. Nästan alla som dör är åldringar och multisjuka.

Det är en fars.
Citera
2020-03-17, 19:39
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
VitruvianskeMannen säger den beska sanningen, det har han alltid gjort. Betänk att myndigheterna mörkat antalet smittade, döljer kapaciteten, flyttar sina positioner, då är mycket högre dödstal realistiska, tror alla som dör i KoVid testas eller bokförs som avlidna i sjukdomen?
Nä, det gör inte jag heller.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

På torsdag kollapsar vården inofficiellt, se VitruvianskeMannen ovanför, myndigheterna kommer att dölja det.

Du kan var lugn i dessa förvirrade tider med informationskrieg, mörkläggning och tystande av obehagliga skribenter, läs VitruvianskeMannens inlägg och förstå hur illa det är.

Det var ett stjärtdåligt svar, jag har läst här i flera veckor.
Jag kollar din posthistorik istället.

Jag drar mig till minnes att du tyckt att användare som ropat varg överdrivit å det grövsta och varit dryg.
Jag reserverar mig för att jag kan ha fel.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-03-17 kl. 19:43.
Citera
2020-03-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Du menar att Sverige har fler äldre än Norge?

Det beror ju på vilka som har oturen att få detta samt vilka och hur många man testar.. det borde vara skitsvårt att få rättvisa siffor.. kanske de i Italien hade otur, att massor av åldringar fick corona men i tex china var det många yngre?
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Vi vanliga dödliga (pun intended) får göra vad vi kan för att hålla viruset och dess verkningar stången.

Idag har jag blandat egen handsprit (en del duschgel och två delar T-röd). Jag har också flyttat mina besparingar i Bank Norwegian som antagligen slår igen snart.

Nu är jag redo här nere i bunkern med frys och skafferi välfyllt. Skitpapper finns också!
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Varför är det så jävla viktigt att rädda flygbranchen nu då? Nyss var det ju bra om vi flög mindre. Ställ kärrorna och gör något annat så länge. Och varför är det så viktigt att prata om det på nyheterna.

Exakt. Vad i helvete? Beställ respiratorer och bygg snabbt upp resurserna för intensivvård á la Kina. Svensk sjukvård går ju på knäna för fan.

Men nej. Vi bränner pengarna på sverigefientliga SAS i stället. Fyller de privata ägarnas fickor med våra skattepengar. SAS som alldeles innan viruset släppte en reklamfilm där man hånade Sverige och dess folk och förnekade vår kultur.

Men nu plötsligt duger det svenska folkets pengar?

Jävla kräk.
Senast redigerad av Nordanvindarna 2020-03-17 kl. 19:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lohnjennon
Jag bor i Danmark, Køpenhamn sedan 2,5 år tillbaka. I skrivande stund får vi veta av statsminister Mette Fredriksen att ALLT stängs ner nu, alla restauranter barer butiker køpcentrum frisører tatuerare simhallar sportklubbar.

De enda som har øppet e matbutiker och apotek från och med i morgon kl 10:00

Folksamlingar på fler æn 10 personer e inte tillåtna...

God help us all!

Hur e det i Sverige?

Du är lyckligt lottad, stanna i Danmark. Ni kommer att lyckas, God hel us all, God help us in Sweden.
Citera
Medlem
Duerfs avatar
Det är mycket symbolpolitik.

Ni har varit tillåtna att vara i folksamlingar om 500 personer. Hur många sådana har ni varit i? Hur många sådana har ni hört talas om? Skulle ni agera annorlunda om reglerna gällde 10 personer? Precis.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om man ska jämföra med Italien måste man ju kompensera för att Italien har många fler invånare än Sverige.

Självklart, men nu jämförde jag dödsfall av säsongsinfluensan i förhållande till dödsfall av COVID i Italien, nämnde inte Sverige.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lohnjennon
Det har jag ingen aning om, men att minska situation var mænniskor træffas borde væl hjælpa?

Bör hjälpa vad? Hur länge tänkte Danmark hålla stängt landet? Helt jävla impulsivt och meningslöst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Håller de fortfarande fast i flockimmunitetstrategin?
Nej bara Sverige som gör, Storbritanien såg hur många som började dö och ändrade plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in