2020-03-17, 19:02
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Sjukvårdspersonal i januari: Börjar diskutera vem som ska ha semester i juli och hatar sina låga löner
Sjukvårdspersonal i mars: Skriver upp sig på extrapass för att vårda coronasjuka så att cheferna får be dem att tänka på återhämtning

Gå in på valfritt fikarum på lasaretten nu. Tjafset inbördes har tystnat, folket står i startblocken för att göra sitt bästa. Armarna är uppkavlade. Nu jävlar tänker vårdpersonalen visa vad de går för, oavsett vad lönen säger

Visst är det så.
Man skulle önska lite höjda löner och risktillägg till all vårdpersonal i dessa tider. Alla miljarder behöver väl inte gå till flygbransch och företag, kan man tycka. Dags att se över denna underbetalda grupp och prioritera om.
Citera
2020-03-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ja men du kan inte jämföra en helg i Gävle med tre månader i New York.
Måste ju ändra alla tre parametrarna.
1: Befolkningsmängd.
2: Område
3: Tid.
Om den är dödligare vet vi ju efteråt, men den ser nog ut som den skulle klå en säsongsinfluensa med råge om alla hade fortsatt som vanligt.
Nu är det ju ett nytt scenario som måste beräknas in och det finns ju inga beräkningsmetoder för det eftersom denna "lockdown" karantän-historia har hänt förut.

Klart den skulle klå en säsongsinfluensa med råge. Jag skrev ju precis det. En vanlig säsongsinfluensa har de flesta en grad av immunitet mot helt naturligt, ännu mer äldre människor. Denna finns ingen immunitet eller vaccin. Däremot klarar barn och unga COVID-19 bättre än en vanlig säsongsinfluensa har det visat sig. Barn förefaller t om vara immuna.

Det är det som gör COVID-19 så dödligt, för att de slår till hårt mot gamla och sjuka som redan lätt skulle trilla av pinnen av vad som helst nästan.
Citera
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det verkar gå supersnabbt nu med att få fram ett vaccin mot COVID-19. Kanske kunde Sverige lägga 100 miljarder på detta istället för att rädda Wallenbergs rikedomar. Det land som utvecklar ett vaccin mot COVID-19 kommer inte bara att få betydande inkomster, utan också kunna ge sin befolkning först av vaccinet. På så sätt räddar man inte bara liv utan får också först igång den ekonomiska återhämtningen.

"Recombinant COVID-19 vaccine developed by the team led by top PLA epidemiologist Chen Wei was approved to launch clinical trials in China on Monday"

Exakt därför ska man ha hemkarantän för riskgrupper.

Kasta ett team vassa virologer, några månaders labjobb och superdatortid på problemet, så knäcker dom koden innan du hinner säga ”svensk institutionell sociopati”.

Här låter vi Tegnell och FHM löpa amok med sina virala perversioner och galna ambitioner att försöka rädda det som inte räddas kan, det vill säga svenskens bolåneskuldberg och massinvandringen.
Citera
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
OK, jag försöker igen- hur många dog i Sverige förra året, av influensa?

Står här:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c741691b127c4edabb6eccee31d84281/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf

Bland patienter som fått en laboratorieverifierade influensadiagnos hade 451 (3,7 procent) dött inom 30 dagar. Detta är en halvering i antal jämfört med föregående intensiva säsong. Totalt 86 procent av dödsfallen var i åldersgruppen 65 år och äldre
...
Under vecka 7 var det flest patienter som insjuknade med influensa som behövde intensivvård
(37 patienter), vilket var veckan efter då flest laboratorieverifierade fall rapporterades.1
Citera
2020-03-17, 19:04
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Vad är intressant med den infon?

Därför att tidigare har många på detta forum talat om att COVID-19 bara dödar äldre samt är bara som en vanlig influensa. Eftersom Sverige knappt redovisar några siffror visar detta att dessa resonemang inte stämmer.
Citera
2020-03-17, 19:05
Medlem
different_trips avatar
En respirator kostar 300-400.000

Riksbanken pumpar ut 800 miljarder och strösslas ordentligt.

Var är sjukvårdens upprustning? Just ja, de vill ha ner befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Jag tror ursprunget till smittan kommer från fler ställen än bara Kina. Efter 10:30 in i sändningen börjar det bli intressant. Frågan jag ställer mig till er som ser inslaget, varför är inte hela texten rödmarkerad?

https://www.svtplay.se/video/25605992/rapport/rapport-12-mars-18-00-1

Kanske är detta svaret på varför Italien, Spanien, Frankrike och Tyskland är så drabbade?

Kan av någon anledning inte öppna länken. Vad heter dokumentären? Tyskland är väl inte särskilt drabbat?
Citera
Medlem
Citat:
Skall vi skjuta alla som har bunkrat så tror jag att ungefär 5 miljoner svenskar kommer att gå åt. Å andra sidan har du då löst en massa samhällsproblem som bostadsbristen, arbetslöshet, klimatpåverkan samt pensionskostnader.

Det där larmandet om bunkrande är en journalistgrej. Handlarna säger att varor finns men de hinner inte fylla på på hyllorna. Det har även sagts att handlarna försökt få tag på extra personal. Ska kanske bli lättare nu då gymnasier och högskolor stängs. Fler extraknäckare att få tag på då. Journalisterna älskar att ta till förmyndartoner.

Jag bunkrar alltid. Virus eller inte. Finns det extrapris på soldatens med lång hållbarhet då köper jag ett gäng. Eller krossade tomater. I julas bunkrade jag då det vankades saffran och har så det räcker till nästa jul. Gjorde fiskgryta med saffran idag.
Citera
2020-03-17, 19:06
Medlem
Citat:
Därför att tidigare har många på detta forum talat om att COVID-19 bara dödar äldre samt är bara som en vanlig influensa. Eftersom Sverige knappt redovisar några siffror visar detta att dessa resonemang inte stämmer.

Men lol, sluta snacka skit och dra fram trovärdiga och tillförlitliga fakta då. Nej, COVID-19 dödar inte urskiljningslöst. Vi vet väldigt väl nu, då det härjat i minst ett par månader, att det är gamla och sjuka som drabbas. Unga under 19 år förefaller till och med vara immuna och klarar detta virus oerhört bra. Bättre än en säsongsinfluensa. De flesta vanligt friska känner inte av särskilt mycket symtom alls.
Citera
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Fan , det slog mig just att en tjej jag känner är höggravid och snart föda för första gången i slutet på april. Sämre timing för henne med viruset kan man knappt tänka sig.
Citera
Medlem
Halland visar vägen och är enda regionen som sköter detta någorlunda professionellt

Citat:
Halland är en av de regioner med flest konstaterade fall av covid-19 i förhållande till antalet invånare, visar en ny sammanställning av Folkhälsomyndigheten. En förklaring är en effektiv provtagning, enligt Region Halland.
– Vi ligger på ungefär hälften av andelen provtagningar som Sydkorea gör i förhållande till sin befolkning, vilket är en väldigt bra siffra, säger Mats Erntell, läkare på smittskyddsenheten i Halland.

Enligt Mats Erntell, läkare på smittskyddsenheten i Halland, är en förklaring till Hallands höga placering på listan att provtagningen i länet har varit effektiv.

– Halland hör till ett av de landsting som har ett eget laboratorium. Det innebär att vi har en stor provtagningskapacitet där vi snabbt kan skicka prover på analys och få svar. De landsting som måste skicka prover till andra landsting har av naturliga skäl svårare att få svar, säger han.

https://www.hn.se/nyheter/halland/coronaviruset-intensiv-provtagning-i-halland-har-gett-resultat-s%C3%B6ker-man-s%C3%A5-hittar-man-1.2 5495900
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Klart den skulle klå en säsongsinfluensa med råge. Jag skrev ju precis det. En vanlig säsongsinfluensa har de flesta en grad av immunitet mot helt naturligt, ännu mer äldre människor. Denna finns ingen immunitet eller vaccin. Däremot klarar barn och unga COVID-19 bättre än en vanlig säsongsinfluensa har det visat sig. Barn förefaller t om vara immuna.

Det är det som gör COVID-19 så dödligt, för att de slår till hårt mot gamla och sjuka som redan lätt skulle trilla av pinnen av vad som helst nästan.
Du svarade på ditt eget inlägg, se det fetade. Inget att tillägga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in