Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-03-17, 16:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Kan walkie talkie-kommunikation på något sätt spåras i efterhand?
Citera
2020-03-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ett svammel av uppgifter men en sak är lite intressant.
leif zeilich jensen avled 2 dagar innan Milan H.
Nu skulle man gjort ett personkopplingsmönster som iesho brukade göra.
Tex Kände Jensen Lindström? Eller Kände Heidrich Jensen och kände de antikvariatägaren ståhl och de säpomän som brukade vara där och vilka var det o vad talade de om
I vilken förening träffade Jensen Anders Larsson? Vilka fler brukade han tala med? Verkade de ha något på gång ett projekt? Smög man på Palme? Vilka träffade Jensen innan han dog? Träffade han några som väckte misstanke? Hade Heidrich blivit varnad före kraschen med bilen i så fall hur såg den varningen ut. Dast om det nu var ustajha så borde väl inte palme stått o talat med en av dem som Borgnäs fått beskrivit av vittnen.
http://www.bilddump.se/bilder/20200317165809-92.35.48.133.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20200317170125-92.35.48.133.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20200317170231-92.35.48.133.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20200317170333-92.35.48.133.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20200317170452-92.35.48.133.jpg
Senast redigerad av aktapirenelskling 2020-03-17 kl. 17:06.
Citera
2020-03-17, 16:51
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja då är det riktigt sömniga journalister som bevakar Palmeutredningen.

När KP flera gånger bekräftar att de jobbar med personer och organisationer i utlandet borde väl åtminstone någon av dem kvickna till.😎

Likadant när han talar i plural. Misstänkta personer.

Det här leder mig givetvis till tanken att många som funderar kring utredningen tyvärr fastnat så hårt i sin egen teori att de inte vill ta in ny information.

Det är kort sagt flera personer inblandade och PU har funnit anledning att göra utredningar om personer och organisationer utomlands. Enligt KP, mannen som leder utredningen.
Ja, vissa går så långt att de inte bara struntar i vad KP sagt, utan rentav förnekar det.
Citera
2020-03-17, 16:58
Medlem
Ett utdrag ur Granskningskommisionen. SEU 1999:88 Totalt var 620 vapen aktuella för provskjutning enligt upprättade
listor. Av dessa hade då resultaten redovisades 429 vapen provskjutits.
75 vapen hade visat sig vara av fel vapentyp eller ha fel kaliber och
hade därför uteslutits. 44 hade en piplängd under tre tum varför även de
uteslutits. Nio hade uteslutits på grund av att innehavarna hade
diplomatisk immunitet.
Fem hade uteslutits eftersom innehavarna
flyttat från länet vid tiden för mordet. Tolv hade försålts vid tiden för
mordet och ägarna var bosatta utanför länet eller hade inte gått att
spåra. 18 hade felaktigt blivit dubbelregistrerade. Fyra var oanvända
samlarvapen
Citera
2020-03-17, 16:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, vissa går så långt att de inte bara struntar i vad KP sagt, utan rentav förnekar det.

Ja. Det är ingen bra metod om man ska försöka utröna vem som utfört ett mord oavsett vilket mord det är.

Jag minns att en av de erfarna amerikanska mordutredare Borgnäs intervjuade i ett av sina program sa just det. En mordutredare måste alltid, om nya uppgifter framkommer, ha ett öppet sinne och vara redo att göra helt om när som helst.

Nej. KP säger det han säger och jag tänker i alla fall inte strunta i det eller försöka förvränga det.
Citera
2020-03-17, 17:03
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I ett tidigare inlägg har jag redogjort för några omständigheter på mordplatsen som Anna Hage tar upp i sin bok.

”30 år av tystnad" Anna Hage (2019) Såg AH GM? Vad såg AH inte?
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

I detta inlägg tar jag upp den otillbörliga påverkan på vittnet Anna Hage som jag tycker klart och tydligt framgår av Anna Hages bok.

Kort sammanfattning:
Som vittne till brottet MOP räknas AH efter förhör av polis på mordplatsen till kretsen skyddspersoner och otillåten påverkan av henne konstituerar brottet ”övergrepp i rättssak".

Inför rättegången av CP för MOP är det med stor risk GM och medgärningsmän själva eller genom ombud otillåtet väljer att påverka AH's vittnesmål i rätten för att utfallet av rättegången skall gå i önskvärd riktning, dvs fälla CP som ensamagerande GM för mordet.

Ett direkt hinder att fälla en GM som ensamagerande vore om AH såg en medgärningsman på mordplatsen.

TUNNELGATAN 5 (INGÅNGEN)

En plats där en medgärningsman kan dölja sig är ingången till Tunnelgatan 5 som inte kan vara synlig för AH som kör i bil i nordlig riktning. Den borde vara synlig för bilar som kör i sydlig riktning på Sveavägen och som stannat vid rött ljus i korsningen.

Se foto 3 och 8
http://www.itdemokrati.nu/page35b.html

Tydligt foto från Google streetwiew Tunnelgatan 5.
https://maps.app.goo.gl/ZPk9kr9qNQfH6bkT8

MEDGÄRNINGSMANNEN
En medgärningsman som trycker sig in i hörnet i ingången är nog svår att upptäcka från Sveavägen men när han något senare springer inåt Tunnelgatan blir han synlig för Jan Nilsson limousinförare som kommer Tunnelgatan fram mot Sveavägen.

Jan Nilsson ser denne medgärningsman först efter att ha sett en taxi göra en U-sväng och efter att ha fått grönt ljus och svänger höger in på Sveavägen i riktning mot Kungsgatan.

Denne man, medgärningsman, kan inte vara GM som redan tidigare sprungit inåt Tunnelgatan. Jan Nilsson bedömer att han skommer fram till Sveavägen 23:23 och att den springande mannen har en ”ljusbrun jacka" enligt polisförhör 860301 kl 02:15.
Källa: http://www.itdemokrati.nu/page36w.html

RISK FÖR DESINFORMATION
I itdemokratis skiss över korsningen Tunnelgatan/Sveavägen är Jan Nilssons limousin betecknad med siffran 23 och en pil som verkar indikera att hans bil står bakom Inge Morelius bil.

Eftersom JN ser medgärningsmannen när han svänger höger in på Sveavägen bör IM redan ha kört iväg. Oklarheter i detaljer avseende närvarande på MP tidsmässigt och ”geografiskt" blir till ett svart informationshål där vittnesmål om en medgärningsman försvinner och kan tolkas godtyckligt (dvs. risk för desinformation).

Om KP ”gått tillbaka” till MP och klarlagt detta så kan han ha konstaterat existensen av en medgärningsman och förhoppningsvis identifierat denne.

DEKORIMAMANNEN
Enligt uppgifter i massmedia som inte grundar sig på polisförhör skall Dekorimamannen haft en brun skinnjacka och skulle därmed kunna vara en medgärningsman ( jmfr. ljusbrun jacka). Polisförhören av vittnena som såg Dekorimamannen är belagda med förundersökningssekretess.

SCENARIO
Ett scenario kan vara att Dekorimamannen var en ”spanare" och att Grandmannen följt efter LOP korsat Sveavägen framgör LOP då de korsat Sveavägen och sakta går framåt mot den blivande MP. Grandmannen intar Dekorimamannen plats och denne förflyttar sig till ingången till Tunnelgatan 5.

Dvs. GM är inte ensamagerande och Dekorimamannen är en medgärningsman i MOP.

Det är mot denna bakgrund som jag betraktar det otillbörliga intresset för Anna Hages upplevelser och vad hon såg och inte såg på mordplatsen som ett led i att åklagaren skall kunna lagföra CP som ensamagerande GM.

De händelser som Anna Hage upplevt och skriver om i sin bok är följande.

Källa: ”30 år av tystnad” (2019) av Anna Hage
Google books: https://books.google.se/books/about/30_%C3%A5r_av_tystnad.html?id=HvQ9DwAAQBAJ&redir_e sc=y

Utdrag ur boken ”30 år av tystnad” av Anna Hage (2019)
Utdrag i separat inlägg
(FB) Länktips Konspirationer

Händelser:
1. Bilar utanför AH's radhus. (s.48)
2. Underliga telefonsamtal. Uppringaren tyst svarar inte. (s.48)
3. Två civilklädda män följer AH med vännina på Åhlens vid Odenplan. Visar sig vara poliser. (s.48)
4. AH osäker på om hon är övervakad eller ”beskyddad". (s.49)
5. Hackingförsök att läsa AH's privata mejl. (s.51)
6. Stöld av AH's väska vid inbrott i bil vid jobbresa i Köpenhamn. (s.50-52)
7. Illegal avlyssning av telefonsamtal. (s.60)
8. Fotograf med kamera utanför Ah’s sovrum (s.60)
9. Okända bilar med ”gula skyltar" som förföljer/spanar på AH.
10. Kontakter med polis som vittne. Stressiga och respekterar inte AH. Var finns utskrifterna? (s. 63)
11. Säpo förhör AH på cafe (s. 70-71)
12. Personskydd inför rättegång (s. 94)

Min kommentar:
Utan att gå in på enskilda händelser så konstaterar jag att från MOP 1986-02-28 till rättegången 1989-06-29 mot CP så har AH varit utsatt för ur rättssäkerhetssynpunkt oacceptabla händelser som vittne till mord.

Det mest anmärkningsvärda, skandalösa, är att vid åtminstone något tillfälle så har polis varit/kommit till platsen under pågående brott mot AH utan att ingripa, gripa och förhöra, och redogöra om detta för AH. Jag betraktar oauktoriserad spaning mot mordvittne som ett brott, övergrepp i rättsak.

Såväl SÄPO's personal som poliser som träffar AH på cafe betraktar jag som suspekta så länge det inte föregåtts av kallelse och dokumenteras i förhörsprotokoll och rättsvidrigt ur rättssäkerhetssynpunkt. Om det dessutom inte är sanktionerat av förundersökningsledare/åklagare så är det frågan om myndighetsmissbruk och bör utredas av specialåklagare.

Till detta skall läggas att åklagarens objektivitetsplikt rätt tillämpad borde utesluta en ensamagerande GM på MP och resultera i att CP inte hade åtalats. Jag har svårt för en åklagare som har tillgång till all denna information och blundar för möjliga slutsatser och går vidare för att åtala CP. Det är bisarrt.

Kravet på objektivitet medför att åklagaren har ansvar för att utreda och undersöka även sådant som talar till den misstänkta personens förmån.
Källa: https://www.aklagare.se/om-oss/objektivitetsplikt/

Vad är exakt gör din medhjälpare? Bjuder på cigg och är allmänt positiv?
Citera
2020-03-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Vad är exakt gör din medhjälpare? Bjuder på cigg och är allmänt positiv?

Spanar västerut längs Tunnelgatan från sin O-plats vid Dekorima för att varna för eventuellt inkommande polisbilar samt skulle jag tycka taxibilar eftersom dessa har radioutrustning.
Citera
2020-03-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I ett tidigare inlägg har jag redogjort för några omständigheter på mordplatsen som Anna Hage tar upp i sin bok.

”30 år av tystnad" Anna Hage (2019) Såg AH GM? Vad såg AH inte?
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

I detta inlägg tar jag upp den otillbörliga påverkan på vittnet Anna Hage som jag tycker klart och tydligt framgår av Anna Hages bok.

Kort sammanfattning:
Som vittne till brottet MOP räknas AH efter förhör av polis på mordplatsen till kretsen skyddspersoner och otillåten påverkan av henne konstituerar brottet ”övergrepp i rättssak".

Inför rättegången av CP för MOP är det med stor risk GM och medgärningsmän själva eller genom ombud otillåtet väljer att påverka AH's vittnesmål i rätten för att utfallet av rättegången skall gå i önskvärd riktning, dvs fälla CP som ensamagerande GM för mordet.

Ett direkt hinder att fälla en GM som ensamagerande vore om AH såg en medgärningsman på mordplatsen.

TUNNELGATAN 5 (INGÅNGEN)

En plats där en medgärningsman kan dölja sig är ingången till Tunnelgatan 5 som inte kan vara synlig för AH som kör i bil i nordlig riktning. Den borde vara synlig för bilar som kör i sydlig riktning på Sveavägen och som stannat vid rött ljus i korsningen.

Se foto 3 och 8
http://www.itdemokrati.nu/page35b.html

Tydligt foto från Google streetwiew Tunnelgatan 5.
https://maps.app.goo.gl/ZPk9kr9qNQfH6bkT8

MEDGÄRNINGSMANNEN
En medgärningsman som trycker sig in i hörnet i ingången är nog svår att upptäcka från Sveavägen men när han något senare springer inåt Tunnelgatan blir han synlig för Jan Nilsson limousinförare som kommer Tunnelgatan fram mot Sveavägen.

Jan Nilsson ser denne medgärningsman först efter att ha sett en taxi göra en U-sväng och efter att ha fått grönt ljus och svänger höger in på Sveavägen i riktning mot Kungsgatan.

Denne man, medgärningsman, kan inte vara GM som redan tidigare sprungit inåt Tunnelgatan. Jan Nilsson bedömer att han skommer fram till Sveavägen 23:23 och att den springande mannen har en ”ljusbrun jacka" enligt polisförhör 860301 kl 02:15.

RISK FÖR DESINFORMATION
I itdemokratis skiss över korsningen Tunnelgatan/Sveavägen är Jan Nilssons limousin betecknad med siffran 23 och en pil som verkar indikera att hans bil står bakom Inge Morelius bil.

Eftersom JN ser medgärningsmannen när han svänger höger in på Sveavägen bör IM redan ha kört iväg. Oklarheter i detaljer avseende närvarande på MP tidsmässigt och ”geografiskt" blir till ett svart informationshål där vittnesmål om en medgärningsman försvinner och kan tolkas godtyckligt (dvs. risk för desinformation).

Om KP ”gått tillbaka” till MP och klarlagt detta så kan han ha konstaterat existensen av en medgärningsman och förhoppningsvis identifierat denne.

DEKORIMAMANNEN
Enligt uppgifter i massmedia som inte grundar sig på polisförhör skall Dekorimamannen haft en brun skinnjacka och skulle därmed kunna vara en medgärningsman ( jmfr. ljusbrun jacka). Polisförhören av vittnena som såg Dekorimamannen är belagda med förundersökningssekretess.

SCENARIO
Ett scenario kan vara att Dekorimamannen var en ”spanare" och att Grandmannen följt efter LOP korsat Sveavägen framgör LOP då de korsat Sveavägen och sakta går framåt mot den blivande MP. Grandmannen intar Dekorimamannen plats och denne förflyttar sig till ingången till Tunnelgatan 5.

Dvs. GM är inte ensamagerande och Dekorimamannen är en medgärningsman i MOP.

Det är mot denna bakgrund som jag betraktar det otillbörliga intresset för Anna Hages upplevelser och vad hon såg och inte såg på mordplatsen som ett led i att åklagaren skall kunna lagföra CP som ensamagerande GM.

De händelser som Anna Hage upplevt och skriver om i sin bok är följande.

Källa: ”30 år av tystnad” (2019) av Anna Hage
Google books: https://books.google.se/books/about/30_%C3%A5r_av_tystnad.html?id=HvQ9DwAAQBAJ&redir_e sc=y

Utdrag ur boken ”30 år av tystnad” av Anna Hage (2019)
Utdrag i separat inlägg
(FB) Länktips Konspirationer

Händelser:
1. Bilar utanför AH's radhus. (s.48)
2. Underliga telefonsamtal. Uppringaren tyst svarar inte. (s.48)
3. Två civilklädda män följer AH med vännina på Åhlens vid Odenplan. Visar sig vara poliser. (s.48)
4. AH osäker på om hon är övervakad eller ”beskyddad". (s.49)
5. Hackingförsök att läsa AH's privata mejl. (s.51)
6. Stöld av AH's väska vid inbrott i bil vid jobbresa i Köpenhamn. (s.50-52)
7. Illegal avlyssning av telefonsamtal. (s.60)
8. Fotograf med kamera utanför Ah’s sovrum (s.60)
9. Okända bilar med ”gula skyltar" som förföljer/spanar på AH.
10. Kontakter med polis som vittne. Stressiga och respekterar inte AH. Var finns utskrifterna? (s. 63)
11. Säpo förhör AH på cafe (s. 70-71)
12. Personskydd inför rättegång (s. 94)

Min kommentar:
Utan att gå in på enskilda händelser så konstaterar jag att från MOP 1986-02-28 till rättegången 1989-06-29 mot CP så har AH varit utsatt för ur rättssäkerhetssynpunkt oacceptabla händelser som vittne till mord.

Det mest anmärkningsvärda, skandalösa, är att vid åtminstone något tillfälle så har polis varit/kommit till platsen under pågående brott mot AH utan att ingripa, gripa och förhöra, och redogöra om detta för AH. Jag betraktar oauktoriserad spaning mot mordvittne som ett brott, övergrepp i rättsak.

Såväl SÄPO's personal som poliser som träffar AH på cafe betraktar jag som suspekta så länge det inte föregåtts av kallelse och dokumenteras i förhörsprotokoll och rättsvidrigt ur rättssäkerhetssynpunkt. Om det dessutom inte är sanktionerat av förundersökningsledare/åklagare så är det frågan om myndighetsmissbruk och bör utredas av specialåklagare.

Till detta skall läggas att åklagarens objektivitetsplikt rätt tillämpad borde utesluta en ensamagerande GM på MP och resultera i att CP inte hade åtalats. Jag har svårt för en åklagare som har tillgång till all denna information och blundar för möjliga slutsatser och går vidare för att åtala CP. Det är bisarrt.

Kravet på objektivitet medför att åklagaren har ansvar för att utreda och undersöka även sådant som talar till den misstänkta personens förmån.
Källa: https://www.aklagare.se/om-oss/objektivitetsplikt/
Självfallet är det så, att folk inom svenskt rättsväsende kan ha begått bl.a. brottet Övergrepp i rättssak mot detta vittne Anna Hage. M.t.p. den låga svenska moralen och respekt för Objektivitetsplikten, förvånar det knappast om det "tagits genvägar" i försöken att nita dit huvudstaAlkisen Krille P, för MOP!
MEN, den gäckande skuggan Dekorimamannen, kan inte det ha varit den tyskfödde religionshistorikern? Först bosatt på gata St. Eriks, vid tiden för mordet, sedan i en villa i Spånga. Och som passligt dog, i akut sjukdom med kort förlopp, i mars 1993.
Citera
2020-03-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Självfallet är det så, att folk inom svenskt rättsväsende kan ha begått bl.a. brottet Övergrepp i rättssak mot detta vittne Anna Hage. M.t.p. den låga svenska moralen och respekt för Objektivitetsplikten, förvånar det knappast om det "tagits genvägar" i försöken att nita dit huvudstaAlkisen Krille P, för MOP!
MEN, den gäckande skuggan Dekorimamannen, kan inte det ha varit den tyskfödde religionshistorikern? Först bosatt på gata St. Eriks, vid tiden för mordet, sedan i en villa i Spånga. Och som passligt dog, i akut sjukdom med kort förlopp, i mars 1993.

Jag tycker det saknas så mycket av uppgifter så att identifiera Dekorimamannen/medgärningsmannen vågar jag mig inte på. Det är "anyone's guess".
Citera
2020-03-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
EAP kollades upp strax efter MOP. Bl a var partiledaren Mikael Eriksson och en tidigare partimedlem med SSU bakgrund höll till i klubblokalen på Södermalm vid tiden för mordet. Det tål att återigen påpeka att det är bekräftat att Stasi efter MOP riktade en desinformationskampanj mot EAP. Genom den hatfyllda smädeskampanj partiet sysslat med mot Olof Palme får denna kampanj sägas blivit lyckad sett från utförarens perspektiv. Däremot har den inte lett ett skvatt närmare lösningen i MOP.
Ja det är förstås sant att Stasi hade all anledning att göra vad dom kunde för att rikta in polisutredningen på EAP, och att de verkligen försökte är ju belagt.
Ju längre från dem själva desto bättre.
I vilken mån de faktisk spelat en roll i VG/EAP spåret, och om det var ett villospår gripet helt ur luften är svårt för en annan att bedöma.
Motivet är ju dessutom lättfunnet.
Fanns dessutom personkopplingar till Sveavägen ska man ta det på allvar.
Kan inte heller se någon anledning att mörklägga mordet om det begåtts av en sådan grupp helt isolerat från andra känsliga politiska frågor.
Då borde det finnas koppling till något annat också.
Men avloppsteorin kan ju ha spelat in här också.
Citera
2020-03-17, 17:34
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Varifrån kommer uppgiften, mars 1993?

https://www.myheritage.dk/site-family-tree-167585721/jungersen?indID=2000062#person-2000068
Citera
2020-03-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Varifrån kommer uppgiften, mars 1993?

https://www.myheritage.dk/site-family-tree-167585721/jungersen?indID=2000062#person-2000068

Den som har hand om trädet har lagt in det rätt eller fel? När det gäller kvinnan i intervjun med Swebbtv sa hon väl april 92.
Senast redigerad av aktapirenelskling 2020-03-17 kl. 18:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in