2020-03-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
"Det hjälper nog inte", vad fan är det för jävla uttalande?
Tala då om för mig vad rätt åtgärd må vara!
Viruset sprider sig ju i så gott som hela världen. Även i Sverige har vi en samhällssmitta.

Människan kan inte alltid rå på naturen.

Man ska naturligtvis göra allt för att inte bli smittad men att tro att vi kan göra oss av med faran är naivt.
Citera
2020-03-17, 18:12
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Alltså varför går staten in och räddar SAS? Och har det bara med Corona att göra?
Hade man gått in och räddat SAS annars?

Varför räddar man inte flygbolaget BRA och alla andra flygbolag som tidigare gått i konkurs?

För att staten är delägare i SAS?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizar
kan någon svara på min fråga. de säger att elever ska jobba på helger, förkorta lov, förlägga undervisning till terminen efter sommaren eller under sommarlovet. men man ska endå jobba på långdistans. SÅ VARFÖR SKA MAN BEHÖVA FÖRKORTA LOV OM MAN ÄNDÅ HAR UNDERVISNINGS TID????????

För att det är grymt stor skillnad på hur mycket du kan lära själv och med hjälp av en pedagog.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Senaste officiella siffrorna säger 1191 smittade och då 70 nytillkomna. Vi har ytterligare en död idag, vilket gör 8 döda. Nu har man också ändrat Sverige siffra för critical till 12 mot tidigare 2.

Vi drar ifrån Danmark men Norge har gått ifrån oss i antal. Dock har dessa länderna bättre siffror för döda än så länge, Norge har 3 och Danemark har 4 st.
Det såg ut som om man inte uppdaterat Frankrikes siffror idag. Men det kanske kommer vilken minut som helst.
Sverige har lika stor befolkning som Norge och Danmark tillsammans, så antal döda per invånare är ungefär detsamma i de tre länderna.

Jämför man med Italien och Spanien får man komma ihåg att de har mycket större befolkning, 60 respektive 47 miljoner invånare. Sverige har ungefär 10 och Norge och Danmark vardera 5.
Citera
Medlem
walklikeacats avatar
Hade en bekant till mig som dog av Coronavirus i Göteborg under gårdagen måndag, hon finns inte med i statistiken eftersom hon kom inflygande från New York och inte var svensk medborgare.
Hon var 32 år och förmodligen tillstötte svåra komplikationer utifrån lunginflammation. Det är tragiskt.
Citera
2020-03-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
WHO avråder från att ta läkemedel med ibuprofen

Vad var det som Socialstyrelsen gick ut med, tror det var igår, Italien hade ingen evidens att Ibuprofen var ett dåligt val och vi kommer inte att ge samma riktlinjer.

Nu går WHO ut med samma information. Det går inte att lita PÅ EN ENDA MYNDIGHET I SVERIGE NU.
Alla som läst farmakologi vet att NSAID kan ge försvårad andning och bronkospasm. Du kan själv gå in på fass och titta biverkningar på tex ipren. Där står det bla att astmatiker ska vara försiktiga med dessa läkemedel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizar
kan någon svara på min fråga. de säger att elever ska jobba på helger, förkorta lov, förlägga undervisning till terminen efter sommaren eller under sommarlovet. men man ska endå jobba på långdistans. SÅ VARFÖR SKA MAN BEHÖVA FÖRKORTA LOV OM MAN ÄNDÅ HAR UNDERVISNINGS TID????????

Förstår att du undrar, men det är långt till sommaren. Innan dess kan mångas föräldrar och mor- och farföräldrar ha dött av detta. Många kan ha blivit av med jobben och många saknar a-kassa eller alternativ försörjning. Det går kanske inte att klara sig på en lön. Det gör att många kommuner kommer att gå under om socialbidragsunderstöden skenar.

Vet du, ett lov är kanske viktigt för dig, men just nu, finns det mycket annat man måste lösa långt innan dess. Du kanske inte ens har din lärare kvar. Det enda vi kan tänka nu är dag för dag, vecka för vecka. Nöj dig med det så länge.
Citera
Medlem
Några artiklar för den som är intresserad

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2763188

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30628-0/fulltext?rss=yes
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Nej, du är inte ensam. Det är du och en hög landsförrädare som drömmer om det.

Dessvärre så kommer det ju inte att bli av eftersom staten håller dem under sina vingar som del i Coronahjälpen till samhället. Så du är med och hjälper dem via skattesedeln. Hihi karma.

Och eftersom SAS fyller en otroligt viktig funktion för vårt samhälle och alla svenskars välfärd så är det naturligtvis helt rätt.

Hihi ja verkligen. Karma på mig med . Men skämt åsido, varför hjälper man just SAS? Varför inte BRA och alla andra flygbolag som gått i konkan?
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Att man någon gång ska dö😉

Ja, just det! Och av något ska man dö. Av cancer, influensa, lunginflamation, stroke eller corona. So what?
Kan det vara så att hysterikerna börjat fatta att man kommer att dö? Och skiter på sig av skräck för det.

Intervjuer med gamlingar, de jag hört, vittnar om att de inte oroar sig. Har redan vant sig vid tanken på att de ska dö.

Unga skiter i det. Tror ändå dom är odödliga.
Det är medelålders som blir skräckslagna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Alltså varför går staten in och räddar SAS? Och har det bara med Corona att göra?
Hade man gått in och räddat SAS annars?

Varför räddar man inte flygbolaget BRA och alla andra flygbolag som tidigare gått i konkurs?

"Totalt omfattar det 5 miljarder i lånegarantier, varav 1,6 miljarder går direkt till SAS. "

Antar att BRA också får del av kakan, om de nu behöver.
Citera
2020-03-17, 18:14
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Missar jag min tenta nu??? läser till ingenjör och har en tenta om någon vecka. Ryker den nu? Kommer givetvis ringa och fråga imorgon men men. Sarre också. Detta är riktigt sarrigt.

På min institution ändrade vi tentan till en hemtenta i sista minuten, jag läser dock psykologi så jag vet inte hur naturvetarna gör...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in