2020-03-17, 17:53
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Nej, det kommer det inte. Finns ingenting som pekar på det överhuvudtaget. Tvärtom så ser vi ut att sköta detta mycket bra. Eller menar du att vi sköter detta sämre än Italien, Spanien och Frankrike. Lägg ner ditt skitsnack.

Vi sköter detta sämre än V4 länderna det är ju helt säkert. De ligger väl före oss. De har tack vare sina restriktioner osv. kunnat hålla nere antalet smittade till en kontrollerbar nivå.

Du verkar ju inte begripa att vi ligger flera veckor efter Italien.

Det betyder, att bara för att du ser färre antal smittade och döda, beror inte på att vi har varit duktigare. Det betyder bara att helvetet som komma skall, är på väg.

Och detta TROTS att vi har haft flera veckors FACIT i hand, från bl.a. Italien. Det gör snarare Sverige ett totalt jävla IDIOT-land, som TROTS facit agerar så jävla korkat som man har gjort. Och detta har vi Tegnell och regeringen att tacka för.
Citera
Medlem
Citat:
I helgen har strategin att försöka uppnå flockimmunitet hos svenskarna för att minska skadeverkningarna av Coronaviruset debatterats. Om detta är Folkhälsomyndighetens ambition så är det oerhört cyniskt, skriver bland andra Anders Vahlne, professor emeritus klinisk virologi.

Citat:
Vi är främst kritiska mot att det inte framgår hur man i Sverige avser att agera för att få SARS-CoV-2 (COVID-19) smittan att förlöpa lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med att hantera det. Svaret borde vara att snarast implementera samma typ av stringenta karantänsåtgärder som flertalet regeringar nu gjort i vår omvärld.

Syftet att ”skydda riskgrupper” verkar också ha kommit bort i sammanhanget. Hur åstadkommer man immunitet när virus nu sprids okontrollerat och drabbar de mest sårbara människorna i befolkningen? Frågan är hur detta ska kunna ske utan att smittan sprids till riskgrupperna där dödligheten är hög. Är de äldre och svaga en förlorad generation?

Citat:
Den strategi som Linde och Tegnell framför har också mötts av mycket kritik från World Economic Forum och i Engelsk press (Rossman 2020, Gosh 2020). Det finns flera mycket uppenbara invändningar till statsepidemiologernas resonemang.

- Vi vet inte om nästa våg eller epidemi av coronavirus har samma förlopp som nuvarande virus. Jämför med utbrotten av influensa, som borde vara väl kända.

- Vi vet ej heller om reinfektioner sker med coronavirus, och om tidigare immunsvar förvärrar sjukdomsförloppet om detta sker med ett muterat SARS-CoV-2 virus i analogi med denguefeber.

Citat:
I pressen har det på många ställen uttryckts förhoppningar om snabb vaccinframställning. Men detta är orealistiskt, eftersom utveckling och marknadsintroduktion ett verksamt vaccin kommer realistiskt att dröja minst ett till två år.

Det som behövs nu är kraftfulla karantänsåtgärder i form av social distansering, vilket innebär att vi måste stänga ner delar landet. och andra verktyg för att begränsa smittspridningen. Till exempel kan man placera ut handspritsautomater i tunnelbana, spårvagnar och bussar.

Att inte skydda våra mest utsatta grupper är inhumant. Alla demokratiska länder i Europa och även USA och Kanada följer nu denna strategi för att begränsa utbredningen av COVID-19 så effektivt som möjligt.

Anders Vahlne, professor klinisk virologi

Thomas Hedner, professor klinisk farmakologi

Olle Isaksson, professor internmedicin

Mats Jontell, professor oral Medicin

https://www.gp.se/debatt/den-svenska-strategin-att-l%C3%A5ta-coronaviruset-spridas-%C3%A4r-cynisk-1.25515058
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Räkna med 20 000 smittade iSverige.

Det blir en död-rate på 1,5 promille.
Alla multisjuka 85-åringar.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så kan man ju inte räkna, och det är redan bevisat många gånger. Man dör inte samma ögonblick som man smittas. Det tar i genomsnitt 17 dagar från det man smittas till man dör.

Rätt är ca 1% dödlighet. Och att vi idag har ca 13000 smittade i Sverige. Det är redan så att säga "intecknat" med minst 130 dödsfall i Sverige även om inte en enda person till skulle smittas från och med kl 17:44 idag!

Alla i tråden som envist bagatellisera dödstalet och samtidigt säger att alla som drabbas är 85+. Det är rädda människor. De skriver så som en "besvärjelse" mot att det inte ska drabba dem själva.

De sitter skräckslagna framför datorn och läser om unga som dör och om fler procent dödstal det blir för mycket för deras svaga psyken.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Exakt. Fattar inte hur man kan sitta här som frisk 18-60 åring och på riktigt vara rädd för att dö av detta virus. Då är man fan bra hypokondrisk. Om 4 veckor är det glömt och dessa går tillbaka för att nojja över cancer och hjärtproblem lol.

Även 20-åringar lär inom en snar framtid ligga i korridorerna på Sjukhusen o ropa efter mamma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Men vad har du att säga om de tusentals dom har Corona men som sitter hemma istället för att bli bättre? Dom flesta är ute i samhället igen och blivit bättre.

Förstår inte vad du menar. Den som är sjuk eller känner sig sjuk ska vara hemma, isolerad. I dag sa man att detta även gäller familjen runt den sjuke. Restriktionerna blir hårdare och hårdare. Man måste följa med nu, och ta sitt ansvar som SVENSK. Eller hur?
Citera
2020-03-17, 17:54
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Det är tydligt att alla kan inte ta in verkligheten, det är jobbigt att göra det men jag tror det är ännu jobbigare att leva i förnekelse, för någonstans tar hjärnan in och det kostar på orken att trycka ner sanning som är så klar och tydlig.

Ja, och tyvärr är Sverige fulla av sådana här, och det är tack vare de och hur de röstar som vi har problem även med invandring.
Citera
2020-03-17, 17:55
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad tycker du befälet ska göra isf?

Utdela andningsskydd till alla i befolkningen och kräv att de ska vara på i umgänge/ närhet med andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det körs framförallt PCR.
Finns det något utöver PCR?
Citera
Medlem
Nu skiter jag i alla argument och tyckanden hit och dit, för och emot.
Det går ändå åt helvete med allt! Människan utrotar sig själv. Moder Jord slår tillbaka
efter hårhundraden av systematisk våldtäkt på Naturen.
Har köpt en fin 12-årig singel malt whisky 750ml. Ikväll ska jag bli full! Skål, mina vänner!
Citera
2020-03-17, 17:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Jag är en av dessa hypokondriker. Logik biter inte på oss. Halva min hjärna säger att jag är frisk och i fin form, andra halvan säger att jag kommer att dö när som helst. Ångrar nu att jag inte gick i KBT innan denna skit började.
Jag är normalt sett ganska lugn, vet vad som funkar o inte funkar i de flesta fallen, påläst inom medicin jag själv tagit mmm. Hetsar inte upp mig i onödan, springer inte till vårdcentralen för skitsaker, kurerar hemma osv.

Men

Vdg corona så känns det som ett krigsanfall. Som att man ser en bomb falla rakt mot en men man hinner inte springa iväg. Trots att bomben går i värsta slowmotion. Bomben är coronavirus som hotar döda eller skada oss alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Förstår inte vad du menar. Den som är sjuk eller känner sig sjuk ska vara hemma, isolerad. I dag sa man att detta även gäller familjen runt den sjuke. Restriktionerna blir hårdare och hårdare. Man måste följa med nu, och ta sitt ansvar som SVENSK. Eller hur?

Men jag är inte svensk, har endast svenskt medborgarskap och bor i Sverige. Så vad gäller för mig?
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Italien lär väl komma med sin dödsrapport snart? drygt 1850 är i kritiskt läge där nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in