2020-03-17, 16:39
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Det var inte 100 000, vill minnas att jag såg det någonstans men iaf 44 000

http://weekly.chinacdc.cn/en/article/id/e53946e2-c6c4-41e9-9a9b-fea8db1a8f51
Tack. Sköt om dig. Allt kommer bli fine till slut!
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag såg det själv på TVn.
Det var även med på reprisen.
Sverige är Kina. Minus handlingskraft.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Hur kommer det sig att tysklands dödsprocent ser så mycket bättre ut än italiens just nu?
Har de betydligt bättre sjukvård eller?
De ligger ett par veckor efter Italien.
De har avsevärt fler intensivvårdsplatser.
De är förvarnade.
Italiens sjukvård håller hög klass, det har påpekats tidigare i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Hur kommer det sig att tysklands dödsprocent ser så mycket bättre ut än italiens just nu?
Har de betydligt bättre sjukvård eller?
Italien har en högre andel gamla i sin befolkning.
Citera
2020-03-17, 16:40
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Du missförstår mig. Jag tror mentaliteten som orsakar att man bunkrar, är samma mentalitet som orsakar ofrivilligt celibat. Du bunkrar för att du är självisk och feg.

Å människor bunkrar inte, de flesta av oss håller lugnet, patetiska våp bunkrar, vi andra skrattar åt dem, men de äldre gråter, då bunkring är en direkt attack emot de äldre. Bunkrar man måste man skita helt i våra pensionärer.

Är det några som ska bunkra så är det de äldre.
Citera
2020-03-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast i Sverige är det många som hävdar att munskydden är helt verkningslösa. Konstigt nog så ser man att experter runt om i världen också bär munskydd.....

Det är väl lite att få källor att överväga sälja till stat och sjukvård i första hand än att konkurrera med en intresserad allmänhet som skriker om samma saker.

Vad svenska experter säger är nog tämligen överflödigt så länge vi vet och ser vad övriga länders experter säger och göra. Kan inte vara så att världens enda egentliga experter samlats under Löfvens vingar, tror heller inte asiaterna hade sprungit runt med sådant om det inte behövts de anses generellt övermedel intelligenta jämfört med omvärlden.
Citera
2020-03-17, 16:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du kan inte bunkra längre för det är försent. Gå in på exempelvis Willy.se så ser du att det inte nästan går att köpa en konserv. Alla konserver och inlagda saker är till 95 procent slut.
Nudlar, pasta och en massa produkter är en bristvara så i ditt fall är det försent för att bunkra. Sorry, du skulle ha gått på tåget tidigare.

Jag gör en annan observation. Det är ett fåtal varor som inte finns. Men jag tror det beror på vilka som är kundkretsen. Tänker inte fördjupa mig mer i etniska och socioekonomiska spekulationer inte heller göra reklam för min ICA affär och få den stormad av hamstrande dårar från avlägsnare områden.

Köper bara veckoransonen i vanlig ordning men har tagit höjd för toapapper för det var helt länsat i går.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Men du kan inte hindra fortsatt spridning. Hur tror du det skulle gå till?
Trollar med knäna, precis som dina kompisar.
Men mina kompisar är bättre än dina på det.

Ge dej nu, är du snäll, du har mer eller mindre alla emot dig - t o m britterna är emot dig ...
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Varför är det inte realistiskt?

Om varenda djävla medicinskt lab på planeten jobbar treskift så har vi ett vaccin på 6 månader max.

Till dess kanske sjukvården och åldringarna kan besparas en massa lidande och umbäranden?

Såg en fet gammal 80 plussare med rollator på matbutiken idag. Jag kom gående med munskydd och latexhandskar, gubben glodde på mig som att jag vore en utomjording.

Är det inte dags att dra igång maskineriet så dessa stackare blir servade med mat och förnödenheter hela vägen hem utan att behöva ge sig ut i smitthärden och utsätta sig själv och resten av samhället för en onödig belastning?
Kan jag i och för sig hålla med om. Sex månader är möjligt, men äldre måste ofta ha vård och annan service för att klara sig, så att isolera sig helt ser jag som hart när omöjligt. I alla fall på längre sikt. Därmed inte sagt att man ska ta onödiga risker som mannen du refererar till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, detta är helt enligt mina prognoser också. Jag är en av de som man skrattade åt. Foliehatt och domedagsprofet hette det då. Nu har skrattet satt de jävlarna i halsen

Fortfarande en bit kvar till influensan 2017/18 med 20000 bekräftat smittade och 1012 döda. Men vi är på väg dit, och förmodligen förbi.

Det är naturligtvis ett svårt beslut och en avvägning om en nedstängning av samhället minskar eller ökar totalskadan. 2017/18 valde man att inte sätta tex äldreboenden och sjukhus i karantän eller på annat sätt försöka begränsa sittspridningen, nu gör man det.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
En majoritet av de svenska coronafallen - 57 procent - är män, enligt siffror från Folkhälsoomyndigheten.

De bekräftade fallen är mellan 0 och 99 år och medelåldern på de smittade är 47 år.

Fortfarande har majoriteten av fallen smittats utomlands och de flesta av de som smittats i Sverige har fått viruset av någon som varit utomlands. (Aftonbladet)
Slår vad om att det är iranierna. Vi har långt fler män än kvinnor i Sverige. Även bland dem.
Citera
2020-03-17, 16:42
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Finns det någon bra förklaring till att just Spanien drar iväg så hiskeligt i dödsfall just nu? Borde inte Frankrike, Schweiz, och Österrike vara mer utsatta med tanke på närheten till Lombardiet?

Sydeuropa vet du. Bor med äldre släktingar, pussar varandra, dåliga hygienrutiner på sjukhus (hos läkare och sköterskor).

Spekulation givetvis. Mycket turism?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in