Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Jo men att de kan vara smittspridare utan att veta om det gäller ju även alla som jobbar på sjukhus, i storkök, handlar mat åt familjen, hemtjänst som besöker äldre och sjuka, personal i nödvändiga butiker, de som sköter leveranser och alla andra som måste hålla det viktigaste igång. Man kan ju inte stoppa spridningen och göra samhället helt sterilt. Inte ens sjukhusen klarar ju av att hålla koll på alla patogener som cirkulerar där, och då pratar jag inte om corona utan om hur det alltid varit. Så frågan är om det inte är lite spel för gallerierna att stänga in en stor del av den friska befolkningen när det ändå är så många potentiella smittspridare som cirkulerar i samhället.
Är det verkligen linjärt, så att om hälften håller sig inne så sprider det sig hälften så fort? Om jag utsätts för hälften så mycket smitta, har jag då bara hälften så stor risk att bli sjuk? Jag tror det är där haken ligger, att risken vid exponering för smittamnen inte nödvändigtvis är linjär.
Hellre än känslosamma utspel om hur hemskt och katastrofalt allt är skulle jag vilja se lite nykter och kvantitativ analys om hur smittspridning fungerar. Om jag bara andas in x viruspartiklar istället för 2x viruspartiklar, klarar jag mig då?
Du är alldeles säkert inne på rätt spår tror jag, vi har diskuterat det här ganska mycket tidigt i tråden.
För att en smitta skall överföras måste ett antal omständigheter föreligga.
Tillräcklig mängd viruspartiklar vs mottaglighet är en omständighet.
Mottaglighet är relaterat till status på immunförsvaret.
Yttre faktorer påverkar också virusets möjlighet att vara aktivt.
Mycket komplext.
Knappast linjärt.
En person kan smitta en annan person, men också hundra andra personer, således kan man inte säga att om hälften är isolerade så sjunker antalet smittade med hälften.