2020-03-17, 15:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Antar att du kör isk? Då beskattas alla insättningar enligt schablon (<0.1% av summan). Du beskattas även baserat på kontots värde 1/4, så du tjänar en liten skatteeffekt genom att vänta med insättningen tills efter det. Åter igen är den skatteeffekter i storleksordning <0.1%.
Den lilla vinsten med att vänta med ISK-insättning till 1 april är mindre än 1 minuts upp/nergång på börsen. Ser man köpläge sätter man naturligtvis in på en gång. Å andra sidan kan man ha fel, och om man då väntade till 1 april av ren små-snålhet så kan kurserna vara lägre.
Citera
2020-03-17, 16:03
Medlem
Är det bara jag som är sugen på Boeing? Ner med ca 2/3 på en månad. Men är det dyrt att handla med utländska aktier?
Citera
2020-03-17, 16:14
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Det är knappast vanliga investerare som står för denna volym dag efter dag om det är det du tror. Man tar hellre statsobligationer utan ränta än en potentiell enorm negativ utveckling på börsen. Alla vill in i dollarn just nu.
Vilka är "vanlig investerare" respektive "Man"?

Småsparare i fonder som säljer i panik kan få stor effekt. Stora institutionella placerare håller inte på med tajming.

Det säger sig självt att en flykt från aktier till något av nollräntealternativen bara blir lönsam om du ser till att återvända innan den sista som drogs med i paniken har sålt.

Det är möjligt att det pågår samma katt- och råttalek till dollarn, men jag trodde att carry-trade till stor del hade upphört sedan förra finanskrisen. Dollarn och euron har bara stigit svagt mot kronan hittills.
Citera
2020-03-17, 16:16
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Nu tror jag att det har vänt. Botten infann sig igår förmiddag. Imorgon slänger jag in katjingen.
Citera
2020-03-17, 16:18
Medlem
MrBabyBoys avatar
Vad tror ni om läkemedelsbranschen?
Citera
2020-03-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Är det bara jag som är sugen på Boeing? Ner med ca 2/3 på en månad. Men är det dyrt att handla med utländska aktier?
På Nordnet kostar det ungefär 0,15 procent av totalbeloppet för aktierna.
Citera
2020-03-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Nu tror jag att det har vänt. Botten infann sig igår förmiddag. Imorgon slänger jag in katjingen.

Varför då? Inte för att jag inte skulle bli JÄVLIGT glad men vi hade fina rekyler förra veckan också.

Fick två mail från Avanza idag. De är tydligen skyldiga att meddela innehavaren om depån gått ned 10, 20, 30 %.

Vilken tur att de meddelade mig för jag hade ju ingen aning innan
Citera
2020-03-17, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r

Inte mycket. Flygresandet kommer att vara på en lägre nivå under en lång period. En flottas nya plan kommer främst att komma från bolag som gått omkull. Existerande ordrar kommer att strykas. Personligen ser jag ingen efterfrågan på nya plan på ett par års sikt. Frågan är hur lågt Boeing och Airbus kommer att gå samt om de vill överleva över huvud taget (Det kommer de, skattepengar kommar att rädda dessa bolag, men de borde kanske inte om marknaden fick bestämma)

Själv funderade jag på att korta boeing , men av samma anledning som Norweigan - vilket det hintades om idag - kommer att överleva på grund av att staten griper in.

Skulle vara så mycket lättare, för att inte säga sundare, om politikerna kunde hålla sig undan utvecklingen.
Citera
2020-03-17, 16:24
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Varför då? Inte för att jag inte skulle bli JÄVLIGT glad men vi hade fina rekyler förra veckan också.

Fick två mail från Avanza idag. De är tydligen skyldiga att meddela innehavaren om depån gått ned 10, 20, 30 %.

Hade nog varit bättre om pensionsmyndigheten hade samma krav. Det finns många utan koll på sin premiepension.
Senast redigerad av FB-das1 2020-03-17 kl. 16:26.
Citera
2020-03-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Hej herr fisk. Hur går det idag? Köpte bull?

Tjena! Gjorde en liten hacka på bull i morse och höll kvar min mini-s från igår som först låg minus men återhämtade sig strax efter lunch då jag sålde av den med 18% vinst.

Hade dock tur med vilka jag valde just idag, varit kass omsättning i en del certifikat under förmiddagen.
Citera
2020-03-17, 16:33
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous

Flera goda nyheter idag. Börsen har gått upp. USA går upp. Och Folkhälsomyndigheten har basunerat ut: "Tittar på toppen av ett stort, stort isberg. Allmän spridning på de flesta håll i Sverige". Tack Folkhälsomyndigheten!

Citat:

Det är verkligen tragikomiskt.
Citera
2020-03-17, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FB-das1
Hade nog varit bättre om pensionsmyndigheten hade samma krav. Det finns många utan koll på sin premiepension.

Absolut. Det ska dock alltid vägas mot den panik som skulle bryta ut bland befolkningen.

Det som är lite humor i detta fallet är att Avanza är ”lite” sena på bollen med den tio procentiga nedgången eftersom mailet kom idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in