Citat:
Absolut, där är jag helt med dig såklart, om det nu är så. Tills man är säkra på hur viruset agerar bör man ju egentligen ta säkerheten främst. Ett sånt här virus borde dock inte kunna lägga sig latent. Epstein Barr och herpes gör det, men de är DNA-virus. HIV är ett exempel på RNA-virus med den unika egenskapen att, om jag förstått detta rätt, binda sig till cellernas DNA - de flesta RNA-virus stannar i cytoplasman.
Att Sars-2 skulle vara 1000 gånger så effektivt gällande att binda sig till celler som sin föregångare, pga en "hiv-liknande" mutation, verkar däremot vara något av en rubrikanka - det innebär att viruset förutom att attackera ACE-2 också kan ge sig på proteinet furin, vilket öppnar upp många fler celler. Influensa gör typ samma grej som Sars-2 i den bemärkelsen, såvitt jag har förstått saken. Kom ihåg att SARS bara smittade 8000, 1000 ggr högre förmåga är alltså ifrån en nästintill obefintlig nivå.
Men jag kan ha missförstått. Problemet är om Sars-2 faktiskt beter sig som HIV i den större bemärkelsen, att det är ett kroniskt tillstånd som vägrar ge vika. Isåfall har vi en situation som är omöjlig att vare sig förutspå eller överblicka, och där slutdestinationen är okänd.
Om jag har fel i något av ovanstående, eller om någon har information att bekräfta eller tillägga, får någon gärna korrigera mig. Med tanke på all information som passerar blir minnena flyktiga.