2020-03-17, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja

I sådant fall handlar det om att rädda sjukvården.

Om viruset istället lägger sig latent är det enda rätta att göra att stoppa det till varje pris. Populism är inte nödvändigtvis anledningen till WHOs nya linje.
Absolut, där är jag helt med dig såklart, om det nu är så. Tills man är säkra på hur viruset agerar bör man ju egentligen ta säkerheten främst.

Ett sånt här virus borde dock inte kunna lägga sig latent. Epstein Barr och herpes gör det, men de är DNA-virus. HIV är ett exempel på RNA-virus med den unika egenskapen att, om jag förstått detta rätt, binda sig till cellernas DNA - de flesta RNA-virus stannar i cytoplasman.

Att Sars-2 skulle vara 1000 gånger så effektivt gällande att binda sig till celler som sin föregångare, pga en "hiv-liknande" mutation, verkar däremot vara något av en rubrikanka - det innebär att viruset förutom att attackera ACE-2 också kan ge sig på proteinet furin, vilket öppnar upp många fler celler. Influensa gör typ samma grej som Sars-2 i den bemärkelsen, såvitt jag har förstått saken. Kom ihåg att SARS bara smittade 8000, 1000 ggr högre förmåga är alltså ifrån en nästintill obefintlig nivå.

Men jag kan ha missförstått. Problemet är om Sars-2 faktiskt beter sig som HIV i den större bemärkelsen, att det är ett kroniskt tillstånd som vägrar ge vika. Isåfall har vi en situation som är omöjlig att vare sig förutspå eller överblicka, och där slutdestinationen är okänd.

Om jag har fel i något av ovanstående, eller om någon har information att bekräfta eller tillägga, får någon gärna korrigera mig. Med tanke på all information som passerar blir minnena flyktiga.
Citera
2020-03-17, 15:54
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det finns bara ett medelvärde, och det är 5 dagar

Läs lite fler artiklar i så fall...........
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
jag undrar de som har dött hittils i corona äldre om deras närmaste har besökt de innan döden löper de en risk att också dö i corona .
Citera
Medlem
khoroshos avatar
Hjälp! Jag jobbar som vikarie på grundskola. De har bestämt att inte stänga skolan ännu trots att hälften av eleverna och lärarna är borta pga sjukdom eller i förebyggande syfte. Det är stor kris pga detta och jag har blivit insatt resten av veckan. Jag funderar dock på att strunta i det, men jag är beroende av detta jobbet. Läget är underligt bland personalen då de enbart pratat om corona idag. Lärarna som är kvar verkar idogt vänta på att de bara follow suit och stänger skolan ett tag.

Vad hade ni gjort? Stannat hemma eller tagit den eventuella risken att jobba? Det är korta pass så jag kommer ej vara i kontakt med många elever. Vi har alltså inga konstaterade fall ännu men det är väl bara en tidsfråga..
Citera
2020-03-17, 15:55
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Dessa frågor är ju redan besvarade i de länder som sedan länge har infört dessa åtgärder.

kan du då vara vänlig och berätta hur dom löst dessa frågor eller är det som jag misstänker; du har ingen som helst aning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Inte lika långsamt som andra verkar tro heller. Vilket var min poäng med mitt inlägg. Kommenterade mest för att när du kände att du behärskade ett område så var det dags att plocka fram negativa epitet fast du inte ens kunde högstadiematte för två veckor sedan.
För övrigt så även köttindustrin kommer att få det svårt eftersom mycket av de vi konsumerar är import. Alternativt packas utomlands. Vilket inte rör mig personligen i ryggen för jag äter inte rött kött.

Komiskt att du är så korkad att du inte förstod att jag hade rätt, Sydkoreas ökning har genererat i 8000 fall, jag svarade kring att ökningen som visade påstod skulle äga rum var löjligt överdriven. Att du inte missuppfattande kontexten av vad jag skrev säger mer om ditt bristande intellekt än något annat.

Covid19 är inte den stora skräcken, det är vad som väntar med antibiotikaresistenta bakterier som bör göra folk väldigt oroade. Kul när en vanlig lunginflammation tar död på en när antibiotika inte biter längre. Då hade jag varit död många gånger om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
12 timmar till 27 dagar är spannet.
3 -5 dagar är det vanligaste medlet, för att smitta jag sett, alla verkar säga olika,

Grymt. Tack!
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Det där är felciterat. Det man säger är att utan ytterligare restriktioner kommer tillgängliga sjukvårdsresurser överbelastas, antagligen åttafalt. Flockimmunitet blir resultatet oavsett.

Men immuniteten är inte studerad för Corona ännu. Mers har 6 månader o ingen vet hur länge SARS-2 ger immunitet. Dvs om man plattar till kurvan så hinner folk tappa immuniteten om tiden blir för lång. Därför pratas det om att vår exit strategi kan vara beroende av vaccin om immuniteten är för kort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claudia
DN slår nu upp stort att de "talat med experter" som dömer ut skolstängningen i Japan som ett PR-trick.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/stangda-skolor-doms-ut-som-pr-trick-i-japan/

De har talat med Masahiro Kami, från ett "oberoende forskningsinstitut" som uppges heta Medical Governance Institute.

Sen har de pratat med Koichi Nakano, professor i statskunskap vid Sophia University och känd regimkritiker, är inne på samma linje.

Utöver dessa två källor så tycker några föräldrar till och diskuterar att det är jobbigt ekonomisk och med barnpassning samt oroar sig för barnens utbildning.

DNs ingress lyder: "Japanska experter som DN har talat med dömer ut beslutet som ett pr-trick från regeringen som saknar vetenskapligt stöd."

Jag kan meddela att skolstängningen har stort stöd bland normalt folk, alla fattar allvaret då många i befolkningen är gamla. DN har verkligen blivit en cp tidning.
Visst är det ett PR-trick att stänga skolor om man inte följer upp med alternativ eller barnomsorg för dom som behöver. Sverige är ju för en gångs skull smart nu då gymnasieskolor stängs och man samtidigt inför "distansundervisning" (att hålla ungarna hemma). Sent men bättre än inget för nu minskas smittspridningen i skolor och i kollektivtrafiken.

Dom flesta fattar att det hindrar smittspridning precis som att stänga en skola med vinterkräksjuka snabbt gör. Anställda på DN och andra känner väl en stor skräck att ha sina ungar hemma. Ungar! vilket helvete för folk i karriären verkar det som.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
En lite mer ekonomisk fråga:

Trump ger nu 850 miljarder i ett krispaket. Kommer detta ha någon nackdel längre fram? Varför inte press ut miljarder pengar hela tiden om det inte finns någon nackdel eller negativt med de här enorma summorna?

Vad jag lärt mig under livets gång är att allting har en för och nackdel. Positivt och negativt. Ying och Yang t ex.

Tumpeten ger det till bankerna! Trumpeten är en charlatan, FED printar och printar och kan printa hur mycket som helst, de har själva medgett detta om och om igen, fins ingen bas, dollarn är FIAT!
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Sverige.
Total cases: 1,190.
Total recovered: 1.

Ingen fara det här inte!

Vi följer inte upp genom att friskförklara folk. Det slösas inga resurser på det och därför rapporterar vi inte in de siffrorna.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxenpankan
Varför pratar inte alla och envar om det här? https://www.dailymail.co.uk/news/article-8115879/COVID-19-Australian-researchers-CURE-coronavirus.html

Borde inte det vara en meganyhet? Jag förstår att metoden inte är tillräckligt vetenskapligt testad men för folk som ligger på dödsbädden så borde det väl ändå vara värt att prova att slänga i sig lite sådana mediciner? Känns som man inte hör alls mycket om den här potentiella lösningen.

Det behövs omfattande studier för att komma fram till vad som fungerar.

Att ge sjuka HIV-medicin, malariamedicin, reumatismmedicin, hostmedicin, spillolja eller vad fan som helst och patienten tillfrisknar så är inte det ett bevis för att medicinen gjorde patienten frisk, hen kunde ha blivit frisk ändå, vi brukar bli det därför att kroppen är konstruerad för att bota sig själv om den får optimalt med "bränsle".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in