Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
Mer idioti. De dyrare maskerna har ett utandningsfilter, hur skyddar de andra? En mask skyddar främst dig själv och ja, masker fungerar.
Att masker är till för sjuka är ett MSB-desinformationsmeme som används för att lura svenne att inte köpa en egen mask, sjukvården är helt beroende av att det finns masker tillgängliga hos svenska grossister eftersom vi inte har några lager och om några miljoner svenskar köper mask samtidigt så får politrukerna problem att förklara varför de inte kan fixa basmateriel till svensk sjukvård. "Våra superdyra konsulter sade ju att det här med lagerhållning är en onödig kostnad, själva har vi ingen aning om vad vi gör, tihi, fråga oss om vår jämställdhetsplan och vår genuscertifiering istället!"
Konsekvenserna av det här MSB-desinformationsmemet är att mängder av svenskar nu kommer att bli infekterade helt i onödan eftersom de nu tror att mask inte skyddar.
"En mask skyddar främst dig själv och ja, masker fungerar" - Det kan säkerligen underlätta lite för dig själv med en mask, men marginellt. Jag har personligen inte sett någon som har MSB-mask utan här kör samtliga riktiga "läkarmasker"
Huvudsaken är att ANDRA inte ska smittas av dig.
Jag måste arbeta denna vecka, vilket kräver att jag tar mig till jobbet med metron och jag bor i en metropol i södra Europa. Det finns inget alternativ för mig helt enkelt.
Jag använder inte dessa MSB-masker och jag har inte sett någon använda en sån här. Däremot vanliga munskydd.
Då jag åker metron, arbetar mitt i stadskärnan och tyvärr måste arbeta på kontoret istället för hemma väljer jag därför att ha ett vanligt munskydd och ev. handskar när jag tar mig via metron från A till B för att undvika att andra drabbas av min eventuella symptomfria smitta då jag är utanför riskgruppen och är 20-30 år gammal.
Jag bor inte heller i Sverige och följer inte svenska nyheter eller svensk information gällande Corona av självklara anledningar, då man tydligt ser hur efterbliven regeringen är i vanlig ordning, så jag vet ingenting om denna "MSB-desinformationmeme".
Varför ens argumentera saken.
Ha mask om du vill, eller skit i det. Bättre att någon åtminstonde försöker att dra sitt strå i stacken än att alla är kollektiva idioter som helt undviker alla åtgärder.