2020-03-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
varken du eller jag vet hur många som har smittan just nu i Norge eller Sverige. Det är ingen som vet. Det är ingen som vet när ett vaccin kan vara på plats.besöka läkare

Du vet kanske att det finns mängder med rapporter med mängder av teorier om i princip vad som helst
.
Om ett år vet vi vad som fungerade. Problemet med att sätt människor i karantän är att den inte efterlevs av många och den kan inte vara absolut Människor måste gå och handla mat läkare för andra undersökningar än Corona. Mat måste produceras och transporteras till affärer mm Så att välja ut en grupp t.ex skolbarn är ingen karantän på riktigt. Det är ett sätt att visa handlingskraft för en nervös befolkning som inte begriper bättre

När förskolorna stängs och dagisbarnens börjar klättra på väggarna där hemma, lär ungarna hamna på lekland och dylikt.
Citera
2020-03-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Strategien i Italia i början var den samme som i Sverige nu, la folk gå ut, ikke stenge noe, vente å se ...

Ser hvor bra det gikk !

Verkligen inte. Vi har infört restriktioner på ett betydligt tidigare stadium än vad Italien gjorde
Citera
2020-03-17, 15:34
Medlem
Agphyss avatar
"Så länge kan viruset överleva
På kartong: Upp till 24 timmar.

På rostfritt stål: Upp till 72 timmar.

På plast: Upp till 72 timmar

På koppar: Upp till 4 timmar.

I luftburet tillstånd (aerosol): Upp till 3 timmar."

https://www.nyteknik.se/innovation/sa-lange-kan-coronaviruset-overleva-pa-olika-ytor-6990926
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Plus att Sverige stoppade direktflyget från Teheran på ett tidigt stadium, (kunde dock ha skett ännu tidigare).

Tidigt stadium? Var inte sverige sist med att stoppa?
Citera
Medlem
Idittfejss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Efter att jag hade skrivit förra inlägget så sätter jag mig vid köksbordet och dricker en kopp örtte med en knäckebröds macka. Från köket har jag utsikt över motorleden och en bensinstation.
Nu har flödet av lastbilar nästan upphört helt. Vanligen så kommer det 10-15 st stora med jättesläp på rad och sedan några enstaka och en ny stor karavan, vid den här tiden och sedan ökar det fram till kl19 ungefär.
Nu undrar jag hur ska mat komma ut till affärerna? Nej, den kommer inte ut, uppenbarligen. Läskigt.

Vinden viner ödsligt i träden på gården.

Dramaqueen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Verkligen inte. Vi har infört restriktioner på ett betydligt tidigare stadium än vad Italien gjorde

Vilke restriksjoner? Sverige har ikke gjort noe som helst?

Hälsopersonell som man vet är smittad, går fortfarande på jobbet!
Citera
2020-03-17, 15:35
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja men att stifta lagar kräver ju lite tid. Bara att få fram direktiven att skolorna fick stänga om huvudmannen frågat expertis tog cirka 1,5 vecka. Så om de ska stänga skolorna utan rekommendation från FHM tar ju säkert 1 vecka. Det är lite sent.

Skulle önska att FHM lyssnade på regeringens vädjan, och bara i morgon sa att de stänger skolorna. Regeringen är redo att agera, enligt presskonferens idag.

Källa på att regeringen vädjat till FHM. Visst kan det finnas skäl till att stänga skolor då främst enstaka skolor eller skolor inom ett begränsat geografiskt område. Men att stänga samtliga skolor i landet skulle vålla extremt stora problem. Om barn till vissa samhällskritiskt viktiga föräldrar t.ex verksamma inom sjukvård åldringsvård skulle undantas från karantänen så uppstår frågan vilka är de som har samhällskritiska jobb. Hur ska barnen tas om hand om inte föräldrar gör det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Om du känner dig trygg med vad regeringen och deras experter säger, trots deras motsägesefulla svar från ena dagen till den andra så har du nog svårt att tänka själv.
Att folk är oroliga i tråden är inte konstigt med den massiva skrämselpropagandan MSM kommer med varje dag.
Att kalla oroliga människor för foliehattar säger mer om din egen dumhet än att dessa har fel!
Om du lyssnat på vad Tegnell har sagt de sista dagarna, så borde du förstå att han och regeringen vill ha en kontrollerad flockimmunitet.
Nu är situationen så uppjagad av media trots att antalet smittade är okänt och antalet sjuka och döda inte redovisats av Tegnell. Vad tror du det beror på? Fram tills idag var det ingen som visste att viruset är luftburet, media har ännu inte rapporterat om det, en sån sak skapar misstro för för regeringen och media när dom kan läsa dessa uppgifter på nätet. Jag tänker närmast på personer som liksom du är bekvämt hjärntvättade till att inte tänka själv och istället tror på allt som regeringen och svenska medier säger.
Hurvida expertisen finns hos Tegnell och övriga som uttalat sig i media är lätt att avslöja. Dom står handfallna och vet inte ett smack om hur dom ska agera, istället för att titta på länder som lyckats begränsa virusets spridning gör man tvärt emot och väljer en egen väg. Detta medans deras svar på majoriteten av frågorna är "vi vet inte", så mycket för deras expertis!
Dom kommer få sin flockimmunitet trots att 14% av de som tidigare varit sjuka i Corona blivit smittade igen, och då är det endast Kina som rapporterat om detta.
Vad ska Tengman säga om detta?

Har du någon källa för att smittan är luftburen?
Misstänkt det länge nämligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vilken fin karta. Bättre än flera "officiella" kartor jag sett.
Den var bra när man ser olika delar av länderna. T.ex. Kina och Mellanöstern var något förvånande.

Europa var dock deprimerande.
Har ända sedan detta viruselände började förstått att Europa, velande Europa skulle drabbas värst.

Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Så fint. Klar och tydlig och snygg (mitt i allt elände). Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Vilken fin karta den borde läggas in först i tråden när du nu tänker uppdatera dag för dag MODERATOR vad sägs

Tack för det. Uppdaterade nu ytterligare. Mest att jag delade upp Iran och Spanien i ännu mindre distrikt. Delade även upp Island. Sen lite små uppdateringar lite vars stans, men väntar på att mer data från idag i Europa kommer. Sverige är bland annat uppdaterat med uppdatering 14:30 idag. Enda ändringen i färg var att Örebro och Västerbotten ändrade färg ett hack upp från 30-50 till 50-100.

https://i.ibb.co/d7ywNDx/covid19-20200317-2.png
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurraitrafiken
Så bra att du har ansiktsskydd, då kan du kanske upplysa om var dem finns o få tag på eftersom det iaf varit slut överallt i Sthlm i flera veckor!!! Så inte så lätt att använda ansiktsskydd när det inte finns att få tag på!!!!

Av någon knepig anledning så började jag med "prepping" för några månader sedan, har köpt in en stor mängd av olika saker jag kan behöva i händelse av kris.
Det mesta av det är inköpt direkt ifrån Kina, som andningsskydden vilket blir lite ironiskt. Samtidigt är jag även beredd på kontakt med nukleär och kemisk attack.

Att vara en "prepper" innebär att vara förberedd på det värsta och ändå hoppas på det bästa.
För de som inte förstått det i tid kan jag bara önska lycka till.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
IVF stoppas vilket bör indikera på att vi inte vet hur gravida kvinnor påverkas, eller rättare sagt fostret. Så man ska kanske inte planera in för barn nu, de par som gör det. ihttps://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nbb7J/provrorsbefruktningar-pausas-pa-grund-av-coronaviruset
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har länge förespråkat den sista taktiken.

Jag sitter också i en egen karantän. Har fått vänja mig med telefonmöten och att arbeta hemma.
Skönt iof att kunna undvika pestsmittade.
Ja det är skönt men jag känner mig som en instängd pestråtta.
Får inte undersöka mig fast jag har torrhosta, börjat få ont i högra lungan, ont i kroppen, huvudvärk, igentäppta luftrör, igen.
" du har förmodligen, eventuellt vanlig influensa som tagit om igen"
Diagnos genom telefon.
Skit det samma då. Än lever jag. Får väl ha det jag har ett tag då.
Läsa på lite om alla konstiga virus och hur COVID-19 föddes ur ett annat coronavirus SARS- CoV-2. Vad är Cov-1- nånting, dethåller jag på att kolla. Måste ju finnas det också.
Tänker mig också att COVID-19 eventuellt kan bli ett COVID-20 när man vaccinerat folk. Ett vaccin jag kommer att säga nej till. Panikvaccin som tagits fram under ett par månader när det annars skall genomgå olika faser i lab under 3-4 år för att se biverkning samt dödlighet innan det kliniskt testas är inget jag vill vara försökskanin till.
Förstår definitivt inte hur kvinnan i USA ställer upp på fas 1. Testa biverkning samt dödligheten på henne.Undrar om hon är medveten om hur många år det skall testas i lab innan det ens får testas kliniskt. Jag tror inte att hon har informerats om det. Eller också är hon beredd på att dö eller få en biverkning hon måste leva med resten av sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in