2020-03-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Men det tar ju över 1300år (500000 dagar) om det smittar lika fort som du påstod för två veckor sedan. Så oavsett virus så är det väl ingen mening att oroa sig. Om 1300år lever inte jag.

Det smittar inte extremt fort som vissa verkar tro, jag är inte för egen del heller oroad för min egna generation då vi inte är i en riskzon. Det har dock en enorm påverkan på övriga samhällets funktioner. Företag stänger ner, skolor och universitet likaså, resebranschen har havererat totalt och tusentals inidvide i Sverige har blivit arbetslösa.

Och detta är dessutom början, vänta till antibiotikaresistenta bakterier med anledning av köttindustrin blir än mer problematisk, då kan vi dö sjukdomar vi knappt bryr oss om idag.
Citera
2020-03-17, 15:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Vi lär fortfarande se en global ekonomisk kris utan dess like. 2008 krisen kommer inte varan något jämfört med kommande kris(2020).

Ja den kommer att bli massiv, trots att vissa förutspår att återhämtningen ska gå snabbare än det gjorde efter 2008.
Citera
2020-03-17, 15:21
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Säg att 2 miljoner finnar insjuknar, dvs. ca 35-40%. Då är 10000 bara 0,5% av de insjuknade. Det är inte så mycket.

Tror 10.000 baserades på att 20-25% skulle bli smittade
Citera
2020-03-17, 15:22
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Vi kommer se många hemlösa och fattiga personer vars privatekonomi har gått under. Företag kommer varsla MÅNGA personer trots de fått ta del av krispaket(Hoppas de inte använder dessa pengar som aktieutdelning till aktieägarna). Jag vill inte ens tänka på egenföretagarna inom berörda branscher som borde få ta del av krispaketen. Och nämn inte ens integrationen. Brott kommer kanske öka till resultat. Vi får se.

Jag gillar ditt användarnamn förresten. Kreativt!

Företag e som företag e..... tyvärr.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Enligt Sveriges lag är det så. De har sagt det flera gånger på presskonferenser att de (regeringen) inte kan stänga skolor utan de måste ha direktiv från FHM som bestämmer om man stänger skolorna.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/sveriges-skolor-far-battre-mojligheter-att-hantera-effekter-av-coronaviruset/

Ditt andra citat syftar på när en Huvudman tex en kommun eller friskolekoncern kan stänga en skola. regeringen kan självfallet stifta vilka lagar som helst under förutsättning att riksdagen godkänner dom. men eftersom FHM inte ser någon anledning till att stänga skolor ser naturligtvis inte regering det heller. Det tyngsta skälet att stänga skolorna är att trösta spattiga okunniga människor som skiter i de problem som kommer att uppstå på grund av en stängning. Det är ett synnerligen lättviktigt skäl
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Får väl skicka en räkning till Peking.
Nu ska det sägas till deras försvar att kineserna skickar ut mycket hjälp till andra länder i kampen mot viruset.
Fast det var därifrån eländet kom också.

De för ju en PR propaganda om att det är Sveriges och USAs fel att de inte vidtagit tillräckligt med åtgärder för att minimera smittspridningen. Allt för att de inte ska stå till svars för detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Lol, att du inte hänger med är ju det som är så roligt och klarar bara att se en sida av komplicerade förhållanden.

Är du mentalt efterbliven? Jag har hela tiden varit för att stänga gymnasieskolorna. Skrev senast igår att jag önskade en distans lösning. Tycker inte att skolorna ska vara öppna bara för att vissa elever har det kämpigt hemma.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Ja jag blir så förvirrad så jag fattar snart inget alls om hur jag ska beté mej 😱
Allting har ju varit så TVÄRSÄKERT!!! ”Mitt land stänger inga gränser” ( en omarbetning från mitt europa bygger inga murar) ”Att stänga skolor är fel!!! ” ”Sverige kommer inte att drabbas”
Hur fan ska dessa experter ha det?!?

Fatta ett eget beslut om du inte vill bli en av de smittade till att börja med.
Använd andningsskydd och handskar, tvätta händerna när du kommer hem.

Jag var ute och handlade idag i Västerås och det är bara jag som bär skydd mot smittan.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Såklart att det så småningom kommer mycket kraftigare restriktioner. Grejen är att det inte går att upprätthålla särskilt länge och att man därför inte kan ta till det vapnet för tidigt

Jag håller absolut inte med där. Sorry.

I alla situationer, oavsett område, när man gör risk management och försöker implementera sk damage control proaktivt så är det väl beprövat att ALLTID lägga sina resurser i ett tidigt skede.
Oavsett om det handlar om en kris, ett byggprojekt, finansiella åtgärder, omorganisationer etc.

Gör man inte det så kommer den negativa effekten att bli mycket mer långtgående och riskerna kommer att bli mycket högre eftersom situationen inte är isolerad till just samma faktorer som gällde vid planeringens begynnelse.

Det tillkommer fler risker och faror som man tyvärr inte kan förutse, därför blir det enormt mycket svårare att hålla kontroll på de ursprungliga problemen, men samtidigt förhindra att nya tillkommer.

Man skulle agerat snabbt och kraftfullt från första början. Lagt mycket resurser på att bromsa upp smittspridningen så mycket som möjligt, och sedan låtit smittan "sippra" ut kontrollerat i takt med vår kapacitet och resursläge.

Nu gör man tvärtom, man låter viruset diktera hur vi ska hantera situationen. Det är extremt riskabelt. Det är ungefär som att inte proaktivt stoppa att en brand sprider sig på andra små ställen utan låta den ha sin gång, och sedan springer man och släcker eftersom.

Korkat och riskabelt.
Citera
2020-03-17, 15:23
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Det dere ikke har forstått, som alle andre land i verden nå har forstått, er at det ikke er en vinnende strategi å være "late mover".

For ganske snart, hvis dere fortsetter på denne kursen, kommer det en tid der sykehusene blir nedkjørt, kapasiteten blir sprengt og folk dør som ellers kunne bli reddet. Det er en tragedie i seg selv, men vil også rive i stykker samfunnets moralske og og kontraktuelle fundament.

Ingen noenlunde fungerende land, selv ikke Sverige, kan sitte stille og se på at et slikt scenario utfolder seg.

Derfor vil også dere måtte gå i lock down, men på et tidspunkt da problemet har blitt 100 ganger større. Derfor må lock down være hardere og vare lenger.

Det er alt en trenger å vite for å fastslå at vente og se-strategien ikke fungerer. Ja, det er fortsatt et problem på lengre sikt, men det problemet står vi overfor uansett hvilken strategi en velger.

Hvordan orker du, det er ju komplett håpløst å forklare noe til sånne idioter som han der. Men vent til han så mye som hoster selv, da blir det full panikk.
Citera
2020-03-17, 15:24
Medlem
Sätt en trasa och en flaska klorin i handen på varje afghan som driver runt så är snart Stockholm skinande rent.
Citera
2020-03-17, 15:24
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja den kommer att bli massiv, trots att exempelvis Anders Borg förutspår att återhämtningen ska gå snabbare än det gjorde efter 2008.

Jag har stor respekt för Anders B, men jag tror att det kommer lång tid för Sverige att återhämta sig från detta. Trots att företagen får hjälp med krispaket och så. Hur blir det med egenföretagarna? Får de ta del av krispaketen? Fortsätter det här bara någon månad till så kommer det ju bli katastrofalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in