2020-03-17, 14:31
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
To i Norge svårt sjuka, båda med pustehjelp. 40/50 år.
https://www.tv2.no/nyheter/11304079/
https://www.tv2.no/nyheter/11300688/
Morten 54 år:
Citat:
– Det var egentlig bare milde forkjølelsesymptomer de første fem dagene etter at han kom hjem fra Østerrike. Så smalt det, sier den 25 år gamle datteren.

Solberg Ruud synes det er vanskelig å fortelle. Dagene er kaotiske for familien på seks, men de har bestemt seg for å dele sin historie med TV 2 slik at andre skal forstå alvoret.

– Det som startet med litt vondt i halsen ble raskt verre. Han ble dårligere dag for dag, og i helgen besluttet en lege at han måtte legges inn på sykehuset, forteller Solberg Ruud.
Citat:
– Pappa er omtrent aldri syk og i god form. Man leser og hører om eldre som blir alvorlig syke av korona, så dette kom ekstremt brått på. Det har vært mye å ta innover seg på få dager, fortsetter hun.
Citera
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tycker att WHOs presskonferens som pågår samtidigt var intressantare. De propagerar starkt för att testa. Tyvärr har vi inte utrustning tillräckligt i Sverige.

Vi har varken utrustning eller viljan.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Danska myndigheter förbereder ett stickprovsprogram för att få en bättre bild av antalet coronavirussmittade. Människor ska kunna ta prov hemma, och resultaten ska sammantaget ”ge ett intryck av sjukdomsbördan i samhället”, säger Tyra Grove Krause på smittskyddsorganet Statens Serum Institut (SSI).
Hon berättar att Danmark för tillfället bara testar gravt sjuka personer för viruset sars-cov-2.
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-17/hemmatester-ska-ge-dansk-smittobild

Och i Sverige har vi inte ens testkit kvar i lager.
Citera
2020-03-17, 14:32
Avslutad
Ställde Norge och Danmark in sina skolor utan distansutbildning? Är det Sverige som är unika här som vill fortsätta utbildningen?
Citera
Medlem
Till er gymnasieelever som nu går över till distans:

Jag kommer ihåg att man kände sig odödlig som ung och jag kan också se till mig själv att jag inte hade suttit och pluggat hela dagarna om jag hade hamnat i en sån här situation. Jag förstår att världen utanför kommer locka.
Men det här handlar inte om er utan om de äldre och sjuka i samhället. Även om du personligen troligen inte kommer att bli särskilt sjuk om du blir smittad så kan du i din tur smitta någon som blir allvarligt sjuk så stanna hemma.

Med det sagt, lycka till med pluggandet och se det som en chans att höja era betyg medans ni kan ligga hemma i sängen eller soffan. Vilken lyx!

Till er elever som har en förjävlig situation hemma på olika sätt och som haft skolan som fristad som nu känner oro över att behöva vara hemma hela dagarna med era förövare.
Här är telefon nummer ni kan ringa för att få hjälp.
Bris: 116 111 (Under 18år)
Självmordslinjen: 901 01
Bup i er stad. (under 18).

Ni kan alltid vända er till socialen i er kommun om ni är över 18, googla socialen och er stad. På sena kvällar och nätter når ni jouren via 112, ni ber då att komma i kontakt med socialens jour.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det uppstod väl till och med offentliga orgier. Man skulle ju ändå dö snart, så varför inte passa på att ha lite kul den korta tid man hade kvar?

Jag vill också minnas att kung Magnus Eriksson flyttade sitt hov successivt där man såg att inte så många var sjuka/dog. Så ett visst hum om smittan hade man nog. Magnus Eriksson klarade sig och drunknade senare i Norge. Rätta mig om jag minns fel eller blandar ihop honom med någon annan.

Det var vanligt att flytta runt så. Fungerade ibland, inte alltid. Även högre drabbades. Ex.vis drottning Margareta dog i pesten.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Bra om man redovisar IVA-fallen.
Sen förstår ja fortfarande inte varför man inte bara stänger ner allt som inte är absolut nödvändigt, innan spridningen exploderar.
Man märker tydligt (inte minst när de pratar om skolan) hur man ska hitta lösningar på allt INNAN man ska hålla folk hemma istället för att tvärt om. Medan man förbereder växer smittan...
Jag tror att man försöker gå balansgång och undvika en total ekonomisk katastrof men samtidigt begränsa smittan så mycket som möjligt. Det är extremt svårt. För hårda åtgärder = alltför stor påverkan på ekonomin (mer arbetslöshet, mindre skatteintäkter, sämre välfärd och resurser till att bekämpa smittan, fler självmord, etc) och för få och/eller inte tillräckligt kraftfulla åtgärder = okontrollerad smittspridning som belastar sjukvården alltför mycket = fler döda och svårt sjuka.
Citera
2020-03-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Nu är Sverige de facto det end landet i norden som ej stängt ner skolor och förskolor.

Vad är det våra genialiska myndigheter ser som andra länders myndigheter ej ser?
defacto enda landet i europa förutom ryssland och vitryssland. tom ryssland stänger ner universitet
Citera
2020-03-17, 14:33
Avslutad
Läget i Stockholm sen imorse:

(FB) Gymnasier och högskolor övergår til fjärrundervisning (2020-03-17)
Citera
2020-03-17, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Detta är så konstigt. Att Norge som har så många smittade inte har så många allvarliga fall. Detta är ju många mindre än vi har bara i 2 regioner.

Sverige har sluttet å teste, flere dager før Norge begrenset testingen, før dette økte antallet smittede mye raskere i Sverige enn i Norge, slik at Sverige har trolig har mange flere smittede enn Norge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det är ju nästan en fördubbling per dag. Om man beräknar det vi sett (2020-03-15 - 4 stycken Huddinge, 2 dagar senare 2020-03-17 - 14 fall).

Om man tar den beräkningen så ökar ju fallen på IVA Huddinge med cirka 4 varje dag, och vi är ännu i början av pandemin just här.

Ja och bromsen har därför lagts på med skolorna. Jag trodde det skulle sticka iväg redan nu i början av veckan så på det stora hela är jag mycket mer optimistisk nu.
Citera
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Ställde Norge och Danmark in sina skolor utan distansutbildning? Är det Sverige som är unika här som vill fortsätta utbildningen?

Nei! Mine tre som bor her har undervisning på nett. Det går veldig bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in