2020-03-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag tycker också det. Men märker att många blir helt skräckslagna över tanken på att lämna ett barn under tolv. En elvaåring klarar sig definitivt. Det kanske blir tråkigt om de är helt ensamma utan syskon, men troligtvis inte.

Jag var så kallat nyckelbarn redan när jag gick i första klass. Jag har inte lidit någon större skada - tror jag.
Citera
2020-03-17, 14:27
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Nyss var jag ute på långpromenad med hunden. När jag kommer till tunnel under stor trafikled så hör jag någonting konstigt. Det susar i trädkronorna av den friska vinden. Va? Tisdag eftermiddag ska man inte höra vinden susa vid motorleden. Jag kollar på vägbanan. Tomt. Enstaka privatbilar kommer förbi, och någon långtradare. Vanligen så här dags så är det fullt av gigantiska lastbilar som åker här.

Jag går vidare. Då ser jag en äldre kvinna ta sig upp på kullen som var ett asatempel och kultplats. Hon klättrar upp och ställer sig vid offerplatsen och gör något som jag inte kan se. En liten stund senare kommer en äldre man och gör samma som kvinnan nyss gjorde. Han tar sig upp på kullen och lägger ner någonting vid en sten. Det susar spökligt i träden. Motorleden ligger nästan öde. Folk börjar offra till asagudarna. Har aldrig sett förut i den här småstaden på 10+ år.

Bor 50m från motorleden och när jag kommer hem på min gata så hör jag flagglinorna slå mot flaggstängerna vid bensinstationerna och susandet från skogen. Som en söndag morgon i Juli. Men det är tisdag eftermiddag i Mars. Nästan tomt på lastbilar.
Här går mycket tung trafik på internationella rutter. Inte nu längre. Efter lunch när jag var ute och gick så dog trafiken.

I morgon så ska jag gå upp till offerlunden och offra något till asagudarna.

Varning-om inte lastbilarna kör så kommer inte mat att levereras.
Citera
2020-03-17, 14:28
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
De är jag med på.
De kommer så klart att växa.
Ja var bara lite förvånad att de inte var fler än 12 redan nu.

Det är ju nästan en fördubbling per dag. Om man beräknar det vi sett (2020-03-15 - 4 stycken Huddinge, 2 dagar senare 2020-03-17 - 14 fall).

Om man tar den beräkningen så ökar ju fallen på IVA Huddinge med cirka 4 varje dag, och vi är ännu i början av pandemin just här.
Citera
2020-03-17, 14:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Och många visste att de skulle undvika andra grupper än de nödvändiga men de kände döden flåsa i nacken och träffades för att de ville och ville ha roligt med fester och bröllop med mera. Tyvärr ser man en del resonera så i dag också.
Ja, det uppstod väl till och med offentliga orgier. Man skulle ju ändå dö snart, så varför inte passa på att ha lite kul den korta tid man hade kvar?

Jag vill också minnas att kung Magnus Eriksson flyttade sitt hov successivt där man såg att inte så många var sjuka/dog. Så ett visst hum om smittan hade man nog. Magnus Eriksson klarade sig och drunknade senare i Norge. Rätta mig om jag minns fel eller blandar ihop honom med någon annan.
Citera
2020-03-17, 14:29
Medlem
Johanna Sandvall, Krisberedskapschef, säger att ja men det är brist på allt och det har vi sagt i flera veckor... känns kul att lita på dom?
Citera
2020-03-17, 14:30
Medlem
ganglere2s avatar
Jag tycker att WHOs presskonferens som pågår samtidigt var intressantare. De propagerar starkt för att testa. Tyvärr har vi inte utrustning tillräckligt i Sverige.
Citera
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Detta är så konstigt. Att Norge som har så många smittade inte har så många allvarliga fall. Detta är ju många mindre än vi har bara i 2 regioner. Östergötland och Stockholm (12+1) 13 som kräver intensivvård.

Någon som har någon tanke om detta?

Oppdaterte tall; https://www.tv2.no/nyheter/11303980/
Det er nå totalt over 8.000 ansatte fra helseforetakene i karantene, viser tall TV 2 har hentet inn.

Det er flest i I Helse Sør-Øst med over 4000 ansatte i karantene. I Helse Midt-Norge er 510 i karantene, mens det er 2784 i Helse-Vest. I Helse-Nord er det så langt 863 ansatte i karantene.

På mandag var totalt 52 personer innlagt på sykehus i Norge med koronavirus.

Helse Sør-Øst tar hånd om de fleste. Ifølge NRK er 41 personer innlagt på ulike sykehus med sykdommen Covid-19. Ti av disse er i respirator.

1.308 smittet
Det siste døgnet er det registrert 139 nye tilfeller av koronasmitte i Norge. Det totale smittetallet er nå oppe i 1.308, ifølge Folkehelseinstituttet (FHI).

Min personlige mening, karantene virker. Det så vi i Asia. Men det er kanskje lettere her, vi er færre personer og de fleste (inte alle idioter!) respekterer myndigheter. Krysser fingrene for dere!
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det är ju nästan en fördubbling per dag. Om man beräknar det vi sett (2020-03-15 - 4 stycken Huddinge, 2 dagar senare 2020-03-17 - 14 fall).

Om man tar den beräkningen så ökar ju fallen på IVA Huddinge med cirka 4 varje dag, och vi är ännu i början av pandemin just här.
Antar att man skickar patienter över hela landet till Stockholm just nu, eller kan alla 12 vara stockholmare.
Det lär väl bli en stor spridning väldigt snart, speciellt då man ska förbereda allt innan man stänger ner samhället. Tiden går men regeringen agerar långsamt.
Citera
2020-03-17, 14:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Nej, det är det inte.

Dödligheten hos HÄLSOSAMMA (t.ex. icke-rökare) och FRISKA (ingen underliggande sjukdom) person <60 år är i princip 0.

Jättefarligt.

Du resonerar som en idiot. Ungefär 1 miljon människor i Sverige har Astma, många har hjärtfel, 40% av sveriges befolkning lider av någon form av allergier. Diabetessjuka är en stor grupp Vi pratar om en stor del av befolkningen, miljoner som är i riskzonen. Du pladdrar vidare som en papegoja.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Men jag menar utbildning kan vi ju alltid skjuta lite på, alla som nu går på "läkarprogrammet" kommer ju inte bli helt åsidosatta bara för att 2 månader försvann.
I Italien har de projektanställt alla som hade ett par månader kvar till examen.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Oj så optippat att läget skulle bli värre. Tack Anders "allt kommer ordna sig" Tegnell.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Johanna Sandvall, Krisberedskapschef, säger att ja men det är brist på allt och det har vi sagt i flera veckor... känns kul att lita på dom?

Nej det enda man kan räkna med att om man behöver sjukvård, får man sjukvård i ett tält tillsammans med 50 eller 100 andra. De har redan börjat skissa på det iallafall på SÖS i Stockholm.

Eller hoppas att man kommer igenom viruset.

Många nu som ställer väldigt många kritiska frågor på presskonferensen idag, 2020-03-17
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in