2020-03-17, 09:26
Medlem
pansarbrittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Hur kommer det ske för romska tiggarna, måste vara svåra tider för dom, knappt inga människor som åker tåg nu?
COVID-19 kommer troligtvis att ske
Citera
2020-03-17, 10:06
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Viruset har ett hölje av fett, utan vilket det kollapsar till en skräphög av protein och RNA som snabbt äts upp av någon bakterie. Faktiskt så förstör viruset sitt eget fetthölje när det injicerar sitt RNA i cellkärnan. Det är uteslutande i den miljön, intill cellkärnan i exakt rätt celltyp som dess frigjorda RNA kan orsaka en infektion. Och anledningen till att man tvättar med tvål är att tvål löser upp fett. Så tvål fungerar alldeles utmärkt. Faktiskt bättre eftersom tvål inte dunstar bort som alkohol utan förblir virusförstörande på ytor som är belagda med tvål. Överanvändning av alkohol torkar ut huden och orsakar sprickor genom vilka viruset kan ta sig direkt in i kroppens blodflöde som regelbundet passerar genom lungorna för att syresättas, och där träffar viruset på exakt rätt celltyp för att aktiveras. Så slösa inte med den goa alkoholen nu

Coolt, och intressant. Fan, vad man lär sig saker på Flashback.
Citera
2020-03-17, 11:05
Medlem
Fris avatar
Om många som tidigare inte haft för vana att handla online börjar göra så nu, då lär butiksdöden ta ett stort kliv framåt. Det är särskilt synd eftersom många förstajobb för unga finns i just butiker. Det kanske t.o.m. påverkar fastighetsbolag ifall många butiksgator och butiksgallerior snart stänger. Flygbolagen upplevde ju samma kris som nu i.o.m. 911, så (flera av) de reagerade snabbt och kraftfullt den här gången. De verkar ha haft en plan för det här scenariot färdig i skrivbordslådan.

PS
Kul att få beröm! Även om det var OT. Jag rekommenderar att ta en titt på iBiology.org för den som vill få en smak för den fantastiska mikrobiologiska värld vi lever i.
Citera
2020-03-17, 12:34
Medlem
I en annan tråd så sa en att Volvo Lastvagnar stänger ner i 2 veckor på måndag.. Trodde ej de skulle drabba tillverkningsindustrin.
Citera
2020-03-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FXX93
Tjena. Halvt offtopic men det är jobbrelaterat. Mitt företag har påtvingat mig på förstadagsintyg, men regeringen har ju tagit bort karensen och sånt och vill att folk ska va hemma vid minsta symptom. Kan företaget med det nya villkoren kräva att jag fortfarande ska tlll FHV eller vad gäller? Någon insatt som kan svara snälla?
Jag är relativt säker på att du kan andas ut och inte behöver förstadagsintyg i detta nu. Speciellt eftersom att din arbetsgivare får viss ersättning av staten för dina kostnader. Fråga din chef och se hur denne är inställd angående intygets behov eller inte.
Citera
2020-03-17, 13:45
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Hur kommer det ske för romska tiggarna, måste vara svåra tider för dom, knappt inga människor som åker tåg nu?

De sitter utanför vårdcentralerna nu!
Citera
2020-03-17, 13:49
Medlem
Stena varslar 950 om uppsägning: https://www.gp.se/ekonomi/stena-line-varslar-950-anst%C3%A4llda-om-upps%C3%A4gning-1.25472223

Stena Line varslar 950 anställda i Sverige om uppsägning. Varslet är en direkt effekt av coronavirusets påverkan på resandet.
Citera
2020-03-17, 13:49
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
De sitter utanför vårdcentralerna nu!
Ja, gamarna vet var att hitta liken! Eller gamla damer som det är.
Vad händer om zigenarna blir arbetslösa?
Citera
2020-03-17, 13:58
Medlem
Rasseltasss avatar
I centrala Stockholm är det stendött på gatorna nu på ett sätt som ger flashbacks till hur det var på midsommaraftnarna i stan förr i tiden. Paniken sprider sig förmodligen nu bland affärsinnehavarna och restaurangägarna.

Hur länge kan de hålla ut?
Citera
2020-03-17, 14:02
Medlem
Hade besök av några invandrare som plingar på alla dörrar och lämnar en blankett att dom kan handla mat åt en mot en kostnad pga av Corona
Citera
2020-03-17, 14:12
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Säkerhetsbranchen?

Tveksamt.

Jag kan se några saker som kan påverka som kan ses som en fördel, men många företag vi har kommer nog se över sin ekonomi och då rycker vi med våra väktartjänster därifrån.

Så har det varit vid andra tillfällen att man inte förlängt avtal för att spara, det kan bli avsevärt större påverkan nu.

Dessutom har vi nu svårt att få in folk, möjligen så kommer det söka sig fler hit men betänk att även vi påverkas i större personel skala, t.ex. kontrollanter vid flygplatserna blir sittande hemma när flyg ställs in så.
Citera
2020-03-17, 14:34
Medlem
Min kompis som jobbar på mc donalds var tvungen att avskeda 7 pers idag, alla provanställningar. Fler anställningar lär ryka inom flera områden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in