2020-03-16, 11:27
Medlem
Företagarsvinets avatar
Jag bor i USA.

Verkar som om många inte fattar att detta är en depression vi ser hända framför oss. Många här tror att börsen kommer gå ned i några dagar, och sen blir allt bra igen. A buying opportunity....

Fortsätter detta (och det kommer det göra såklart): om 2 månader kommer vi inte ha några flygbolag kvar (som inte är statligt understödda). Och utan dom kommer det i förlängningen inte finns nåt Boeing eller Airbus heller. Vem kommer gå på bio, krogar, eller köpa nya bilar, när dom inte ens har råd betala sitt bolån? Eller mat? Ta vilka branscher som helst förutom matvaror, medicin och kanske alkohol och säg mig vilka som kommer gå oskadda ur detta?

We ain't seen nothing yet.
Citera
2020-03-16, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Företagarsvinet
Jag bor i USA.

Verkar som om många inte fattar att detta är en depression vi ser hända framför oss. Många här tror att börsen kommer gå ned i några dagar, och sen blir allt bra igen. A buying opportunity....

Fortsätter detta (och det kommer det göra såklart): om 2 månader kommer vi inte ha några flygbolag kvar (som inte är statligt understödda). Och utan dom kommer det i förlängningen inte finns nåt Boeing eller Airbus heller. Vem kommer gå på bio, krogar, eller köpa nya bilar, när dom inte ens har råd betala sitt bolån? Eller mat? Ta vilka branscher som helst förutom matvaror, medicin och kanske alkohol och säg mig vilka som kommer gå oskadda ur detta?

Instämmer.

Detta kommer bli långdraget. Mycket, mycket långdraget. Botten är inte nådd på långa vägar.
Citera
2020-03-16, 11:31
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Så du ser hellre att hela bolag konkar och kickar sina anställda än att du torskar dina fjuttiga 7k som du spenderat på din svettiga mallis-resa? Niqqa please. Det är inte flygbolagens fel att länder panikstänger sina gränser. Om någon ska stå för ersättning så är det länderna som stänger gränserna.
Att du är korkad på riktigt behöver man inte vara högbegåvad för att förstå...
För det första: Läs om mina inlägg och fööörsök förstå! Ok?
Om du följt med i nyhetsbevakningen så ska företag som tar stryk av scenariot vi upplever just nu, kunna söka pengar via staten.
Alltså, då betalar resebyråerna tillbaka pengar till resenärerna, och får sedan kompensation via staten.
Att stjäla pengar från konsumenter är fel!
Till sist.. ditt uttryck "niqqa please"..
Kliv upp ur sandlådan förfaan..
Och..jag har INTE beställt någon form av resa just nu, anser bara att rätt ska vara rätt..
Senast redigerad av Hemi57 2020-03-16 kl. 11:33. Anledning: felstavat
Citera
2020-03-16, 12:03
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jag bor i USA.

Skulle säga att detta inte är så trivialt åt något håll, av den enkla anledningen att vi inte har någon emperi för detta. Vi har bara blandade pusselbitar (liknande krascher i helt andra miljöer, virus av liknande typ, individuella företags rekonstruktioner, mild finanskris 2008 osv, osv) som kanske eller kanske inte hör ihop, det vill säga vi kanske eller kanske inte alls ser hur pusslet ser ut om vi sätter ihop dem.

På motsatt din sida ringhörnan finns fundamenta som pekar mot att långt mindre än 1% av befolkningen dör av detta worst case, och att det caset är otroligt. Detta är nog vad bullsen stirrar si blinda på.

Vad gäller buying upportunity blir det också en fråga om vart man placerar sitt värde, då inget är riskfritt. Om vi föreställer oss en situation där skadan på ekonomi är kronisk så börsen är typ död är nog inte de fiat man sitter och håller mycket att hurra över heller.
Citera
2020-03-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
Greta kan börja skolan igen , för hon kommer aldrig mera se nån grön omställning,
undrar sen hur svetsarn o hans anhang kommer tackla coronan? ska dom sparka 500 000 statsanställda
månntro!

Med tanke på att de beto att Sveriges låga statsskuld skulle jag tro att de lånar
Citera
2020-03-16, 12:55
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Skulle säga att detta inte är så trivialt åt något håll, av den enkla anledningen att vi inte har någon emperi för detta. Vi har bara blandade pusselbitar (liknande krascher i helt andra miljöer, virus av liknande typ, individuella företags rekonstruktioner, mild finanskris 2008 osv, osv) som kanske eller kanske inte hör ihop, det vill säga vi kanske eller kanske inte alls ser hur pusslet ser ut om vi sätter ihop dem.

På motsatt din sida ringhörnan finns fundamenta som pekar mot att långt mindre än 1% av befolkningen dör av detta worst case, och att det caset är otroligt. Detta är nog vad bullsen stirrar si blinda på.

Vad gäller buying upportunity blir det också en fråga om vart man placerar sitt värde, då inget är riskfritt. Om vi föreställer oss en situation där skadan på ekonomi är kronisk så börsen är typ död är nog inte de fiat man sitter och håller mycket att hurra över heller.
Jag skulle säga att det är ett perfekt läge att gå sakta gå in. Min simpla plan är att precis som vanligt månadsspara vid löning varje månad. Då om man ser på 12 månaders sikt så kommer säkert några av närmaste månaderna vara över dippen, men samtidgt kommer jag hitta ganska bra bottnar. Att försöka hitta en botten mera exakt känns ganska meningslöst som lekman. Jag försöker hitta storbolag med stark balansräkning som säkert kommer hitta krisen. Vad tror ni om den strategin?

Nu har jag inte nåt jättestort sparande sen tidigare då jag lade alla mina pengar på en kontantinstats, så är bara några tiotusentals kronor som jag har nu i min ISK. De har fallit ganska rejält...
Citera
2020-03-16, 13:00
Medlem
Stena Line varslar 950
Citera
2020-03-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Jag skulle säga att det är ett perfekt läge att gå sakta gå in. Min simpla plan är att precis som vanligt månadsspara vid löning varje månad. Då om man ser på 12 månaders sikt så kommer säkert några av närmaste månaderna vara över dippen, men samtidgt kommer jag hitta ganska bra bottnar. Att försöka hitta en botten mera exakt känns ganska meningslöst som lekman. Jag försöker hitta storbolag med stark balansräkning som säkert kommer hitta krisen. Vad tror ni om den strategin?

Nu har jag inte nåt jättestort sparande sen tidigare då jag lade alla mina pengar på en kontantinstats, så är bara några tiotusentals kronor som jag har nu i min ISK. De har fallit ganska rejält...
Vi vet ingenting. Börsen kanske har gått ned ytterligare 80 procent till sommaren och din bostad är värd en tusenlapp
Citera
2020-03-16, 13:38
Medlem
Citat:
Jag bor i USA.

Detta. Det är alltid svårt att se den stora bilden när man är mitt inne i det, men vi kommer blicka tillbaka på detta halvår som vi gör på finanskrisen 2008. Om inte värre än så.
Citera
2020-03-16, 15:17
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Jag bor i USA.

Säkerhetsbranchen?
Citera
2020-03-16, 16:06
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Jag bor i USA.

Exakt! Dock är detta 10ggr värre än en depression. Detta är någon form av samhällskollaps av det kreditbaserade konsumtionssamhället som världshistorien aldrig upplevt innan.
Detta är större än Wall Street kraschen 1929.
Citera
2020-03-16, 16:13
Medlem
Norwegian permitterar 7300..
https://www.svd.se/norwegian-drar-i-nodbromesen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in