2020-03-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Vart?

Svt 2 visar men även aftonbladet och expressen
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag menar recovery rate givetvis. Läs mina inlägg.

Utmärkt då är jag med
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Nej för det tog längre tid att tillfriskna än att dö. Kolla grafen på closed cases på worldometers så ser du: https://www.worldometers.info/coronavirus/

2:a februari var det över 40% death rate. I januari var andelen döda större än andelen tillfrisknade.

När man börjar masstesta så kommer det gå upp ännu mer. Du är helt fel ute om du tror på en dödlighet på 2%. Seriöst. INGEN expert tror på en sådan siffra. Alla seriösa är överens om en dödlighet på klart under 1%. Punkt slut.

Precis precis i början ja, då de dör snabbare än blir friskförklarade. De har dock hela tiden påpekat att de allra flesta blir friska och det syntes nästan omgående i statistiken att fler blir friska än dör.
Men fortsätt du tro att viruset beskrevs som ett dödsvirus, det är ju supertroligt när majoriteten ignorerade viruset innan det började spridas i Italien.

Många som tror på en dödsiffra mellan 1-2%. Afrika börjar få spridning, Många länder där sjukvård eller ens tvål och vatten finns tillgängligt. Människor som redan är utsatta. Stort antal med obehandlad hiv. Så ja, jag tror vi slutar kring 2%.

Punkt slut. Gör dig själv en tjänst och kör huvudet i väggen grabben.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewew
Det verkar råda en total mörkläggning av antalet intensivvårdspatienter i Sverige just nu!

Från expressens chatt 13.37 idag

Josefina Karlsson - EXPRESSEN
Hej Anna. Vi vet inte hur många som just nu intensivvårdas. Vi har rapporterat om några fall men har ingen exakt siffra.

Hur många intensivvårdas just nu i Sverige?

-Anna

Antalet kan väl inte ha något med patientsäkerhet att göra? Konstigt!
Du det är nog bra att antalet mörkläggs. Det förstår man om man läser lite i tråden här. Hehehehehehe.
Citera
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Vart?

Aftonbladet sänder alltid live
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Den spanske fotbollstränaren Francisco Garcia, 21, drabbades av coronaviruset.

Kort därpå dog han.

På sjukhuset upptäckte läkarna att han även led av leukemi.

– Vi är i chock, säger Pepe Bueno som är ordförande i klubben Atlético Portado Alta.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/21-arige-fotbollstranaren-dod-smittad-av-corona/
Kan ju förklara varför blir vissa unga personer dör, att de är omedvetna om underliggande sjukdomar...
Citera
2020-03-17, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jo ,men varje människa som stannar är ju potentiellt en kommande belastning för Svensk sjukvård, så jag uppmuntrar att så många som möjligt reser ifrån Sverige, ju fler desto bättre!

Alla som har den minsta chans att resa utomlands gör det nu ,för sveriges skull !!

Det bästa är ju att alla åker på det så immunitet byggs.
Citera
Medlem
Är det fler som likt mig själv tycker att den svenska modellen för hanteringen av corona är rimlig?

Några aspekter som talar för nuvarande hantering:
1. Virus går inte att stoppa, folk kommer att insjukna och på så vis byggs sakta en grundläggande immunitet up.
2. Det är en något kraftigare influensa. På det stora hela så är dödsfallen på nationell nivå i princip minimal.
3. Det är ekonomiskt extremt skadligt att låsa ned samhället och gränser.

Att successivt införa gradvisa restriktioner för att hålla smittspridningen i lagom takt verkar sunt då vi i allra möjligaste grad håller vår ekonomi vid liv. Samtidigt kommer vår befolkning (ej riskgrupperna) att bygga upp immunitet.
På andra sidan, ett år från nu då förhoppningsvis vaccin finns, så bör Sverige ha ett starkare ekonomiskt läge än säg Danmark och Norge.

Total karantän minskar smittspridningen dramatiskt. Men när man sedan upphör med den så kommer smittan börja spridas igen.
Så är planen att ha karantän var och varannan månad? Orimligt.
Tegnell ska ha en eloge för att stå på sig och vår regering för att de lyssnar på expertisen. Karantän känns bara populistiskt just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror väl på tidsskillnaden mellan att bli smittad och att bli frisk. Covid-19 tar det fem dagar att få, men minst 14 dagar att friskförklaras från.

Jo, fast vi vet ju att de inte friskförklarar så snabbt. Tjejen här tog ju väldigt lång tid. Är det pga att viruset kan synas på tester så långt efteråt kanske?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja så kan det vara. Men vi vet ju inte utan testerna.
Och när antal döda minskar är de ju fortfarande dom som går omkring och smittar så de kan ju ta fart flera gånger om.
De som dör har man troligen testat, så den statistiken litar jag på.
Stockholm och Sverige är lite i karantän som stryper smittan. Men släpper man på karantänen så borde ju smittspridningen öka igen, som du skriver ta fart flera gånger. Men om man inte släpper karantänen så borde smittan dö ut, om nu R0 är mindre än 1. Frågan är om man vill ta de ekonomiska konsekvenserna av att ha karantän så pass länge.
Citera
2020-03-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Varför ska du resa runt i världen mitt i en pandemi du kommer ju enbart fastna i någon karantän någonstans, ta det lugnt och vänta ut den här situationen istället.
Du har hela livet kvar att resa när detta lugnat ner sig.

Jag lever så hela tiden. Jag bara ändrar inte mitt beteende för ayt folk larvar sig.
Citera
2020-03-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vaccin kan finnas om 18 månader. Denna tidsaspekt talar både USA och GB om.

I bästa fall, ja. Du tror alltså på fullt allvar att man kan hålla en befolkning i karantän så länge? Vad tror du det får konsekvenser på samhället om man skulle försöka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in