2020-03-17, 11:06
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Lite komiskt att FHM så sent som i igår underströk att nerstängning av skolor var totalt ineffektivt och kontraproduktivt, de klagade på länder som gjort det. Så mycket för att kalla sig experter..

Katastrof. Precis som deras hantering av alla kriser. Myndigheterna och regeringen genomsyras av ett helt irrationellt tänkande, och som vi nu ser är vi de enda i världen med den problematiken.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Herregud:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8120501/Draconian-shutdown-measures-18-MONTHS-coronavirus-report-warns.html
Citera
Avstängd
Hur kommer det sig att Ukraina har så bra track record? 7 fall av 42 miljoner invånare. Nu kanske man ska bli en illegal flykting där istället för de har säkert slutat släppa in svenskar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Afrika har en mycket undermålig sjukvård. Å andra sidan har de en mycket ung befolkning, vilket talar för deras fördel. I västvärlden är det precis tvärtom. Ska bli intressant att jämföra utfallen mellan de två när den här är över.

Det konstiga är att Rumänien inta drabbats hårdare än vad de gjort.

Det rör sig flera miljoner rumäner i Italien som jobbar eller har flyttat dit. Rumänien har dessutom många äldre, samt en tvivelaktig sjukvård.
Citera
2020-03-17, 11:08
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Va? Har svenskar tagit hit smittan? Jag trodde allt var invandrarnas fel.

"Vi såg det inte komma"

"Vi har varit naiva"

Snälla säg inte att alla svenskar är som Löfven i grund och botten?
Citera
2020-03-17, 11:09
Medlem
Covids avatar
+67 fall i Nigeria var tydligen bara +1, summa 3. Felrapportering.

Men å andra sidan rapporterar Malaysia +107, totalt 673, så analysen står sig. Värme hindrar inte den här rackaren.
Citera
Medlem
Eckiumbums avatar
Den stora missbedömningen som folkhälsoinstitutet gör är att de tror att befolkningen är kapabel att bete sig ansvarsfullt med bara lätta rekommendationer som vägledning. Det fungerade kanske för några decennier sedan i det här landet.

Utan hårda kontroller kommer inget hända. Konsekvenser i form av böter och annat kommer också behövas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Eftersom jag gillar att färglägga och presentera data kunde jag inte låta bli att göra denna kartan. Jag vet att det finns en del liknande. Men jag tycker en hel världskarta där relevanta distrikt dessutom är med (inte bara jättestora land) där allt dessutom presenteras med färg i relation till antal insjuknade per miljon invånare kan ge en ganska intressant illustration av den relativa spridningen.

Kanske i synnerhet hur väl Kina klarade av att begränsa spridningen utanför Hubei-provinsen. Vilket inte kan sägas vara lika vällyckat i Europa och Lombardiet.

Ska uppdatera kartan minst en gång i dygnet tänkte jag. Det är bara skoj att färglägga. Ritat många av regionerna för hand som ni säkert ser

Alla regioner och land ska vara uppdaterade i den grad information finns.

https://i.ibb.co/44sDjB8/covid19-20200317.png

Så fint. Klar och tydlig och snygg (mitt i allt elände). Tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Är säker en riktig ledare, typ göran persson, hade sparkat Doktor Tengele för länge sen och han hade gjort det under förnedrande former för svinet.
Och ersatt honom med en lydig politruk som Mona Sahlin. På vilket sätt hade det varit bättre?
Citera
2020-03-17, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Hur kommer det sig att Ukraina har så bra track record? 7 fall av 42 miljoner invånare. Nu kanske man ska bli en illegal flykting där istället för de har säkert slutat släppa in svenskar.
Kanske bara haft tillgång till 7 testkit, not great, not terrible but not great...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanHermansen
Problemet med att beordra i Sverige:

* Folk är upplärda att ha ett individualistiskt tänkande. Finns ingen disciplin i Sverige. Bara titta på Sydkorea varför det funkar. De har struktur, disciplin och respekt. Jämförelsevis kan man titta på utbildningskvalitén mellan S.Korea och Sverige där genomsnittseleven är OTROLIGT mycket bättre än den svenska.
* Respekten för regeringen är generellt låg, vilket SÄRSKILT eskaleratunder hanterangen av pandemin
* Om man beordrar något och det inte efterföljs måste konsekvenser finnas. Vilket är omöjligt i dagens Sverige, med brist på poliser. Kanske finns tillräckligt många väktare?

I Sydkorea fick man gigantisk smitthärd för att en smittad vägrade testa sig och gick och bad i stället med sina sektmedlemmar. Dessa vägrade först att samarbeta med regeringen. Under hot om straff och upplösning så började man samarbeta.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
ja, hur dessa personer reagerar när deras föräldrar inte får vård återstår också att se.
I Neapel (tror jag det var) fick en snubbe spel (var nödvändigtvis inte kriminell i övrigt) över att få vänta, tog av sig masken och spottade på personalen. Det fördömdes givetvis starkt, antar att de lyckades gripa honom på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in