Citat:
Ursprungligen postat av
Rodrigo
Då väntar vi bara på upploppen i förorten som brukar följa i spåren av att ungdomarna inte har något annat att göra. Det är nog en del av anledningen till att det suttit så långt in att stänga ner.
Det tror jag också. Regeringen är säkert skräckslagen över vad befolkningen i "orterna" kan tänkas ta sig till. Speciellt då den manliga delen mellan 10-21 år. Skulle de ha tänkt på tidigare istället för att koncentrera dessa områden och hela tiden öka på inflödet av unga män från MENA och Afrika.
När skolan stänger mitt i terminen så kommer dessa ungdomar att bli ytterst oroliga och rädda. Utom de som redan är långt inne i missbruk och kriminalitet.
När sedan de gamla börjar att insjukna och dö så försvinner tryggheten. För många ungdomar så är en gammal dam insvept i svarta slöjor, deras farmor, en stor trygghet. Eller de gamla männen som sitter i centrum och håller koll.
Jag tycker ändå att skolorna ska stängas på alla nivåer. Det gäller att stoppa smittan i första hand. Om/när oroligheter utbryter så kan försvaret ställa några stridsvagnar på torget. Men jag tycker inte att de ska skjuta någon. Bara skrämmas. Man måste vara hård här för att rädda liv. Att tillåta snorungar göra upplopp i pandemitider är inte bra,. Bättre att visa styrka. Det ger förtroende.
Om inte Sveriges ledning visar styrka så kommer folket i "orterna" bara att bli mera aggressiva och sprida konstiga rykten som att "svenskarna vill ta våra barn" eller "de låter oss dö" eller mycket värre och sjukare sagor de hittar på.