Citat:
Ursprungligen postat av
LopNor
Tittar på presskonferensen om skolan just nu.
Hoppas att jag har fel, men både Anna Ekström och generaldirektören för FHM ser krassliga ut.
Ekström hostar och verkar dra ganska hårt efter andan i den enskilda intervjun, ser hängig ut.
Det senare kan naturligtvis förklaras med trötthet. Generaldirektören svettas uppenbart under enskilda intervjun.
Undrar hur man skyddar beslutsfattare mot smittan just nu.
Inte helt otroligt att de helt enkelt är påtagligt stressade av skuld och skam och den kognitiva dissonansen mellan att ständigt föra fram:
”
Vi lyssnar och litar på våra experter hos våra värderade myndigheter och följer självklart deras råd och rekommendationer. Om läget ändras är vi vid den tidpunkten redo att fatta nödvändiga beslut”
…samtidigt som de vet att det första beslut de egentligen borde och vill ta är att avsätta sagda experter som bygger sina råd på vad en liten klick gubbar salongsberusade kom fram till för tjugo år sedan över ett glas cognac och en god cigarr i rökrummet vid en herrklubb vid Cambridge.
Nu ser de land efter land överge dessa strategier och istället för att ta hand om problemet ser de till att tydliggöra vem som kommer bära skuld och skam genom vår framtida historia.
”
Det var inte mitt fel. Jag följde bara instruktioner och råd” kommer möjligen ringa sant utåt mot allmänheten, men för den inre rösten räcker inte plattityden som mentalt försvar.