2020-03-17, 10:31
Medlem
Covids avatar
Blir hälften sjuka ska hälften också stanna hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Hahaha Sverige har ca 20 000 poliser. Blir hälften sjuka på samma dag och ca 1% av dom blir allvarligt sjuka så är det bara 100 stycken. Dessutom minskar arbetsbördan när folk inte är ute och super och slåss på stan så det är nog inga problem med det serru!
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det vanliga velandet. Uppmana, inte beordra. Ingen vågar ta beslut.
Givetvis borde man även stänga sådant som detaljhandel. Allt onödigt förutom sånt som matvarubutiker, apotek o.likn.
Detsamma med resande. Man rekommenderar att folk inte reser, man kan inte säga rent ut att man stänger gränserna. Velande, dalt, feghet.
Fatta beslut era mesar!
Ja de är ett väldigt velande.
En stark ledare tar beslut. Sätter tydliga regler och gränser.
De går inte att uppmana folk och tro att det följs.

Har en sambo som är tvungen att jobba i handeln just nu.
Halva personalstyrkan är hemma av försiktighet för förkylning men alla tjatar om att komma tillbaka och jobba då det "bara" är en förkylning.
En av dom har tydliga symtom som kan vara Corona (utan test VET man ju inte med säkerhet).
Chefens dotter är sköterska på KS och insjuknade igår, med diabetes vilket gör att chefen måste åka dit och hjälpa till, men räknar med att ändå kunna jobba.
Det är väldigt lite kunder, mest gamlingar som är och handlar (de som mest "bör" hålla sig hemma) men personalen är de som kommer att smitta varandra då dom flyttas mellan varuhusen hit och dit på grund av personalbrist. Personalbrisen gör också att flera som bör va hemma får jobba.
Helt galet!
När(OM) skolorna stängs kommer det inte gå att hålla detaljhandeln öppen lägre då de flesta blir tvungna att vara hemma med barnen, eller tar med sig smitta till butikerna.
Citera
Medlem
Catpeoples avatar
Det som skrämmer mig på riktigt är hur SVERIGE och dess politiker är helt handfallna. Politikerna uppmanar hit och dit... ta ett jävla beslut istället för att lala runt. Hade beslut tagits från första början hade kanske paniken och hysterin inte sett ut som den gör just nu. Har man ingen plan för hur man ska agera vid kriser som denna?
Citera
2020-03-17, 10:32
Bannlyst
Jag som aldrig handlat på börsen kan tydligen den bättre än SVT som skrev för nån timme sen med krigsrubriker att ”Börsen öppnar med uppgång”
Jag tänkte aja, rika som fyndar billiga aktier, om några timmar kommer det vända!
Och redan nu är det blått = kraftigt minus.
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KronGadda
Går folk hos dig med munskydd på affärer tex? När kan man börja bära munskydd innan folk tycker man är konstig?
Här i tråden postades en bild på en med ett ffp2 munskydd, har sett lite andra smygfotade bilder på twitter där man gör sig lustig över dem. Dessa bilder är ifrån Stockholm, många svenskar vill nog göra det men man vill inte sticka ut. Folk väljer istället att hamstra i dagsläget, själv använder jag inte munskydd eller hamstrar.
//Skalman
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Det är så klart en rädsla från regeringens sida. En rädsla att ta fel beslut som får ödesdigra konsekvenser. Jag förstår argumentet, om det är rätt eller fel kan ingen svara på förrens katastrofen är över

Du tycker inte att de konsekvenser som du själv benämner (katastrofen) borde vägas in i beslutfattandet?

Sveriges senfärdighet är en anledning till att gränserna stängs runt om oss. När vi kommer att läsa om Danmark och se deras statsminister tacka folket att de följt instruktionerna och berättar att det har vänt, då kommer Sverige inte än att ha peakat. Därav stängda gränser, de vill inte ha invällande smittade svenskar till sitt land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Nej för f@! Man har en modell, en strategi med olika scenario så det är klart hur stegen tas.

T.ex att svara "barnen måste ta vägen någonstans" när man frågar kring universitet och högskolor och sen stänga dom är ATT ÄNDRA SIG eller ATT LJUGA.

Antingen tror dom svenska folket är idioter eller och så har dom rätt och svenska folket ÄR idioter.

"ATT ÄNDRA SIG" är vad jag gör hela dagarna. Det är inget konstigt med det?

Om man nu försöker "styra" smittspridningen lär man ändra sig rätt många ggr.
Citera
2020-03-17, 10:33
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
precis hemkommen ifrån ICA.

Det var rea på ägg. En dam stod och tog först upp en låda, öppnade den, inspekterade äggen, och satte tillbaka lådan igen. Hon gjorde så med 4-5 lådor tills hon till sist bestämt sig för vilken hon skulle köpa.

I kassen köar en mamma med två barn, barnen är helt uppenbart sjuka, rinnande näsor, nyser och gråter. Efter jag betalt och samlat ihop mina varor ställer sig en man sist i kön, han nyser stort utan att på något sätt försöka skydda de runt omkring.

De som nyser har inte Covid dock.
Citera
Medlem
chran508s avatar
Förstår inte riktigt. Är det ett krav eller rekommendation att stänga skolorna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Vad är det för journalister vi egentligen har? De ställer ju bara hjärndöda frågor. Pressa de lite för fan.
Sverige har världens dummaste journalister.Aldrig hör man de ställa vettiga frågor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
..vilket i sin tur leder till att vi inte kan jobba, eftersom jag måste vara hemma med barnen.. moment 22..

hur vi än vrider och vänder på det hela kommer vi alltså inte kunna hålla äldreboenden, sjukvård och övriga verksamheter med riskgrupper, fria från smitta.. Det sprider sig nog över HELA samhället.. Min gissning..

Nej, det kan vi inte. Vi kan endast bromsa.

Tur man har tecknat en livförsäkring.. då kommer ens död inte att vara endast en källa av sorg.. och barnen lär behöva lite startkapital när detta är över.
Citera
2020-03-17, 10:34
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
..vilket i sin tur leder till att vi inte kan jobba, eftersom jag måste vara hemma med barnen.. moment 22..

hur vi än vrider och vänder på det hela kommer vi alltså inte kunna hålla äldreboenden, sjukvård och övriga verksamheter med riskgrupper, fria från smitta.. Det sprider sig nog över HELA samhället.. Min gissning..

Fast stänger man skolorna NU medan barnen är FRISKA så kan ju barnen faktiskt bo med sina mor-och farföräldrar medan föräldrarna jobbar under krisen. Tror faktiskt att både mor-och farföräldrar och barnbarn hade tyckt att det var givande, lärdomsrikt och roligt! Ett friskt barn smittar inte gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in