2020-03-17, 10:19
Medlem
Vad är det för journalister vi egentligen har? De ställer ju bara hjärndöda frågor. Pressa de lite för fan.
Citera
2020-03-17, 10:20
Medlem
AldoRaines avatar
Jag förstår argumentet att inte stänga förskolor och skolor där föräldrar med kritiska yrken måste vara hemma istället.
Det är en vettig analys att göra. Samhällsviktiga funktioner måste fungera, annars blir katastrofen ännu större
Citera
2020-03-17, 10:20
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Man hör mellan raderna att regeringen är livrädda för att det ska bli kaoz när ungdomarna släpps lösa och driver runt i samhället.

Japp, som tur är har inte halva poliskåren fått Corona.

Än så länge.
Citera
2020-03-17, 10:21
Medlem
Ärligt talat, jag har liksom er fattat hela tiden att vi måste in i karantän. Jag är inget fan av Tegnell och hans kommunikation är under all jävla kritik, hur kan han säga att Italienvågen var över etc, flockimmuniteten och det. Däremot så tror jag att Sverige ligger rätt i tiden med motåtgärder. En karantän idag skulle inte följas. Se på Södra Italien, inte drabbade hårt - tar inte karantän på allvar. Vi måste skjuta folk som bryter karantänen som de gjorde i Kina, för att den ska få effekt. Och det kan vi inte. Vi kan inte göra såna åtgärder. Min poäng - karantänen har störst chans att lyckas om vi går in i den i samma fas som Kina och Italien låg i. Kanske något tidigare och med lite mer längre landningsbana för vården. Exakt det som regeringen och FHM säger, rätt åtgärd i rätt tid. Sen saknas transparansen kring arbetet. Och Sydkorea - vi har inte en jävla chans att köra den taktiken. Hade vi haft som de, erfarenhet av epidemier och tung beredskap, då hade vi möjligen klarat det initialt. Men den taktiken är extremt krävande så fort du får för stor smittspridning.

Så sammanfattningsvis så tror jag inte det är rätt att i detta skarpa läge byta ut Tegnell men han måste tänka några steg framåt i kommunikations/media-syfte. Men läkare/vetenskapsmän är såna, de har svårt att fatta att det de sa för flera veckor sedan i det läget inte är glömt. Det är därför vi har kommunikatörer. Så alla borde tagga ner, fortsätta kämpa, upprätta goda förbindelser med Kina, så att vi sen har resurser att under karantänen spåra och behandla smitta ute i samhället.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Och du tror läkarna i Italien har bättre koll på vilken kapacitet våran sjukvård har? Sorry jag litar mer på våra myndigheter än random Italiensk läkare

Eller så kan du lita mer på undersökningar, siffror och statistik. Absolut inte på våra myndigheter då de ljugit från start.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Fan vad jag retar mig på dessa jävla journalister som ständigt upprepar frågan: "Hur länge ska detta fortgå?"
Vem i hela helvete kan svara på det?
Citera
Medlem
KronGaddas avatar
Går folk hos dig med munskydd på affärer tex? När kan man börja bära munskydd innan folk tycker man är konstig?
Citera
Medlem
undercover-racists avatar
Regeringen uttryckte nyligen på presskonferensen att gymnasieskolor och universitet ska övergå till distansstudier.

Man sa även att redan beviljade studielån slipper betalas tillbaka. Kan man ansöka om studielån nu och få samma förmåner, dvs slippa betala tillbaka?
Citera
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Vad är det för journalister vi egentligen har? De frågar ju bara hjärndöda frågor. Pressa de lite för fan.

Följ flocken, följ flocken, stick aldrig ut, stick aldrig ut, Sverige, Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag förstår argumentet att inte stänga förskolor och skolor där föräldrar med kritiska yrken måste vara hemma istället.
Det är en vettig analys att göra. Samhällsviktiga funktioner måste fungera, annars blir katastrofen ännu större

Hur många veckor till tycker du det ska ta och fixa till det?

Hur kan det komma sig att detta inte är klart än?

Vi sitter på rälsen och ser tåget komma...
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Då väntar vi bara på upploppen i förorten som brukar följa i spåren av att ungdomarna inte har något annat att göra. Det är nog en del av anledningen till att det suttit så långt in att stänga ner.
Har funderat över hur det är med coronan där. Det finns ju de som där är eftersökta av polis för det ena och det andra.
Vågar de och de i deras närhet söka läkarhjälp, och vad innebär det för smittspridningen?

Svar om ”självsanering” undanbedes, för det blir det knappast (enbart) frågan om.
Citera
2020-03-17, 10:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det svenska kaossamhället är ytterst såbart för att hantera en samhällskris av denna magnitud.
Exakt, det är det jag menar. Allt hänger ihop i ett samhälle och all politik handlar om prioriteringar. Vi har prioriterat massmigration och genusutbildningar och downsizat polis, vård, försvar, pensioner, beredskapslager... Visst var det en bra prioritering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in