Det HD inte förstår är att den största skammen här utöver den som drabbar SD med familj, oavsett utfall i domstol, kommer läggas på hennes föräldrar. Ingen i resten av hennes liv kommer kunna träffa HD med mammi och pappi utan att tänka:
"Vad FAN har denna kvinna utsatts för, som gör att hon inte bara fortsätter leva parmässigt med en man som varit otrogen mot henne sju av veckans dagar i sju år, men också FORTSÄTTER sitt samkväm med den otrogne efter att han häktats för mord på älskarinnan!?"
Ingen normalfungerande 60+:are vaknar plötsligt en dag till nyheten att svärsonen inte bara varit otrogen dagligen i sex år, och nu häktats för mord, medan dottern fortsätter ha en loveydovey-kärleksrelation med den anklagade och busar runt på geocache-ävenntyr. Det är så abnormalt att det inte finns jämförelse. En vuxen dotter som agerar så i situationen är SKADAD. Och det GROVT. ALLA förstår detta. Vilka övergrepp i barndomen ligger till grund för att HD agerar såhär?
Jag hade fan tagit mig själv av daga om min vuxna dotter hade så minimal-pyttig självrespekt att hon fortsatte "lajva par" med sin mordmisstänkte make efter att han varit otrogen på ett såt jävla aktivt och fult vis i många MÅNGA år. Särskilt som dottern inte ens skyddar sina egna barn från faderns mentala abuse.Kan inte tänka mig ett mer dysfunktioellt agerande hos en vuxen dotter.
Tack gode Gud att det nu blottlagts inför hela världen vilka satans ynkryggar både HD och hennes föräldrar är.
HD är en skam.. Vaknar hon någon gång ur sin förnekelse måtte hon skämmas ihjäl över sitt beteende.
Du får fotografera i skolor och köpcentra om inte ägaren förbjudit fotografering. SDs fotografering från en mörk plats in i en tänd lägenhet är dock med stor sannolikhet olaglig. Att han sedan skickar bilderna till henne och skriver att han varit där 6 gånger och nog kommer att gå dit igen bör nog dessutom räknas som ofredande.
Lagligt eller olagligt så är det djävligt obehagligt. Han cyklade ofta runt i grannskapet nattetid och kollade in i hus och lyste in och sms:ade "nu har du glömt släcka lampan i uterummet" etc. Vem gör så liksom. Totalt gränslöst och utan respekt. Jag tror inte att någon uppfattar detta som trevligt. Har haft en granne som höll på likadant. Det inger inte direkt känslan av trygghet.
Polisen skickade en anmälan till soc när både SD/HD satt i häktet.
HD säger i ett förhör att SD brukat våld vid minst ett tillfälle.
Det är som sagt tidigare i tråden att det är svårt att förklara för någon som ej vill förstå!
Var i fupen hittade du det förhöret med HD? Alltså jag tvivlar inte på dina uppgifter om att SD har brukat våld mot någon, men jag vill ju gärna kunna göra en egen bedömning av hur allvarligt det var.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-17 kl. 10:18.
Dotter T och SD kom inte överens. Och i fupen beskrivs hur han tagit henne väldigt hårt i armen. Det är nog det våldet man reagerat på.
Han har också skrämt T genom att slå handen i väggen bredvid henne så hårt att gipsväggen gick sönder. Dessutom ville han ju ta livet av HD och ett av barnen (Wilma?) eftersom HD hade nån psykos och W blev födoämnesallergisk och skrek jämt. Förutom det så har han hotat att döda både LW och A*ron - men i vilken ordning var oklart.
Det sista stycket skrev jag mest för att visa att detta är en våldsam man. Han är farlig för människor som inte kan försvara sig fysiskt. Han ger sig på de som är mindre än honom själv. Vilken satans feg stackare. Kommer han ut efter rättegången så är det bäst att omgivningen hukar sig. Det är många vittnen att hämnas på, många har barn och fruar som kan vara fysiskt underlägsna SD. Bäst de låser in sig om han skall ränna lös i samhället.
Du har bra koll.
Detta du skriver är sant .. och mycket mer. Visserligen tyckte jag inte att det var det värsta jag läst, detta med att han (hårdhänt) lyfte Lena ur sin bil när hon vägrade gå ur för att hon ville sitta kvar och göra upp. SD vidgår ju själv att han har använd visst fysiskt våld vid upprepade tillfällen. Han måste väl det då han vet att andra vittnat om det.
SD är både verbalt och fysiskt hotfull och våldsam, men visar också den där "allt i allo -snälla" killen som vet rätt och vet bäst och fixar allt.
Senast redigerad av Moschata 2020-03-17 kl. 10:41.
Frågan är ju om en sådan här anmälan verkligen gjordes av omtanke om barnen, eller om det mer handlade om ett led i arbetet med att bygga upp en negativ bild av SD. Det här skall kanske mest visa oss att SD besitter ett våldskapital, vilket i sin tur skall ge stöd åt åklagarens teori att det var han som dödade LW. Men vad skulle han alltså ha gjort här, om du kan vara lite mer konkret?
Myndigheter har lagstadgad skyldighet att göra orosanmälan "vid blotta misstanken att ett barn riskerar fara illa". Det hade snarare varit tjänstefel om de inte gjort en orosanmälan - även om inte dessa detaljer kommit fram - om en av föräldrarna misstänks för denna typen av brott behöver barnen omsorg och hjälp. Så det handlar inte om att sätta dit någon. Utan ren omsorg av barnen.
Jepp, jag gillar att göra det lätt för människor i livet.
Hiding,s åtal blir fan lite bisarrt när man läser FUP, jag får känslan av att hon inte ens har läst sitt eget alster ibland, visst jag vet att hon har det men med det åtal och den motivbild hon har så vete fan om hon förstått sin egen FUP.
BO var inte alls på väg att lämna MGM, han blev fan inte av med det plåstret hur djävla illa han behandlade henne, ju sämre desto mer var BO på, fan helt otroligt att läsa.
Hade BO inte gett sig på MGK som var den enda ömma punkt som MGM hade så hade hon fortfarande levt.
Har du läst stämningsansökan?
Jag tolkar åklagarens motivbild annorlunda än du.
Det finns en rubrik ( sid 15):
• Avseende motivbilden samt Lena Wesströms och Stefan Davidssons
relation
Aktbil 141/15-18:
"Rapport avseende kommunikation Lena-Stefan [...] beskrivande Lena Wesströms och Stefan Davidssonsrelation, hur den såg ut under 2017-2018, på vilket sätt de haft kontakt och att
de använde sig av platsdelningstjänster för att träffas bl a till styrkande av hur deras relation varierat över tid med ömsesidiga krav och hot, hur de kommunicerat och att Stefan Davidsson haft motiv till gärningen. Bevisningen åberopas genom hänvisning dock att materialet i relevanta delar kommer
att genomgås vid huvudförhandlingen.
WhatsApp konversation mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson
[...] utvisande Lena Wesströms och Stefan Davidssons relation, begreppet radiotystnad, hur de stämmer träff, Stefan Davidssons beteende efter att otroheten avslöjats och hur Stefan Davidsson stundtals försöker lämna relationen med Lena Wesström till styrkande av att Stefan Davidsson betett sig kontrollerande mot Lena Wesström, varit hotfull mot Lena Wesström samt att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström.
Telegramkonversation mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson [...] utvisande Lena Wesströms och Stefan Davidssons försök att avsluta sin relation till styrkande av att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström.
Rapport avseende e-posttjänster [...] utvisande hur Lena Wesström och Stefan
Davidsson kommunicerat till styrkande av att Stefan Davidsson varit angelägen
om att dölja relationen.
Tömning av minneskort från digitalkamera [...] bl a utvisande Stefan Davidssons och Lena
Wesströms relation i april 2017 till styrkande av att Stefan Davidsson försökt avsluta relationen med Lena Wesström samt att Lena Wesström dokumenterat sin konversation med Stefan Davidsson på flera olika ställen.
Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Helena Åström [...] utvisande bl a att Stefan Davidsson och Lena Wesström planerat för en gemensam framtid samtidigt som Stefan Davidsson
haft svårt att välja mellan sina relationer till styrkande av att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström.
Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Jenny Foley [...] utvisande Lena
Wesströms och Stefan Davidssons relation över tid och hur den förändrats utifrån Hanna Davidssons mående och avslöjande av otroheten till styrkande av att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström.
Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Henrik Åhman [...]utvisande hur Lena Wesström beskrivit sin relation med Stefan Davidsson samt hur hon hotat att ta kontakt med och haft kontakt med Hanna Davidsson mot Stefan Davidssons vilja samt angående Stefan Davidssons mående i framförallt maj 2018 till styrkande av att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström.
Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Marie Strömblad [...] angående att Lena Wesström satt press på Stefan Davidsson, att Lena Wesström träffar andra män, att hon haft svårt att släppa Stefan Davidsson samt hur relationen mellan Stefan Davidsson och Hanna Davidsson påverkar otroheten under våren 2018 till styrkande av att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström.
Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Christian Von Bennigsen-Mackiewicz [...] bl a angående relationen mellan Stefan Davidsson och Lena Wesström före och efter att Stefan Davidssons otrohet avslöjats, begreppet radiotystnad, att Stefan Davidsson hotat att döda Lena Wesström eller någon anhörig till henne samt att Lena Wesström sparat all information ifall något skulle hända henne till styrkande av att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström samt att Stefan Davidsson tidigare uttalat hot mot Lena Wesström.
Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Fredrik Roos [...] utvisande bl a att Stefan Davidsson och Lena Wesström planerat en gemensam framtid, att Lena Wesström haft relationer med andra män under tiden hos träffat Stefan Davidsson, hur relationen mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson förändras efter att deras relation avslöjas samt efter att Stefan Davidsson separerat från sin fru samt Lena Wesströms mående under den aktuella tiden till styrkande av att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström.
Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Kenneth Johansson [...] utvisande dels hur Stefan Davidsson efter att hans otrohet avslöjats fortsätter relationen både med sin fru och med Lena Wesström, hur Lena Wesströms och Stefan Davidssons relation förändras efter avslöjandet samt Stefan Davidssons tidigare tankar på att döda annan person till styrkande av att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström samt att Stefan Davidsson är gärningsman.
Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Kristin Jacobson[...] utvisande hur Lena Wesström beskriver sin relation med Stefan Davidsson samt varför hon inte lämnar den till styrkande av att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström.
Skärmdump från Lena Wesströms sparade bilder [...] utvisande Stefan Davidssons kontrollerade beteende samt uttalade hot till styrkande av att Stefan Davidsson tidigare uttalat hot innefattande att dö mot Lena Wesström samt att Stefan Davidsson är gärningsman.
Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Jonas Dahlin [...] angående Stefan Davidssons kontrollerande beteende och att han varit i Lena Wesströms bostad utan hennes vetskap till styrkande av att Stefan Davidsson är gärningsman.
Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Erik Mossberg [...] utvisande varför Lena Wesström hade svårt att lämna relationen med Stefan Davidsson till styrkande av att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström.
WhatsApp konversation mellan Lena Wesström och Pontus Gunnarsson [...] utvisande hur Lena Wesström uppfattat dels hennes egen relation med Stefan Davidsson dels Hanna Davidssons och Stefan Davidssons relation till styrkande av att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström.
Messengerkonversation mellan Lena Wesström och andra personer (Norgechatten) [...] till styrkande av när Lena Wesström bestämmer sig för att åka till Norge.
Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Mats Larsson utvisande hur Lena Wesström under april 2018 uppfattat Stefan Davidssons och Hanna Davidssons relation till styrkande av att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström.
Konversation mellan Stefan Davidsson och Hanna Davidsson [...] utvisande relationen mellan Stefan Davidsson och Hanna Davidsson i tiden före och efter mordet till styrkande av att Stefan Davidsson inte avslutat sin relation med Hanna Davidsson samt att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström."
Motivbilden som jag tolkar den utifrån stämningsansökan är:
Att SD och LW har haft en hemlig relation som de har försökt att dölja. SD har haft svårt att välja mellan sina relationer. En period har SD och LW planerat en gemensam framtid. Både SD och LW har försökt av och till att avsluta relationen. Lena har satt press på SD har hotat att ta, och har tagit kontakt med HD för att avslöja relationen mot SDs vilja.
Efter avslöjandet till HD, påverkar detta otroheten. Både SDs, LWs och HDs mående påverkas negativt av avslöjandet. LW har svårt att släppa relationen med SD samtidigt som hon har träffat andrar män. SD uppvisar ett kontrollerande beteende och använder hot. Under våren-18, april - maj, verkar SDs mående försämras.
Åklagaren tar också upp Norgechatten till styrkande av när Lena Wesström bestämmer sig för att åka till Norge.
SD har aldrig avslutat sin relation med HD. SD och HD verkar att ha tiden strax före och efter mordet fortsatt att bygga på sin relation.
Det finns vittnen i denna del som vittnar om att SD har hotat att döda LW och nära anhörig till henne.
Myndigheter har lagstadgad skyldighet att göra orosanmälan "vid blotta misstanken att ett barn riskerar fara illa". Det hade snarare varit tjänstefel om de inte gjort en orosanmälan - även om inte dessa detaljer kommit fram - om en av föräldrarna misstänks för denna typen av brott behöver barnen omsorg och hjälp. Så det handlar inte om att sätta dit någon. Utan ren omsorg av barnen.
Visst, så kan det säkert vara. Men var i fupen hittar ni förhöret med HD där "dessa detaljer" kommer fram?
Var i fupen hittade du det förhöret med HD? Alltså jag tvivlar inte på dina uppgifter om att SD har brukat våld mot någon, men jag vill ju gärna kunna göra en egen bedömning av hur allvarligt det var.
AB 149, sidan 381
I samma AB så finns informationen om när han tog T hårt i armen
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Du får fotografera i skolor och köpcentra om inte ägaren förbjudit fotografering. SDs fotografering från en mörk plats in i en tänd lägenhet är dock med stor sannolikhet olaglig. Att han sedan skickar bilderna till henne och skriver att han varit där 6 gånger och nog kommer att gå dit igen bör nog dessutom räknas som ofredande.
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Lagligt eller olagligt så är det djävligt obehagligt. Han cyklade ofta runt i grannskapet nattetid och kollade in i hus och lyste in och sms:ade "nu har du glömt släcka lampan i uterummet" etc. Vem gör så liksom. Totalt gränslöst och utan respekt. Jag tror inte att någon uppfattar detta som trevligt. Har haft en granne som höll på likadant. Det inger inte direkt känslan av trygghet.
Det är ju ett helt sjukt beteende, och kan inte anses vara en lustig grej eller hur han kan tänkas säga vid konfrontation. Finns förhör om det?
Refraktor, självklar är det helt vrickat och vidrigt. Med mitt citat från fotolagarna ville jag bara belysa
hur juridiken kan se ut kring detta: att fota in i hus. Det måste tas hänsyn till antar jag, vad man får och inte får.
Men särskilt vid upprepat beteende handlar det ju helt klart om stalking och hot ..och fotolagarna får allt mindre betydelse i sammanhanget.
Obehagligt är det minsta!!
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad ska jag vara konkret om?
Det är som sagt tidigare i tråden att det är svårt att förklara för någon som ej vill förstå!
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men SD säger ju själv att han brukat våld och visar sin fysiska överlägsenhet vid behov, men att de verbala hoten inte är allvarligt menade, vilket inte många tror på.
LW hade ju chansen att göra slut på riktigt när de skulle ut på varsin resa.Det hade hon just skrivit om till SD. Ändå bjöd hon hem honom på kaka, bakad till "dig och mig".
Hon skulle aldrig gjort det utan nöjt sig med att SD samma kväll sagt att han hade ont om tid, svarade på jobbmail och hade en del "måsten", oavsett det var sant eller inte.
Hon hade ju flera gånger till väninnor sagt att hon var rädd för honom .. Hon skulle ha låst dörren, tagit bort hans kod till låset, inte försökt blidka honom med kakor, sagt med facit i hand.Tror inte något mer hade hänt då.
Han var trots allt på väg till USA med HD.
Senast redigerad av Moschata 2020-03-17 kl. 10:53.
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad ska jag vara konkret om?
Men SD säger ju själv att han brukat våld och visar sin fysiska överlägsenhet men att de verbala hoten inte är allvarligt menade, vilket inte många tror på.
LW hade ju chansen att göra slut på riktigt när de skulle ut på varsin resa.Det hade hon just skrivit om till SD. Ändå bjöd hon hem honom på kaka, bakad till "dig och mig".
Hon skulle aldrig gjort det utan nöjt sig med att SD samma kväll sagt att han hade ont om tid, svarade på jobbmail och hade en el "måsten", oavsett det var sant eller inte.
Hon skulle låst dörren, tagit bort hans kod till låset.Tror inte något mer hade hänt då. Han var trots allt på väg till USA med HD.
Ja, man avundas inte lagmannen Björn Lindén som nu skall försöka reda ut den här soppan, det skall bli intressant att läsa domskälen sedan. Några ljudupptagningar från rättegången kommer tydligen inte att lämnas ut den här gången, och det kan man ju ha viss förståelse för.