2020-03-17, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man behöver inte smitta ner säger du, det är sant, dock är det omöjligt att skydda alla ifrån smittan, ett faktum.

Det går inte att låsa in alla människor, kostnaden i form av umbäranden är inte motiverad i förhållande till nyttan, de allra flesta behöver inte sjukhusvård.

Egentligen vet du att det är så, men väljer att kverrulera därför att du har bestämt dig för att alla ska tycka att Tegnell är en idiot, det är det enda du har att komma med, det är din grej liksom, att vara trådens pajas.

Måste du vara, så jävla otrevlig? Vad vinner du på det? Du har ju ofta bra och intressanta argument.

Nej, det hade varit utmärkt att slippa låsa in alla människor, vilket inte kommer ske i Sverige! Bättre hade varit att se till att de som varit i riskområden höll sig i karantän. Troligen hade vi då nu haft mycket mindre spridning!
Citera
2020-03-17, 09:31
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bashan
Har förgäves försökt hitta information om fall där coronadrabbade råkat illa ut på grund av bristande eller överbelastade sjukhus.

Det nämns ju att det råder fullt kaos på sjukhusen i Italien t.ex. Respiratorer saknas och folk dör i drivor ensamma i korridoren.

Har ni hittat några rapporter, bilder eller videor på detta?
Vad är grejen med alla dessa konton reggade 2008 utan tidigare inlägg som samtliga försöker tona ner allvaret med coronaviruset? Någon som orkar borde göra en sammanställning av alla dessa.
Citera
2020-03-17, 09:31
Medlem
Jag känner ingen enda människa som tycker att Tegnell är vettig och här på FB är det ungefär likadant. Men hur kan det komma sig att politiker och massmedia tycker något helt annat. Varför låter idioterna i regeringen denna galning styra politiken när det är så uppenbart att han har fel såväl moraliskt, etiskt som vetenskapligt. Man undrar verkligen vad IQ bland politiker i Sverige ligger på. Är de inavlade puckon hela bunten. Att de inte skäms. Först har man försummat hela sjukvården och beredskapen grovt under lång tid och sedan när detta avslöjas då säger man att man vill smitta ner halva folket. Precis som om vi inte hade tillräckligt med politikerförakt ändå.
Citera
2020-03-17, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mondzo
Kan ju inte riktigt räkna sådär. För Italien har ju då nära på 50% dödlighet senaste dagarna. Vilket höjer medlet väldigt mycket. Ta ett medel över hela världen behöver mer siffror komma in.

Och att tillägga, tror du på allvar att endast ~ 80.000 i Kina smittats? Prova närmre 4.000.000. Så kan du räkna dödsfall mot den siffran. (Ja jag höftade, men känns närmre sanningen än vad Kina rapporterar)

Det är säkert 4 miljoner i Kina men tror inte dödssiffran är 3000 där då, utan 150.000

Men bara vad jag trott isåfall.

Är 4 miljoner sjuka i Kina har dom inte 3000 dödsfall
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Varje individs inlägg på internet spåras också och ger fängelse/straffläger om du publicerar något om Coronaviruset som inte överensstämmer med regeringens uppgifter.
Den makten över invånare orsakade spridningen i hela världen, då informationen inte kom ut förrän efter en och en halv månad. Så den övervakningen som du är så imponerad av ledde till att vi hamnade här från första början.
Pick your poison.

Ja det är självklart den stora baksidan med det hela. Jag har aldrig påstått att systemet är perfekt och jag skulle aldrig vilja leva i en sådan diktatur. Däremot så är den lika effektiv i att förhindra spridningen vilket också var det mitt förra inlägg syftade till att belysa.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
21-årig fotbollstränare död av corona
https://www.friatider.se/21-arig-fotbollstranare-dod-av-corona
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Stämmer: inte en för snabb smittspridning, för då kraschar sjukvården. Men inte heller en onödigt långsam smittspridning för då har vi inget fungerandde samhälle efter corona. Detta är en svår balansgång. Att UK, egentligen, bytt strategi, är en missuppfattning. Man vill bara dra ner smittspridningstakten jämfört med tidigare, så att inte så många behöver dö i covid-19 pga att sjukvården bryter samman. UK har få repiratorer och lungmaskiner per miljoner invånare jämfört med Sverige. Inget kan dock stoppa corona pandemin. Den kan bara bromsas upp.

Då säger jag det igen. Den ska vara så snabb så inte sjukvården kraschar. Ungefär vad du säger med andra ord. Så FHM måste vara duktiga lindansare och stå i mot politiker och pöbeln. Politikerna måste också stå imot det pöbeln

Om man ska attackera Tengnell är avsaknaden av karisma. Det hade trogen hjälpt deras lindans.

Sen i slutändan kan det visa sig att FHM hade fel, men det kan även andra ha. Det vet vi först efteråt.
Citera
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Förstår inte vad du menar, "låta dem svälta ihjäl?"
Någon myndighetsperson antar jag också kommer att smittas, och?

Det översta håller jag för troligt att folk nu förstår, men när någon
sitter där med anhöriga flera mil ifrån sig och inte kan få mat
hem, är sjuka i annat eller inte kan allt med att beställa mat
via nätet då får ju vi grannar ha kontakt med varandra och
vi friska får steppa upp och hjälpa till.

Inte låta någon annan göra det!
Vi pratade om hur äldre, i riksgrupp, ska kunna få bland annat sina behov av mat tillfredsställda och vem som hade ansvaret för att det ska fungera.

Ursäkta, råkade klicka skicka i förtid! Edit: vi är överens om ansvarsfördelningen. Vi måste alla hjälpas åt, inte sitta och vänta på att "regeringen" ska göra något.
Citera
2020-03-17, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Studera diagrammet. Skrämmande. En person som Tegnell måste bort snarast, han är rent farlig på sin post.
Om jag tvingas välja så litar jag hellre på en opolitisk statsepidemiolog med 30 års erfarenhet i ämnet, än en twitterpolitiker som Hanif Bali.
Citera
Medlem
[quote=magpest|70752110]Må så vara, innebär dock inte att vi ska acceptera defaitism (flockimmunitet utan vaccin).[/QU
Glöm immuniteten.I Kina har de börjat insjukna igen.Viruset förekommer inte i naturen därför kan du inte bli immun.Hur än man agerar från olika ståndpunkter och strategier kan viruset inte besegras.
Citera
Medlem
Tegnell säger att skolan inte kommer stängas så vitt han vet!

TT: Är Sverige på väg att ändra sin strategi och stänga ner mer av sin verksamhet, som skolorna?

– Nej, inte i närtid. Det är, så vitt jag vet, inte aktuellt att sätta städer i karantän, stänga skolorna eller stänga gränserna som man gjort i andra länder. Våra råd ligger fast och det vi trycker på är vikten av att skydda de äldre och hålla sig hemma om man känner sig sjuk. Det är det centrala och det är det britterna också trycker på.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
När skall vi byta ut mannen? Tegnell tycker vi är lite tråkigare i Sverige (vi går inte på pubbar på samma sätt som Storbritannien).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9AAr5/storbritannien-kovander-efter-larmrapport
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in