2020-03-17, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Stämmer: inte en för snabb smittspridning, för då kraschar sjukvården. Men inte heller en onödigt långsam smittspridning för då har vi inget fungerandde samhälle efter corona. Detta är en svår balansgång. Att UK, egentligen, bytt strategi, är en missuppfattning. Man vill bara dra ner smittspridningstakten jämfört med tidigare, så att inte så många behöver dö i covid-19 pga att sjukvården bryter samman. UK har få repiratorer och lungmaskiner per miljoner invånare jämfört med Sverige. Inget kan dock stoppa corona pandemin. Den kan bara bromsas upp.

Jag tror den kan bromsas upp så pass mycket att man kan hantera enstaka utbrott, när de sker. Men det innebär att hela samhället måste förändras även på lång sikt. Smittspridning måste finnas med som en faktor i hela samhällsplaneringen. Tro mig, det finns en hel del vinster med detta. Inte minst när det gäller miljön. Vi kan också se hur trängseln har minskat radikalt redan. Det är ganska skönt faktiskt.
Vissa branscher kommer att få det tungt, men det mesta är inte direkt det som är nyttigt utan det är krog och nöjesbranschen samt resebranschen. Jag tror kanske dessa aldrig kommer tillbaka dit de har varit, i alla fall inte på ganska länge.
Citera
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
...sluta andas tills du är hemma igen???

Jag vet att media och myndigheter försökt att dränka informationen att det är luftburet, men så är det ju faktiskt.
Schysst att du kan samordna allt hemifrån. Då behöver ju inte du gå ut iallafall.
Låt oss säga att de som har packat varorna i affären burit på smittan.
(Eftersom viruset lär överleva ett antal timmar på vissa ytor.) Antar att han
kan beställa hemleverans...

Men det har denne inte tänkt på där han sitter i sin lägenhet och
har det bra, medan en del äldre och många andra lever ensamma och inte har
samma möjligheter.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vad tror ni?

Alla dessa rubriker från Expressen och Aftonhoran om att UK kovänder, försöker man mjuka upp folket inför hårda åtgärder nu på nästa presskonferens?

Kan ju tycka att folk i allmänhet måste undra vafan de styrande håller på med, nu är vi ensamma i världen som inte drar till med hårdhandskarna.

Ungefär en kvart till. Sen vänder det..

I Finland sitter folk >70 i karantän. Högst 10 personer åt gången får träffas. Skolorna ger undervisning via nätet. Shopping på nätet och hemleverens är det nya sättet att handla.

Allt detta kommer också hit. Nu när Tegnells hemgurun har ångrat sig..

Jag tror dock att Tegnell har helt rätt. Men det ör politiskt ohållbart "att inte göra ngt" när folk i hundratusentals dör av viruset. Då måste man visa handlingskraft - helt oavsett vart det leder.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
på dig själv. Man måste bromsa in smittspridningen lite så att inte sjukvården kollapsar. Syftet är dock att få människor smittade tills att flockimmuniteten tar död på smittan.
Du kan aldrig uppnå flockimmunitet med Corona, 14% av de som tidigare varit sjuka i Corona har återsmittats. Och då handlar det enbart om KINA!
Källa.Reuters.se länk
https://www.reuters.com/article/us-china-health-reinfection-explainer-idUSKCN20M124
Senast redigerad av petnomi 2020-03-17 kl. 09:21.
Citera
2020-03-17, 09:19
Medlem
Citat:
Hanif Bali @hanifbali
Så ni förstår vad som hänt: UK har använt helt felaktig data för att komma fram till ”kontrollerad flockimmunitet”. Man har räknat om och nu helt släpper denna strategi. https://imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

Sverige har surrat sig hårt vid denna mast.

Studera diagrammet. Skrämmande. En person som Tegnell måste bort snarast, han är rent farlig på sin post.
Citera
2020-03-17, 09:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vad tror ni?

Alla dessa rubriker från Expressen och Aftonhoran om att UK kovänder, försöker man mjuka upp folket inför hårda åtgärder nu på nästa presskonferens?

Kan ju tycka att folk i allmänhet måste undra vafan de styrande håller på med, nu är vi ensamma i världen som inte drar till med hårdhandskarna.

Vad jag har hört så har många människor tron att "alla länder gör olika". Det är den bild som msm har spridit. Medelsvensson tror att ett land gör si och ett annat så. Alla vet inte hur pass ensamma vi är. De vet inte heller t.ex. att who propagerar för ett rakt motsatt handlande.
Citera
2020-03-17, 09:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Stämmer: inte en för snabb smittspridning, för då kraschar sjukvården. Men inte heller en onödigt långsam smittspridning för då har vi inget fungerandde samhälle efter corona. Detta är en svår balansgång. Att UK, egentligen, bytt strategi, är en missuppfattning. Man vill bara dra ner smittspridningstakten jämfört med tidigare, så att inte så många behöver dö i covid-19 pga att sjukvården bryter samman. UK har få repiratorer och lungmaskiner per miljoner invånare jämfört med Sverige. Inget kan dock stoppa corona pandemin. Den kan bara bromsas upp.

Exakt

Det var när folk spann loss på begreppet flockimmunitet som det spårade ur.

Arbetet med att dämpa spridningen är dynamiskt, hela tiden följa med i utvecklingen och sätta in åtgärd efter rådande omständighet.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
"Flockimmunitet" förutsätter att det hela tiden ska vara hundratusentals sjuka det närmsta året, tusentals i kritiskt tillstånd, och många fler tusen med vårdbehov.

Är det verkligen ett rimligt scenario?

Ser kanske elegant ut när det presenteras som kurvor utan storheter på axlarna, men har inte ens sett en ansats till att försvara de faktiska implikationerna.

Nej, det är helt förkastligt. Vet inte varför folk försvarar idiotin i att försöka uppnå flockimmunitet utan vaccin.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det var en artikel för över en månad sedan där kineserna varnade för att
skiten kunde flyga flera km.

Har du kvar den?

Nej jag min dumskalle trodde att folk läste och fattade vad det stod, så jag har inte sparat nåt.
Inte trodde jag att det skulle komma nya förnekare och ifrågasätta allt igen..och igen... och igen..

Men nu har jag sparat alla länkar som du har lagt upp iallafall.
Tackar
Citera
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det bor nästan en miljon personer som är 75+ i Sverige.
Inte alla de har underliggande sjukdomar. Människor över 85 verkar hårdast drabbade, om man får tro de studier som hittills gjorts i Kina. Resultaten i de studierna kan man dock inte direktöversätta till svenska förhållanden, det kan se annorlunda ut här.

Enligt FHM är följande riskgrupper klart definierade i dagsläget:
Citat:
Personer med hög ålder i kombination med underliggande sjukdomar, såsom högt blodtryck, hjärt- kärlsjukdom, lungsjukdom, eller diabetes är också något överrepresenterade bland de svåra fallen.
Citera
2020-03-17, 09:21
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
WHO säger inget om flockimmunitet och att man ska smitta ned en stor del av befolkningen, man ska bekämpa viruset som man gjorde med SARS.

Det enda rätta, allt annat är ondska.
Citera
2020-03-17, 09:22
Medlem
Ratis avatar
Pressträff kl 09.40
https://www.svtplay.se/video/26035592/nyheter-direkt/presstraff-med-stefan-lofven-1?start=auto
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in