2020-03-17, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Såhär: på FB har man varnat för en bostadsbubbla/krasch i över tio år. Man har gapat om en systemkollaps, om gammelmedias död och till och med inbördeskrig. Så förmodligen finns det många här som tror på en bostadskrasch på grund av corona.

Vi har en börsnedgång i panikens spår. Den kommer att påverka priserna en aning. Sen är det business as usual.

Bra observation - menar det utan någon som helst ironi.
För ibland är det bra med reflektion .
Citera
2020-03-17, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Ni som använder begreppet "krasch", skulle ni kunna definiera vad ni menar?

Ibland är "krasch" synonymt med hastiga och väldigt djupa nedgångar.

Krasch är för mig när något går in i "bear market", alltså en dipp på minst 20 % från all time high. Gäller det bostäder så kunde man då titta på fastighetsindex eller den aggregerade prisutvecklingen i ett stort område. För att befästa att det verkligen skett en krasch bör också dippen hålla mer än ett par månader.
Citera
2020-03-17, 02:49
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dothedab
Krasch är för mig när något går in i "bear market", alltså en dipp på minst 20 % från all time high. Gäller det bostäder så kunde man då titta på fastighetsindex eller den aggregerade prisutvecklingen i ett stort område. För att befästa att det verkligen skett en krasch bör också dippen hålla mer än ett par månader.

Ja det är sant, ursäkta min okunskap inom ekonomisk historia, men såvitt jag förstår har alltid börsnedgångar/krascher kunnat förstås genom de fundamentala orsakerna. Det vill säga, branscher och produkter har övervärderats och pga utebliven framtida vinst, kvalité eller efterfrågan sjunker värdet. Men finns det några exempel i historien där efterfrågan förändrats så kraftigt på grund av icke-marknadsfundamentala orsaker?
Citera
2020-03-17, 02:56
Medlem
Citat:
Ja det är sant, ursäkta min okunskap inom ekonomisk historia, men såvitt jag förstår har alltid börsnedgångar/krascher kunnat förstås genom de fundamentala orsakerna. Det vill säga, branscher och produkter har övervärderats och pga utebliven framtida vinst, kvalité eller efterfrågan sjunker värdet. Men finns det några exempel i historien där efterfrågan förändrats så kraftigt på grund av icke-marknadsfundamentala orsaker?

Krig och sjukdomar.
Citera
2020-03-17, 07:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ni som använder begreppet "krasch", skulle ni kunna definiera vad ni menar?

Ibland är "krasch" synonymt med hastiga och väldigt djupa nedgångar.
Marknaden har redan bromsat, efter år 2017 så har priserna i svenska kronor raglat runt sidledes. Budgivningarna har försvunnit från de flesta objekten. Många går för utgångspris eller lite under. Antalet objekt är inte jättehögt vilket håller uppe priserna.
Det som kommer nu lär bli en rejäl sättning, 10.000 tals arbetslösa och mängder med småföretag i KK. samtidigt som hundratals objekt antagligen frigörs från coronadöda. När sedan marknaden flödas av nya objekt lär priserna sjunka över hela linjen.
Men vem vet, kanske Efti och Yohannes eller Mohammad fixar biffen.
Citera
2020-03-17, 07:39
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Marknaden har redan bromsat, efter år 2017 så har priserna i svenska kronor raglat runt sidledes. Budgivningarna har försvunnit från de flesta objekten. Många går för utgångspris eller lite under. Antalet objekt är inte jättehögt vilket håller uppe priserna.
Det som kommer nu lär bli en rejäl sättning, 10.000 tals arbetslösa och mängder med småföretag i KK. samtidigt som hundratals objekt antagligen frigörs från coronadöda. När sedan marknaden flödas av nya objekt lär priserna sjunka över hela linjen.
Men vem vet, kanske Efti och Yohannes eller Mohammad fixar biffen.

Hur jag än vrider och vänder på det kommer jag få behålla alla mina fonder under väldigt många år framöver Har fonder inom alla områden och det ser illa ut överallt. Då är alltså inte ens fastighetspapprena skonade då.
Citera
2020-03-17, 07:56
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Bostadskrash kan mycket väl komma av detta.

Det pågår mycket konstiga saker i repomarknaden i USA just nu där kapital på 1,5 triljoner adderats av FED till systemet för att det inte ska sluta fungera. Lång story short; Räntorna kan rusa i höjden och det går heller inte att utesluta att priserna på vanliga varor skjuter iväg vilket kan leda till stigande inflation. Likaså MMT-åtgärder och helikopterpengar kan få räntorna att stiga. Det skulle inte en svensk bostadsmarknad klara..jag skulle avvakta utvecklingen. De kommande två-tre månaderna är avgörande

Slänger du bara ut grejer du läst? Hur skall räntorna gå upp när centralbankerna säger att banker får låna oändligt mot T-bills? Vet du vad en repomarknad är ens?
Citera
2020-03-17, 08:28
Medlem
Kan tänka mig att det blir 10-15% mer objekt till salu under sommaren pga dödsfall och uppsägningar.

Pris justeras efter lite lägre efterfrågan.

Ingen krash, men köpläge så att säga.
Citera
2020-03-17, 09:00
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbaker
Hade du då 50% lån så har du 1.5 miljon i din bostad. Det är 33.3 % av 5 miljoner = du hade fått låna.

När ditt hus har minskat i värde så pass mycket så har du 17 % av värdet på den nya som också minskat i värde. Du har alltså gjort en i så fall helt retarded affär. Det är fortfarande du som inte kan, kanske ska du lägga ner?

Det är inte alls säkert att du får låna en dryg miljon mer bara för att du har en större kontantinsats. Troligtvis inte. Lättare att låna 2,4 miljoner med 15% kontantinsats än 3,5 miljoner med 30% kontantinsats.

Varför är affären retarded om man vill ha ett större boende?

Acceptera att du räknade fel bara
Citera
2020-03-17, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Äh. Om alla bostäder tappar i värde, så spelar det ju ingen roll. Om man ska köpa eller sälja så är det ju ändå samma diff vi pratar om, oavsett om man vill bo billigare eller byta upp sig.

Det spelar roll för dem som använt bostaden som bankomat för konsumtion och för dem som sett värdeökningar som sparande (och därför konsumerat för sin lön). Och för de alla mest högbelånade. Det största problemet är att alla som köpt kommer känna sig fattigare och därför spara mer och konsumera mindre. Det kommer inte krävas alltför mycket nedgång för det.
Senast redigerad av TorAndreFlo 2020-03-17 kl. 09:34.
Citera
2020-03-17, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Efter fastighetskraschen tog det många år för priserna att återhämta sig, åtminstone 10 år för att vara tillbaka på samma nivå som innan fastighetskrisen. En kompis köpte en stor våning på Östermalm för 12 000 per kvm 1995. Jag själv köpte en stor lägenhet vid Mariatorget 1997 för 14 000 per kvm.
Hade han sett till att spara upp en stor summa som han kunde gå in med då? Hur fungerade det med lån till bostadsrätt efter den kraschen? var det svårare eller lättare än innan?
Hur mycket är din lya värd idag? eller sålde du den med stor vinst för några år sedan?
Många frågor men det här är väldigt intressant.
Citera
2020-03-17, 10:08
Medlem
ja ser inte ljust ut nedgången börjar med prisfall på kommersiella fastigheter dvs kontor ock butikslokaler centrumhandeln där jag bor går redan på knäna innan coronan kom ock köpcentrumet i utkanten av stan går nog inte så bra heller ock samtidigt ökar postorder handeln stort samtidigt som många dör ock många blir arbetslösa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in