2020-03-17, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Vadå enda skillnaden är masstestning? Vi gör inget av det som Sydkorea gör, vi gör precis tvärtom.

Så kan du punkta upp vad SK gör som inte sverige gör. Länken du skickade talade om social distansering och god hygien. Det är vad FHM och myndigheterna har skrikit ut senaste tiden.
Citera
2020-03-17, 08:21
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad menar du med att Sverige försöker uppnå flockimmunitet ?

Flockimmunitet är inget man behöver försöka uppnå, det kommer naturligt av sig själv när man har samhällsspridning vare sig man vill eller inte.

Har man ett vaccin kan man däremot skapa en flockimmunitet, där är vi inte idag.

Du vet exakt vad jag menar. Sverige har som plan att medvetet smitta ned sin befolkning för att uppnå flockimmunitet och därmed få kontroll över smittan. Spela inte dum. Denna plan är inte försvarbar. Den är förkastlig och det verkar UK ha insett nu.
Citera
2020-03-17, 08:21
Medlem
CoronaBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Helt rätt. Jag har svårt att se hur de kan använda andra argument för att försvara sig än av typen "Ja men det var med tanke på omständigheterna försvarligt". Dvs samma typ av argument som många mördare använder efter att deras sambo varit otrogen, eller Adolf hitler, Dr Mengele osv hade använt.

Bara en domstol som tar hänsyn till omständigheterna för att ursäkta ett brott kan godkänna sådana argument. Och sådana finns inte.

Nej jag tror inte alls det kommer göra någon skillnad men jag blev så jävla förbannad att jag tyckte det var läge att markera.
Citera
2020-03-17, 08:22
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
UK har sannolikt inte hunnit ställa om än, man var ju helt inställd på flockimmunitet tills man insåg vilket massmord det skulle bli. Nu måste man tänka om.
Du läste inte heller artikeln nej. Det är ju iofs ingen förvånad över att du inte bryr dig om fakta utan bara vill basunera ut det mest dramatiska du kan.

Eller vad säger du Mr. "massmord"?
Citera
2020-03-17, 08:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nu finns det 16 (!) IVA-platser kvar i huvudstaden, igår var det 19:

https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Vi får hoppas dessa inte fylls av skjutningar och trafikolyckor...

Då är det triagering som gäller, man kan bara spekulera i om Covid-19 sjuka Arvid 49 år prioriteras före någon förortsgangster, saken kan komma att ställas på sin spets, spännande.
Citera
2020-03-17, 08:23
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Kommer denna vidriga hantering av Sosse-regeringen någonsin glömmas? Man försöker alltså på riktigt offra 1-2 % av den svenska befolkningen för att uppnå en "immunitet" som 1: Kanske inte är möjlig. 2: Som enda land i Europa som kör på det spåret nu när UK övergett den idén.
Det är fruktansvärt. Måste beundra ryssarna som verkar gjort rätt än så länge.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Var maxi nu på morgonen. Inget ris, färs, handtvål (någon exklusiv skitdyr). Jag har en del sovel redan så jag avvaktar. Bröd mjölk, oboy, ett par pizzor, mjölk, juice och lite annat. en extra stock snus
Toapapper väntar jag med (i värsta fall finns alltid aftonbladet att tillgå).
Jag har mat och snus för en månad. det behöver inte gå till överdrift.

Rådet från tegnell är att 70-åringar skall inte gå och handla. 3/4 av alla som strök omkring på maxi var över 70.

Hoppas på det bästa....planera för det värsta
Jag är lite irriterad över butikernas girighet, man borde införa "max x st per hushåll" på en del varor. Jag stod bakom en äldre kvinna med son på ÖoB igår och de hade länsat butiken på hårdtvål, kartongvis
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Samtliga experter som du talar om har papegojjat vad Bruce Aylward säger.
Kina visste inte detta, och Bruce Aylward rapporterade bara ifrån vad han lärde sig av kineserna.

Det har kommit en ny studie ifrån Italien som visar att 50-75% av alla smittade är asymptomatiska, något man inte kan veta utan att testa alla. Den visar oxå att det är dessa som driver smittan mer än någon annan grupp, att endast testa symptomatiska är därför lönlöst. En annan studie har visat att man är som mest smittsam veckan innan man får symptom, och första veckan. Länkar finns tidigare i tråden.

Dessutom har det nu framkommit att viruset är luftburet i högre grad än man visste tidigare.

https://www.cnbc.com/2020/03/16/who-considers-airborne-precautions-for-medical-staff-after-study-shows-coronavirus-can-survive-in-ai r.html

Om det stämmer så ska vi snabbt se till att vi får flockimmunitet utan sjukvården kraschar.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Med all sannolikhet stängs skolorna med omedelbar verkan
"högre utbildning" lär väl handla om högskolor och universitet, flera har redan övergått till distansundervisning.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/16/new-data-new-policy-why-uks-coronavirus-strategy-has-changed

Citat:
"The government’s earlier hopes that it could rely on large proportions – maybe 60% – of the population getting ill, getting better and becoming immune to build up some herd immunity in the UK population are dashed by this strategy, which many experts thought was dangerous anyway. Herd immunity is normally created by vaccinating large numbers of children, safeguarding those who cannot be inoculated. Nobody has ever tried to do that by allowing infection with a disease before – and now, it appears to have been recognised that it’s not safe to try."

Vad säger alla ni "experter" som säger att det är bra att smittas av Corona...Man blir ju immuuuunn enligt er. Att sträva efter flockimmunitet är alltså farligt enligt många experter i UK. Vad säger Tegnell?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Varför, marknaden justerar sig själv utifrån efterfråga. Finns en massa skitföretag som skulle va bra att få bort, jag klara mig bra med posten och City Gross en lång tid framöver!

För att när länder stänger ner gränser så kommer varutransporten påverkas negativt, vilket i sig är en säkerhetsrisk för samhället. Du kanske tycker att idén att bråka med din granne över sista säcken ris på Ica är mysig? Eller att Abdullah plundrar ditt hem under pistolhot?
Citera
2020-03-17, 08:24
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då är det triagering som gäller, man kan bara spekulera i om Covid-19 sjuka Arvid 49 år prioriteras före någon förortsgangster, saken kan komma att ställas på sin spets, spännande.

Förortsgangstern kommer prioriteras eftersom han är yngst. Fyfan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in