2020-03-17, 07:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Klaga?
Tycker kritik mot Tegnells inkompetens är fullt befogad.
Han har inte haft ett enda rätt.

Han är ett mongo som har haft fel i precis allt. Läs bara vad han sa förra veckan, patetiskt.

Kritik är inte likställt med klagomål din jävla sosse.

Jag bor i USA, här har de noll koll.
Isolerat mig själv med familjen och jobbar hemifrån.

Men hade jag bott i Sverige och betalt högst skatt i världen så hade jag krävt att staten skulle ha en plan.

Inte sitta och göra egna munskydd, leverera mat och lösa samhällsproblemen själv.
Det hade jag ju betalt för gång på gång via skattsedeln.

Tack vare sossepatrask som dig som en sån som Tegnell och Dan Eliassons sitter kvar år efter år. ”Man skall inte klaga när man blir rövknullad”.

Ansvar måste utkrävas, även i landet lagom.

Krävt att staten ha en plan? Har du gått på dagis eller?

Nu verkar staten ha en halvdålig plan, då får vi ta det därifrån och hjälpa så gott det går.

Alternativet som ni gnällspikar förordar är att klaga på statens plan medan samhället går under för att sen säga att ni visste det skulle gå så
Citera
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ska nli intressant att se italienska siffror idag de har haft sjunkade dödstal tre dar i rad

369 i söndags 349 igår. Förhoppningsvis början på en trend
Du tror väl på tomten också!kan sätta min 100 marker på stigande.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Intressant morgonstudio på SVT.
Vet inte vad det var för ny expert som var där, men han pekade iallafall ut att Sverige bara utnyttjar en fjärdedel av sin kapacitet just nu.

Öh...ok?

Sedan en intervju med två restaurangägare som tycker att om vi är friska ska vi minsann gå ut och äta, och riskera livet för att de ska tjäna pengar.
Annars kan det hända att hela resataurangsverige får stänga ner.

Jag bara undrar vem fan som bryr sig om det...
Citera
2020-03-17, 07:04
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ska nli intressant att se italienska siffror idag de har haft sjunkade dödstal tre dar i rad

369 i söndags 349 igår. Förhoppningsvis början på en trend

369 var väl toppnoteringen?
Så en dag "i rad".
Citera
2020-03-17, 07:04
Medlem
Covids avatar
Vi har haft samhällsspridning sedan italienresenärerna återvände, och Tegnell har hela tiden varit medveten om det. Han har redan från början dömt ut containment som strategi och medvetet låtit smittan etablera sig.

Citat:
Ursprungligen postat av cassadesus
Personligen tror jag att smittan snurrat runt i samhället och att vi haft smittspridning längre än vad FHM uppskattat.

Närstående har troligtvis smittats med Corona/Covid19 då symptomen matchar, men iom att sjukvården inte testar längre antas alla som uppvisar snarlika symptom ha det numera. Provtagningen/läkarbesöket på VC och synen på basalt smittskydd lämnar enligt hens vittnesmål mycket att önska.

Var de i kontakt med någon från riskområde? Inte vad de själva vet, men då smittades de för tre veckor sedan av någon ute i samhället då de inte rest utomlands heller.

Alltså kan viruset ha florerat länge i samhället utan vår vetskap.
Citera
2020-03-17, 07:05
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det låter som en sannolik förklaring men då är frågan om hur den plötsligt blev så aggressiv? Har viruset muterat till det värre under resans gång? Enl. teorin ska ett virus vanligtvis mutera till det snällare under resans gång men gick det åt andra hållet den här gången?

Vi har inte testat folk, så vi vet inte hur länge vi haft smittan. eller hur många i Sverige som redan dött av den men som fått dödsorsak "okänd" eller "lunginflammation" eller nåt annat.
Citera
2020-03-17, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
När hävs karantän?är det när 50% friskförklaras? och vem blir friskförklarad när mördarviruset aldrig kliver av utan kan ligga latent vilande och bevisligen attackerar en andra gång då immunförsvaret tagit stryk.mission compl.

Karatän bestäms varje vecka med 7 dagar åt gången. Det enda de tittar på är i vilken takt viruset sprids. Men det är brist på kunskap och materiel så friskförklarad blir folk som inte visar symptom.
Citera
2020-03-17, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Om man är under 60 år hur stor sannolikhet är det att man dör utav Corona i Sverige?

Problemet är intr viruset, det som dödar är brist på vård och ålder plus underliggande sjukdomar. Är du frisk och får vård, inga problem. Att få vård är nog nyckeln här
Citera
Medlem
Covids avatar
En fjärdedel av den kapacitet man kan ordna vid en annan prioritering, det vill säga om man skickar hem vabbarna och hypokondrikerna samt ställer in icke akuta operationer med mera.

Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Intressant morgonstudio på SVT.
Vet inte vad det var för ny expert som var där, men han pekade iallafall ut att Sverige bara utnyttjar en fjärdedel av sin kapacitet just nu.

Öh...ok?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Nu framkommer det i TV4 Nyheterna att man inte testar sjukvårdspersonal i Stockholm. Vad var det jag sa? Massiv läkarkritik mot detta vilket är upplyftande.
Citera
2020-03-17, 07:08
Medlem
Italiensk provstudie, 50-75% aymptomatiska, isolering av positiva fall leder leder till mindre utveckling av sjukdomen.

https://www.repubblica.it/salute/medicina-e-ricerca/2020/03/16/news/coronavirus_studio_il_50-75_dei_casi_a_vo_sono_asintomatici_e_molto_contagi osi-251474302/?ref=RHPPTP-BH-I251454518-C12-P3-S2.4-T1&fbclid=IwAR1pz73T4oIS_z55cEigiWPdiNgfdbbvv4TYXI 5nHSLX6mI74vO3Ewgr-Ek&refresh_ce

Översättning från reddit: https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fjzata/italian_testing_study_5075_cases_asymptomatic?sort =confidence
Citera
2020-03-17, 07:08
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Krävt att staten ha en plan? Har du gått på dagis eller?

Nu verkar staten ha en halvdålig plan, då får vi ta det därifrån och hjälpa så gott det går.

Alternativet som ni gnällspikar förordar är att klaga på statens plan medan samhället går under för att sen säga att ni visste det skulle gå så

Staten hade informationen den 17:e Januari, och då visste en stor del att det skulle gå såhär. Utom virusförnekarna såklart.
Statsepedimiologer, vars jobb det faktiskt är att kunna förutse risken med sådant här, borde direkt ha insett läget när så många som inte har den utbildningen insåg det.
En som har utbildningen och som insåg det, Björn Olsen, honom lyssnade ingen på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in