2020-03-17, 01:11
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Fast när infördes åtgärder?

Tillväxten accelererade för både smittade och döda fram till 24 februari. Sedan lyckades man sänka den en smula. Och därefter ser den ut att ha legat blixtstilla

Så någonting hände innan 24 feb (gissningsvis 7-14 dagar innan) som verkar ha bromsat in det, men sedan är det ingen förändring i accelerationen alls? Någonting mer än vad-man-nu-gjorde-innan-24-februari borde väl ha gjort efter det?

Och om det är ett stort mörkertal och det är förklaringen så borde väl accelerationen mellan smittade och döda skilja sig? Andelen döda lär ju inte ha ett lika stort mörkertal som andelen smittade, om ens alls

Jag säger inte att jag vet eller att ni har fel, jag bara observerar och tänker högt nu

Fast man provar bara eventuellt smittade när de kommer in till sjukhuset för att få akutvård. Med andra ord finns det ingen korrelation mellan smittade och döda. Dock kan vi kanske om FHM vill det få en siffra på överlevnaden av allvarligt sjuka.
Citera
2020-03-17, 01:11
Medlem
MrSokratess avatar
Skevt att folk snart ska ut och rösta i Arizona, Florida, Illinois och Ohio.
Citera
2020-03-17, 01:12
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Här har vi lite anekdotisk rapportering för hur det såg ut i början av mars: https://www.reddit.com/r/2019COVID/comments/fc0kb5/right_now_spain_is_currently_holding_its_huge/

Självklart skulle Spanien ha stoppat allt mycket tidigare, all La Liga matcher och kört med lockdown mycket tidigare. Jag är mer fascinerad över att nästan ingen vågar ta tjuren vid hornen i Sverige innan skiten träffar er.
Citera
2020-03-17, 01:13
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
På dagens pk kl 14 sa han något i still med att 90-95% kan ha smittan utan att märka det, jag orkar inte lyssna på hans dravel igen men han säger det någon gång under dom 13 första minuterna i denna sändning: https://www.svtplay.se/video/26019900/nyheter-direkt/folkhalsomyndigheten-om-det-senaste-kring-coronaviruset?start=auto

/Provokatör

Tack! Nä, vem fan orkar lyssna på hans dravel. Men nu vill jag bara höra ytterligare ett idiotiskt uttalande från honom. Det är ju underbar komik! Ett gott skratt förlänger livet!

...hmm, det kanske är så han har tänkt. Han skall förlänga alla svenskars liv genom att få oss att skratta!? Där har vi medicinen mot corona!
Citera
2020-03-17, 01:13
Medlem
Anders Tegnell säger i en kommentar till Expressen att resonemanget om flockimmunitet ”delvis” stämmer. På en direkt fråga från TT om strategin är att folk ska smittas, svarar Tegnell ”Inte i grunden”

Sen förklarar han sig att han visst det vill men att det ska gå långsamt.

– I alla fall inte att det ska ske så snabbt som möjligt

https://samnytt.se/bekraftat-tegnell-vill-smitta-stora-delar-av-befolkningen-med-corona/
Citera
2020-03-17, 01:14
Medlem
Haloumis avatar
Bjuder på en goding angående siffrornas tillförlitlighet just nu;.

https://www.bildtagg.se/bild/375mem4dj8ww92el6brs231g
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kineserna gav siffror som sade att kanske 40 till 60 procent får en enklare förkylning. Allt annat är galenskap och om han har gjort detta uttalande så bör det dokumenteras inför en kommande rättegång.

Ja, det borde ju i så fall bli ett av "bevisen" av en hel radda... han har väl knappt sagt något vettigt överhuvudtaget
Citera
Medlem
Noen hadde spørsmål om bilfabrikk(er).
Citat:
KORONAVIRUSET
Nå stenges bilproduksjonen i Europa
Giganter stenger bilfabrikker.
https://www.tu.no/artikler/na-stenges-bilproduksjonen-i-europa/487663
Citera
2020-03-17, 01:15
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Det stämmer säkert men daily mail bör inte vara det du baserar din verklighetsuppfattning på

Har du hört hur SARS patienternas lungor såg ut.

C-19 lär vara i närheten.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Det stämmer säkert men daily mail bör inte vara det du baserar din verklighetsuppfattning på

Fast överlevare från Spanska sjukan 1918-1920 fick också en massa följdsjukdomar och kroppsliga försvagningar. Är ju inte helt ovanligt att en svår infektion av människokroppen får sina efterkommande följder. Så tror jag också att det blir för den stora Corona Pandemin 2020-2021.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Dagis för 11 åringar? Nej, en vanlig 11 åring kan inte lämnas själv hemma hela dagarna i flera månader. I huvudsak var det dock en poäng för en typ av fråga som någon som är överläkare inte är kvalificerad att uttala sig i oavsett om det är rimligt att man ska stänga skolorna eller inte. Det finns många argument just vad gäller den frågan.

Varför kan de inte det?
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast kurvan i Italien planar inte ut och våran dödsfallskurva har precis startat. Som jag har sagt tidigare borde vi ha cirka 12 dödsfall under tisdagen.

När satte de landet i lock down? Alltså hela landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in