2020-03-17, 00:33
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Har det kommit ut något nytt från Thailand idag?
Menar du i antal nya smittade? Isf 33, officiellt that is...
Citera
2020-03-17, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg

* Viktigt! Viktigt! Nya siffror över hur viruset påverkar barn.

https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2020/03/16/peds.2020-0702.full.pdf
Små barn verkar dock drabbats hårdare av # Covid19 än äldre barn.

Andelen svåra och kritiska fall var följande:

- 10,6% hos barn under 1 år.

- 7,3% hos barn 1-5år

- 4,2% hos barn 6-10 år.

- 4,1% hos barn 11-15år

- 3% hos barn 16-18 år
------------------------------------
* - 10,6% hos barn under 1 år....den här siffran gör mig orolig.

Endast ett barn dog dock som tur är.
Citera
2020-03-17, 00:34
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cementblandare
Du vara råkade glömma stycket "However, it remains to be determined whether these severe and critical cases in the
suspected group were caused by 2019-nCoV or other pathogens (e.g., RSV). It may become
clearer as the epidemic is quickly unfolding." Sluta cherrypicka saker ur studier för att skapa rädsla.

Det är exakt detta dessa hysteriska idioter gjort sedan dag 1. De har noll källkritik.

Det enda dessa muppar gör är att sprida rädsla.
Senast redigerad av Centauri 2020-03-17 kl. 00:36.
Citera
2020-03-17, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Jag tror att det hamnar på under 0,5% och många de som dör hade dött i alla fall en del en vecka senare en del nån månad senare och en del om 1 år eller nåt

Man kan hoppas och jag har varit inne på den linjen men tyvärr svängt lite efter en del expertutlåtanden jag sett sista dagarna. I Sydkorea beräknat på individer som tillfrisknat kontra de som dött visar en dödlighet på 8%. Det behöver inte vara något skräckscenario då människor helt enkelt inte hunnit tillfriskna ännu. Problemet är dock att man inte ser en tydlig tendens där det här talet sjunker. Det har snarast ökat på slutet.

Ja, det finns givetvis en underrapportering också, men inte säkert att den är särskilt stor i Sydkorea som testat otroligt mycket mer än något annat land. Beräkningar på Italien etc är ointressanta då man inte har en aning om antalet insjuknande.
Citera
2020-03-17, 00:36
Medlem
Studie av utfall för olika strategier. Intressant!
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klotteriet
Har sett på flera ställen att man avråds till att ta Ipren om man får Corona.. någon som har källa på att detta stämmer? Eller är det falskt?

Jag har nämligen bara Ipren hemma just nu och om man blir drabbad vill man ju såklart inte förvärra det.

Det var ett franskt larm om att man ej bör ta Ipren men uttalandet får viss kritik, se här: https://www.di.se/nyheter/franskt-ipren-larm-far-kritik/
Citera
Medlem
Covids avatar
Sydkorea, som fångar in _alla_ smittade genom smittspårning samt har en bra sjukvård, har för närvarande 0.98%, fortfarande i stigande. 1% är därför ett gott mått under ideala förhållanden.

Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Jag menar 3,4%....det kommer det inte att hamna på, jag gissar på under 0,5%
Citera
2020-03-17, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Pga att de har valt att släppa smittan fri!
Tala om det för människorna. De är fega som inte säger att de är redo att offra alla som är 70+.

Tyvärr så läste jag någonstans, har ingen källa på detta och orkar inte leta upp den just nu.

Men om någon kommer till det skedet att man hamnar i respirator så dör 30 av 31, så ganska lönlöst att hjälpa människor som kommer till det skedet tyvärr. Men klart man vill hjälpa så många som möjligt men det är förgäves.

En kinesisk rapport om någon orkar google upp det får ni hjälpa mig ska sova om några minuter.
Citera
2020-03-17, 00:38
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Svenska företaget Getinge levererar 500 respiratorer till Italien.

Italien har även lagt beställning på ytterligare 5000 stycken.

Och vi har själva brist i Sverige också... All heder för att dom hjälper Italien som är väldigt illa drabbat, men kan det inte vara läge att säkerställa den svenska tillgången?

Vilket annat land som helst hade rekvirerat dessa och hela produktionslinan, men följer man devisen "Sverige i sista hand" så gör man givetvis inte det.

Nu förstår jag varför statsministern talade sig varm om vikten att upprätthålla EU-handeln av medicinsk utrustning, det är alltså Sverige som skall exportera det lilla vi har! En kort stund trodde jag faktiskt att han stred för att få importera det Sverige redan köpt, utrustning som andra länder rekvirerat genom exportförbud.
Citera
2020-03-17, 00:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Lägg där till Kuba och Venzuela som skickar läkara till Italen och erbjudit Spanien.

Om media skrev om det så hade halva flashback kukat ur
Skrattar fortfarande

Har förvisso inte hört nåt om det, men följer sporadiskt italiensk TV, ibland med ett helt, ibland med ett halvt öra. Men det kan vara som du säger. Italien har gott om (udda) vänner, ser relationer till andra länder ur ett mer balanserat och pragmatiskt sätt än t ex här.

Tittade på eftermiddagen på SVT och TV4, måste säga att deras bevakning etc av coronan är skral.
Citera
2020-03-17, 00:39
Medlem
NeoVains avatar
Skrämmande video som visar hur det just nu ser ut på Italienska sjukhus...

Vad vi har att förvänta oss här om en vecka eller två alltså..

https://youtu.be/U6yeSQr1VGk
Citera
2020-03-17, 00:40
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Instämmer men vill dock poängtera att ligga plant är inte bra för lungorna så höj upp huvudet rejält med kuddar och dyl.

Bästa sättet att dö i lunginflammation är att ligga, plant, stilla i samma läge.

Men vila absolut ska man göra

Brukar till och med vara svårt att ligga ner plant, smärtsamt och svårt att andas. Sist jag hade lunginflammation fick jag sitta och sova i en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in