2020-03-16, 23:41
Medlem
Dbloodss avatar
"Det svenska medicinteknikbolaget Getinge ska leverera 500 ventilatorer till Italien, enligt Reuters.

Ventilatorer används för att hålla människor med andningssvårigheter vid liv, och är en viktig medicinteknisk utrustning för att behandla svårt sjuka i covid-19.

Italien, som är det land i Europa som drabbats hårdast av det nya coronaviruset, vill upphandla 5000 ventilatorer.

– Vår årliga produktion förra året var 10 000 så det är ett extremt stort anbud. Vi kunde bara bjuda på 500 ventilatorer, och vi har nu fått en bekräftelse på att vi ska leverera, säger Getinges vd Mattias Perjos till Reuters."

Och hur ser det ut i detta land?
Citera
2020-03-16, 23:42
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jag hoppades också på det. Men de röda prickarna södern om ekvatorn blir bara större och större.... verkar inte som om det blir någon respit till sommaren.

Ja tyvärr, vrurset sprids rejält nu i Afrika så vi har tyvärr nog en Spanska sjukan 2.0.
Tegnell kommer vara skyldig till hundratusentals svenskars död om så är fallet.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Någon som vet något om dom där kamerorna som kineserna har som det räcker med att filma på folk för att se tempen direkt, det skulle hjälpa otroligt mycket om vi hade såna, supersnabbt resultat för att se om man är sjuk så man kan isoleras på en gång = problem solved.

Tämligen meningslöst nu när vi vet att alla inte ens får feber men kan smitta ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad händer med skorna? Kan man kliva i virus och att det fastnar under skorna?

Ja det kan man, rekommenderat att låta jacka och skor vara på ett ställe, helst utanför om det går. Kliv inte in med skor då du sprider viruset över golvet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Någon som vet något om dom där kamerorna som kineserna har som det räcker med att filma på folk för att se tempen direkt, det skulle hjälpa otroligt mycket om vi hade såna, supersnabbt resultat för att se om man är sjuk så man kan isoleras på en gång = problem solved.
bra fråga. funkar dom vekligen tillförlitligt?
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Det enda som kan lösa situationen snabbt och effektivt är att totalisolera landet och stänga ner allt i landet (förutom det nödvändiga, polis, sjukhus etc.) Kalla in militären och blockera städer, E4, allt. Man väntar ut de som är sjuka att tillfriskna och får då situationen under kontroll.

Tack mig sen/
Och sen då. Ska Sverige vara stängt för alltid? Räcker att det kommer en sjuk person in i landet så kan det börja om igen bland de som inte är immuna.
Citera
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucklikeastaar
EXAKT SÅ! Hade en äldre man idag som hostade och snöt sig framför mig!? Alltså jag va nära på att be han att gå, men han höll rimligt avstånd. De kanske bara vill dö!? Typ lika bra att passa på att leva lite nu om vi ändå ska dö mentalitet?

Mer än 100 år av fred och välstånd ger en falsk känsla av självklar trygghet.

Men vi får väl se, var inte Italienarna kaxiga först? Nu är det inte så djävla roligt längre.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vad händer när man lyfter karantänen? Tar inte kurvan bara ett skutt uppåt?
Man lyfter inte karantänen förrän man har kontroll. Det utesluter inte att den tar fart igen.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jahaa, min står kvar på 15 fall, trotts att jag rensat webbläsaren med hjälp av två olika program som skall komma åt all tänkbar historik. Synd för Worldometers är riktigt bra.

Om inte annat får du uppdatera dig via denna tråd. Jag postar siffrorna från worldometers här dagligen!
Citera
2020-03-16, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vrL/kandiskockarnas-larm-det-ar-totalt-nattsvart

Tydligen skall nu staten ta hand om alla företagare som förlorar pengar. Som jag ser det lever vi i en kapitalism där de som tjänar pengar får nu skörda för en katastrof. Det gäller allt från Bonniersfamiljen till andra kapitalister som äger restauranger.

Tydligen vill restaurangerna att man skall tvätta händerna lite extra och gå ut och äta. Dock så vet vi alla att det snart kommer regler som stänger ner folksamlingar på 10 pers och då kan ändå ingen äta ute.

Undrar hur det kommer att gå för kedjor som McDonalds?
Hur vet du att folksamlingar kommer begränsas till 10 pers?
Citera
2020-03-16, 23:43
Avslutad
Om man är frisk borde man få COVID nu, innan det eventuellt muterar? Men virus blir ju oftast mindre aggressiva vid mutationer och inte tvärtom.
Citera
2020-03-16, 23:44
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Så funkar det inte, man efterfrågar inte källor på saker som inte har hänt, utan på saker som har hänt.

Finländarna smittspårade intensivt alla som kinesen kom i kontakt med. Finns många artiklar om det som du kan hitta lätt själv om du verkligen är intresserad.

Du skrev att den personen inte smittade någon annan. Det lät väldigt säkert för att vara detta virus med asymptomatiska fall. Så jag antog du hade en källa. Ursäkta om jag missförstod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in