2020-03-16, 22:34
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Inte många som bryr sig om FHMs råd till allmänheten. Besökte både apotek och ICA idag, vimlade av människor 70+ även många som nog var 80+.

Är de ens medvetna om att en farsot gripit tag i landet. Många har ingen koll överhuvudtaget, gammal som ung.
Citera
2020-03-16, 22:34
Medlem
Haddock93s avatar
Någon som har Dagens Industri som kan kopiera till tråden?

https://www.di.se/live/ab-volvo-corona-kan-ha-vasentlig-finansiell-paverkan/

Volvo tvingas stänga ner fabriker

Är clickbait rubriken, frågan är om stänga ner permanent eller tillfälligt?
Citera
2020-03-16, 22:35
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tänkte försöka mig på att vara snäll mot Tegnell och FHM och förstå deras perspektiv. Om läget är som det är, vilka alternativ har man?
- Vaccin: Kommer inte att vara ett alternativ förrän om minst 1-2 år, så det kan man räkna bort i nuläget.
- Hoppas på vårvärmen: Det kommer ändå att ha gått långt med smittspridningen. Sen vet vi inte om det hjälper.
- Drakoniska nedstängningar: I och med att allt kommer att fortsätta att bli värre åtminstone fram till början av juni, så är detta faktiskt svårt. Ska man ha folk sittandes hemma i ett kvartal? Dessutom, när man någon gång släpper ut folk, så börjar spridningen igen. Man kan göra som i Kina, och långsamt släppa på och ha total övervakning via appar osv. Men frågan är om det funkar i Europa och folk är inte immuna.
- Eller helt enkelt satsa på det man gör, alla ska bli smittade. Men skydda äldre under tiden.

Men:

a) Detta måste synkas i hela världen. Om övriga länder satsar på att stoppa upp spridningen, så förstör ju Sverige för dem.

b) Man måste bli mycket bättre på att kommunicera. Låt Tegnell och Johan Carlsson sitta och räkna på det hela i bakgrunden. De är totala katastrofer när det gäller att inge förtroende i en svår stund. Istället behövs en trygg, lugn äldre man i kavaj, som kan förklara på ett pedagogiskt sätt. Typ Jan Albert, professor i smittskydd vid Karolinska institutet.

En sak jag inte förstår är hur man ser på flatten the curve. Om man inte gör något, så kommer ju toppen att bli alldeles för snabb ändå. Så måste man ändå inte införa åtgärder för att få ner takten, typ stänga skolor och vissa arbetsplatser?
Du kan vara lugn, vi har gjort allt och kommer göra allt vi behöver göra.

Nu gäller det också att vi inte har en för stor andel idioter i befolkningen som vet bättre än vår regering och våra experter.

Så stanna hemma vid minsta symptom på något, lär dig hur du ska undvika få i dig viruset, där ordentlig handhygien är den viktigaste biten samt hålla avstånd och umgås kortare perioder med folk.

Inga hostningar, inga besök hos känsliga, ingenting. Och allt kommer bli ok.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Jag får för mig - och detta är ren spekulation från min sida - att FHM tror starkt på en andra våg i höst och vill förhindra en hårdare smäll då efter alla andra länder släpper på sin karantän och det slår till en gång till. Då vill de att Sverige ska ha utbredd flockimmunitet.

Det, i kombination med att jag tror de togs lite på sängen, inte insåg hur illa förberett Sverige faktiskt var. Hade vi resurserna skulle vi givetvis också testat som Sydkorea. Men det har vi inte. Då får man försöka hitta näst bästa väg.
Men jag tycker de skulle vara MYCKET tydligare med att vi faktiskt måste ta detta på allvar. Minska 500-gränsen rejält. Jag vet inte hur månag jag stött på som lever precis som vanligt, letar upp konserter och events med 499-gräns osv. Det kommer leda till att vi också tvingas stänga ner helt. Italien ville inte det heller, men folk sket i restriktioner och rekommendationer. Tyskland och Frankrike likaså. Som alla andra. Macron var tydligt upprörd över att tvingas ta till än skarpare restriktioner, sa det ju rätt ut att folk måste skärpa sig, för det är krig.
Här tonas det FORTFARANDE ned. Det dräller av folk som inte fattar ett jota hur illa det är/kan bli.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Tegnell har rätt. Hur sjukt det än låter så är detta den rätta vägen.

Isolera de gamla och/eller sjuka. Se till att ha resurser ifall de sjuka och/eller gamla hamnar på sjukhus.

Alla andra klarar sig.

Dette er en konstruert motsetning.

Forskjellen på Sverige og andre land i Europa har ingenting med synet på "herd immunity" og det PR-spinnet.

Selvfølgelig er andre land i Europa klar over at dette er en pandemi som det blir veldig vanskelig å stoppe.

Årsaken til åtgärdene som tas nå er på kort sikt å unngå en katastrofal belastning på helsevesenet. De anses nødvendige på grunn av erfaringene som er gjort i land med mer fremskreden smitte.

Mentalt så er de svenske ekspertenes argumentasjon en måned etter øvrige land. Øvrige land og øvrige eksperter har måttet justere sine strategier på grunn av ny informasjon.

Strategien om å flate kurven ligger fast, men det er blitt erkjent at en må kjøpe seg tid og bygge opp kapasiteten og forberede samfunnet bedre på det som venter.

Hvis Sverige kommer til samme konklusjon, men på et mye senere tidspunkt enn øvrige land, blir konsekvensen av at Sverige må stenge ned hardere og lengre enn øvrige land, akkurat som Italia og Wuhan. Det er det vi andre prøver å unngå ved å være proaktiv.

Smitten sprer seg eksponentielt. Venter dere én uke for lenge, er problemet blitt 4 ganger så stort. Ventere dere to uker for lenge, er problemet blitt 16 ganger så stort.

Når man bekjemper en epidemi, henger man alltid etter. I tilfellet av denne sykdommen, henger man ekstra mye etter, ettersom det i gjennomsnitt går 14 dager fra smitte til sykehusinnleggelse.

På bakgrunn av dette, så står altså svenske myndigheter og ekspertert og rakker ned på alle andre land som agererer etter føre var-prinsippet og kaller det for politisk markeringsbehov.

Dere får be på deres knær om at de sosiale forholdene her i Skandinavia er så annerledes enn i Italia, at det får et lykkelig utfall, men det er en gambling som ikke ligner grisen.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Det är väl en balansgång, för vi kan ju inte släppa loss smittan hur som helst heller.
Kanske att man hade isolerat alla över 65+ och riskgrupperna, och de resterande kan fortsätta resa, gå på restaurang o s v.
Det är nog svårt att sätta åldersgränser här. Nu har man ju satt 70 för att isolera sig, men vad jag föstår från Italien har man ett antal 70 och 80-talister som ligger i respirator. Snittålder för intensivvård tror jag är 65 år i Italien. Så det är nog inte helt riskfritt att vara under 65 och bli smittad...
Citera
Medlem
Covids avatar
Ja, och det finns en given fördel i sannolikhet för att det blir snällare.

Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Enligt Björn Olsen finns det en möjlighet att viruset muteras och blir dödligare eller det kan också gå i motsatt riktning och bli mindre farligt.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Tengill sa idag att 90-95% märker inte att man ens har eller har haft Corona, stämmer detta?

/Provokatör

Sant? I vilken media gjorde han det yttrandet?

Länk? Tack.
Citera
Medlem
Karantän för de som är 70+ har det talats om. Att de måste få hjälp. Jag håller helt med.
Men vi andra, unga med svåra underliggande sjukdomar?
Jag har en relativt allvarlig lungsjukdom. Jag har isolerat mig. Problemet är att även min mat, mina pengar och mitt förstånd börjar dala nu. Det är väldigt svårt att få info om hur man ska göra. Det går inte komma fram någonstans på telefon och kommer man fram finns det inga svar, inga riktlinjer. Ingenting konkret.

Jag beställer mat och annat via nätet så visst klarar jag mig hyfsat. Men jag får till exempel inga svar på vad jag ska göra med min sjukdom. Ska jag komma på kontroller, kommer någon hem till mig och gör dem. Hur lämnar jag blodprover som jag ska lämna 1 gång varje månad. Om min sjukdom förvärras, var ska jag gå då? Sjukhuset, akuten och vårdcentralen är ett dåligt alternativ just nu.

Jag är glad över att jag är sjukskriven just nu men jag räds försäkringskassan som redan är på mig att börja jobba igen trots flertalet tunga intyg. Självklart går det inte att nå dem heller just nu.

Vilken jävla shit storm!

Jag hoppas att ni friska kan fortsätta arbeta och leva för jag tycker inte att friska bör isoleras om de mår bra men jag tycker att vi som måste isoleras får någon typ av vägledning. Om ens liten sådan. Vi finns fortfarande så snälla, glöm inte oss.
Citera
Medlem
kredos avatar
Tror ni orten sitter och suger på tummen när svälten slår till.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Ironiskt nog så kanske det är Sverige som startar vågen för vi inte testar och andra länder utrotar.

Tänk om andra länder helt isolerar Sverige från omvärlden tills de har ett vaccin haha
Fel.
Citera
2020-03-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Tyskland har över 6000 bekräftade fall men endast 13 döda. Låter väldigt lite?
1. Testat mer
2. Skickligare läkare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in